Hoi allemaal, Hoop dat iemand me advies kan geven. Ik ben nu 20 weken zwanger en heb een 6 maanden contract aangeboden gekregen (startdatum half september). De sollicitatieprocedure leek eeuwen te duren (liep al sinds eind juni!) en ik heb mijn zwangerschap toen niet kenbaar gemaakt. De laatste gesprekken zijn allemaal telefonisch verlopen, en ook toen heb ik geen melding gemaakt van mijn zwangerschap. Ik weet dat ik dit wettelijk ook niet hoef te doen totdat ik echt 6 maanden zwanger ben. Eind september zal ik 6 maanden zwanger zijn. In het contract staat specifiek vermeld dat het contract vroegtijdig door de werkgever beëindigd kan worden, maar dat daar een opzeg/uitloop-termijn van 2 maanden bij hoort. (dus als werkgever contract bv eind november vroegtijdig beëindigd wil zien moet hij dat eind september kenbaar maken). Nu is mijn vraag concreet: Stel dat de werkgever zodra ik mijn zwangerschap bekend maak eind september ook daadwerkelijk het contract vroegtijdig wil laten eindigen, dan ben ik vanaf dat moment nog 2 maanden officieel in dienst, en dan komen we uit op eind november. Eind november is de periode dat normaal mijn zwangerschapsverlof zou moeten ingaan. Mag dit?/ Krijg ik dan toch nog mijn zwangerschapsverlof doorbetaald of ik heb ik dan letterlijk gewoon pech?
Heel netjes is het niet dat je het niet gemeld hebt. Ik bedoel, je bent best al ver, daar kun je niet meer omheen. Hoe wil je daat half september binnen lopen? Eind september vertellen gaat hem denk ik daarom niet worden. Ik zou het UWV morgen even bellen. Ik weet niet of het echt moet aansluiten of hoeveel uur je gewerkt moet hebben om voor een zwangerschapsuitkering in aanmerking te komen.
Ben ik gedeeltelijk met je eens.. zoals ik zei heb ik in juni gesolliciteerd.. gesprekken zijn in juli geweest.. en vervolgens nu pas te horen gekregen dat ik volgende maand kan beginnen.. Van hun kant duizend keer te horen gekregen dank voor je geduld (en ondertussen kon ik dus lekker afwachten/ verder zoeken naar werk niet wetende of het wel of niet iets zou worden bij dit bedrijf). Dus als het gaat om netjes tja.. Tuurlijk is het niet ideaal, en normaliter zou ik dit ook niet op deze manier gedaan hebben hoor. Maar feit is nu eenmaal dat ik zonder inkomen zit aangezien de papa van de kleine kostwinnaar was en ons nu heeft laten zitten (en ik zometeen in mijn eentje een kleintje zal opvoeden). Zal in in ieder geval ook even bij het UWV checken ja, dank je
Ik begrijp je, zeker als ik je laatste paar zinnen lees wel. Ik zou het alleen vreselijk lastig vinden half september met een buik binnen te wandelen. Dat is iets wat ik dan liever door de telefoon gezegd zou hebben. Het maakt het gewoon lastig omdat je in 2 maanden misschien net ingewerkt bent en dan weer gaat en ze een nieuw iemand moeten inwerken vandaar mijn reactie. Maar het UWV kan je met je vraag wel helpen denk ik. Ik wil je heel veel succes wensen en hoop dat ondanks alles, alles goed komt voor jou en je wonder!!
Oh wow, je stelt vragen terwijl je de antwoorden al weet. Een werkgever zou het NIET relax vinden wat je doet. Ook gaat hij/zij jouw een slechte referentie geven. Als hij/zij aardig zou zijn en begrip toont, zou hij je in dienst nemen en jouw een zwangerschapsverlof geven. Dit geeft echt veel rompslomp en papier werk voor hun, en het is makkelijker om je proefperiode periode te beëindigen. Reken maar op dat je geen zwangerschap verlof krijgt, maar dat je werkloos zit met een uitkering. Loyaliteit en vertrouwen, krijgt respect, en respect moet je verdienen.
Zeg Mompelientje, ik weet niet waar jij je uitspraken op baseert.... maar ook met een WW-uitkering heeft TS gewoon recht op een zwangerschapsverlof icm een WAZO-uitkering hoor.
TS: je werkgever mag het contract voortijdig beëindigen.... maar NOOIT met de reden dat jij met zwangerschapsverlof gaat of zwanger bent, dat heet nl Discriminatie van zwangere vrouwen. Ik zou ze nu alsnog opbellen met de mededeling dat je zwanger bent.
Maar stel dat ze haar na haar proeftijd eruit gooien na een maand, zal haar ww uitkering niet zo lang duren aangezien ze nu geen werk heeft. Hij gaat dan toch niet over naar een zwangerschapsuitkering? Ze zou dan een bijstandsuitkering aan moeten vragen toch?
Hey dames, dank voor jullie reacties. Ik heb juridisch advies ingewonnen vanochtend en weet wat deze situatie voor me betekent en wat me te doen staat Beheerder: dit topic kan dicht