recht op zwangerschap en bevallingsverlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Inoah88, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inoah88

Inoah88 Lid

7 jan 2014
    6
    0
    0
    Beste UWV.

Eigenlijk zou mijn uitkering aflopen op 7 maart 2014.

Op dit moment heb ik vanaf vandaag(07-01-2014) mijn ww uitkering tijdelijk stop laten zetten in verband met niet beschikbaar zijn voor werk. Ik ben zwanger en ben op het moment heel erg moe en wat last van kwaaltjes (niet ziek, onder die wet val ik niet). Daardoor kan ik niet voldoen aan de eis: beschikbaar zijn voor werk. Ik heb een uitkering voor geloof ik 29 uur. Ik werk als invaller in het basisonderwijs. Ik kan sochtends gebeld worden of ik kan werken. Als ik mijn uitkering nu door zou laten gaan zou ik dus geen werk mogen weigeren en beschikbaar moeten zijn. Dat zie ik nu niet zitten vandaar dat ik mijn uitkering nu stop heb gezet. Ik wil namelijk zelf kunnen aangeven of ik wel of niet die dag kan werken. Bovendien moet je als invaller constant je telefoon aanhebben om zo beschikbaar te zijn voor invalwerk, ook dat zie ik nu niet zitten want als ik bijvoorbeeld lig te slapen smiddags wil ik gewoon even niet bereikbaar zijn en gestoord worden. Als ik erg moe ben of misselijk of wat dan ook wil ik voor mezelf kunnen kiezen en werk kunnen weigeren. De komende tijd ga ik het dus wat rustiger aan doen en zal ik dus misschien sommige weken niet werken, andere weken 1 dag of wie weet soms wel een hele week.
    Zoals hoe ik het nu voor me zie is dat ik het de komende 3 maand even rustig aan wil gaan doen en daarna weer ga proberen aan de beschikbaarheidseisen te voldoen en dus mijn ww uitkering weer verder te laten gaan. Op 15 april verwacht ik mijn uitkering te laten herleven. Ik heb dan nog recht op 2 maanden. (2x 4 weken toch?) Op 10 juni 2014 zal dan mijn ww uitkering aflopen.
    Mijn uitgerekende bevallingsdatum is echter op 8 juli 2014...4 weken nadat mijn uitkering afloopt. Klopt het dat ik dan nog wel recht heb op 16 weken zwangerschaps en bevallingsverlof? Dan moet je uitgerekende datum toch uiterlijk 10 weken na het aflopen van je uitkering zijn?
    Ik heb hierover al contact gehad via uwv telefoon....maar ik wil toch nogmaals graag mijn verhaal doen en een antwoord krijgen om te kijken of ik het nu goed heb begrepen, zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
    Wanneer kan ik op zijn vroegst zwangerschapsverlof aanvragen? En hoe wordt nu de hoogte van de uitkering bepaald? Is dit 100% van het dagloon wat op mijn uwv papieren staat? Of wordt dit opnieuw berekend?
    Alvast hartelijk bedankt!
    Met vriendelijke groeten Inoah

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Inoah88,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je kunt inderdaad je WW-uitkering laten stopzetten, als je tijdelijk niet beschikbaar bent voor werk. Binnen 26 weken kun je het restant van je uitkering laten herleven. Als de resterende duur van je WW-uitkering binnen 10 weken voor je uitgerekende datum eindigt, heb je op basis van de WW recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Je WW beëindig je met een wijzigingsformulier door te geven dat je niet meer beschikbaar bent voor werk. De herleving van je WW-aanvraag doe je via www.werk.nl, waar je je op dat moment ook weer moet inschrijven als werkzoekende. De WAZO-uitkering vraag je telefonisch aan via 0900 – 9294. Dat kan op zijn vroegst acht weken voor je uitgerekende datum, in jouw geval dus vanaf 27 mei 2014.

Binnen vier weken na de ingangsdatum van het verlof krijg je een schriftelijke beslissing over de hoogte en duur van je WAZO-uitkering. Hierbij wordt inderdaad het dagloon van de WW gebruikt. In de WW krijg je 70% van dit dagloon uitgekeerd, in de WAZO krijg je 100% van ditzelfde dagloon uitgekeerd.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina