Vakantie en 50% ziektewet hoe zit dat?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ydnic, 31 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ydnic

ydnic Actief lid

4 jan 2008
    450
    0
    0
    Administratie en sales
    Friesland aan het water
    Ik ben nu 25 weken zwanger en ben nu ivm met rugklachten nog voor 50% aan het werk.
    Normaal werk ik 38 uur en nu dus 19.
    Als ik dan nu vakantie opneem worden er dan ook 19 uur ingehouden en de rest zit je in de ziektewet?
    Of worden er dan weer 38 uur ingehouden?

Bvd voor jullie antwoorden.

2. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Ydnic,
    In onze organisatie mogen de leidinggevenden dit per persoon beoordelen: meestal is het zo dat als jij op vakantie gaat en daar 'gewoon' van kan genieten je van tevoren beter wordt gemeld en inderdaad de volledige uren worden ingehouden. Maar dat verschilt denk ik dus nogal per organisatie... Het is wel zo dat als jij ziek bent met rugklachten en je wil een actieve vakantie gaan doen dat dat geweigerd mag worden omdat dat niet in het belang van je herstel is.
    Ik zou het dus ff overleggen met je leidinggevende (tja, daar heb je nog niet veel aan he ;), succes!
    groetjes, Marit

3. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Ik heb ook tijdelijk 50% gewerkt en als ik een vrije dag nam, was ik het volledige aantal uren aan vakantie-uren kwijt!

4. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Dat zou ik maar goed uitzoeken, want normaal gesproken (in ieder geval bij de werkgevers waar ik gewerkt heb) is dat niet zo.
    Het is zelfs zo dat als je op vakantie ziek wordt, je je werkgever moet bellen (heeft ook met de verzekering te maken), dat zijn gewoon ziektedagen.

5. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    mijn baas deed dit ook maar ik heb even het uwv gebeld en ben er zo achter gekomen dat dit dus niet mag omdat in mijn geval mijn baas dus die uren betaald krijgt van het uwv of ik vrij heb of niet maakte niks uit.

6. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Oh.. jee wat raar! Het gaat hier niet om heel veel uren gelukkig, maar toch. Het is inderdaad wel zo dat als je een vrije dag neemt en je blijkt later die vrije dag ziek te zijn, dat ziekte die vrije dag overruled en dat kost je dan inderdaad geen vakantieuren.

7. ydnic

ydnic Actief lid

4 jan 2008
    450
    0
    0
    Administratie en sales
    Friesland aan het water
    Zo te lezen ben ik niet de enige met dit probleem.
    Idd een goed idee om eens met het uwv contact op te nemen om te horen wat zei ervan zeggen.
    Dan kunnen ze me iig geen oor aan naaien ;)

8. Muis San

Muis San Lid

21 feb 2008
    15
    0
    0
    Volgens de wet is het idd zo dat als je volledig kan genieten van je vakantie (je zit ook niet 50 % van de dag in spanje bijvoorbeeld :)) dat je verlof dagen dus 100 % worden.

9. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Waar staat dat dan? Ik kan het nl. niet vinden. En hoe wordt bepaald dat je 100% van je vakantie kan genieten?

10. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben 1 week voor m´n vakantie de ziektewet ingegaan met rugklachten. Tijdens m´n vakantie waren dat dus ook gewoon ziektedagen. Of ik nou thuis op de bank zit of in een vakantiehuisje, dat maakt geen verschil. En 100% genieten is het niet geworden, dus ik zou het gek vinden als dat opeens anders geregeld zou zijn.

11. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Als je voor 50% in de ziektewet zit ( zit ikzelf nu ook)
    dan bouw je in die periode ook maar voor 50% aan vakantie-uren op.
    Als je dan een vrije dag of vakantie wil, hoef je ook maar voor 50% aan uren af te geven!
    Dit is wettelijk zo geregeld, dus let goed op!

12. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik zat vorig jaar vana 22 weken in de ziektewet. Uiteindelijk heb ik een periode 12 uur gewerkt ipv 36 uur, de overige uren waren dan ziektewet. In deze periode viel ook mijn vakantie en er werd alleen vakantie-uren ingehouden op de uren dat ik aan het werk was, dus die 12 uur per week.

Deel Deze Pagina