Ik ben me aan het oriënteren op hoe ik de opvang van mn baby straks geregeld wil hebben. Ik was heel enthousiast over kinderdagverblijf als optie. Net na het inschrijven bij het KDV las ik echter dit artikel: Cookies op Intermediair.nl Ik schrok hier toch een beetje van. Ik ben benieuwd voor welke soort opvang jullie hebben gekozen en waarom? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mijn kind gaat 4 dagen naar het kinderdagverblijf en het is een heel gelukkig kind hoor. Er zijn zoveel berichten te vinden over dat het zo slecht is voor een kind, maar ook heel veel berichten dat het juist goed is voor een kind. Ik heb zelf voor het kinderdagverblijf gekozen omdat ik dan niet met gedoe zit als de leidster ziek is of op vakantie is. Zodra een gastouder ziek is en op vakantie gaat dan is het vaak toch wat meer geregel.
Mijn kinderen gaan naar de BSO en kinderdagverblijf. Voor babies ben ik eigenlijk een beetje anti-opvang, maar het kan nou eenmaal niet anders. En voor grotere kinderen, vanaf een jaar of 2, vind ik het kdv eigenlijk wel toegevoegde waarde bieden. Ze doen hier echt leuke dingen, ze leren omgaan met elkaar. Mijn jongste heeft het er echt naar zijn zin. Mijn oudste twee zitten op de BSO. Dat vinden ze niet zo leuk, maar ik denk dat ze het toch leuker vinden dan bijv. gastouderopvang. Op de BSO zijn altijd wel vriendjes, er is genoeg om te kiezen wat ze willen doen en langzamerhand zijn ze er behoorlijk vertrouwd mee. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het belangrijk vind dat de opvang betrouwbaar is. Hier zijn de leidsters van zowel kdv als BSO heel constant, weinig wisselingen. En het is altijd beschikbaar, geen gedoe met ziektes of zo. En dat is erg prettig.
Hier drie dagen onthaalmoeder (gastouder in België) en twee dagen grootouders van vier maand tot 2,5 jaar, toen ze fulltime naar school begon te gaan. Ik heb de onthaalouder heel bewust uitgekozen, en het is een topvrouw die niets dan liefde had voor mijn dochter. We komen er nog steeds regelmatig over de vloer.
Wij hebben bewust gekozen voor kinderdagverblijf. Ik heb zelf jaren in de kinderopvang en weet hoe goed het is voor een kind. We hebben eerst meerdere dagverblijven bekeken voor we een keuze maakten want we wilden vooral een klik voelen met leidsters daar. Het moet vertrouwd voelen. Zo hebben we er eentje gevonden die in hetzelfde gebouw zit als de bejaardenzorg. Geweldig, want ze werken eens per week samen. Dan gaan de kinderen naar de bejaarden om activiteiten te doen. Kinderdagverblijf is áltijd open, ook bij zieke leidsters, maar belangrijker een goede controle. Veel mensen kiezen voor een gastouder, vanwege de kleinschaligheid, en daar is wat van te zeggen, maar uit ervaring weet ik, dat je als ouders nooit weet wat er achter de deuren gebeurd. Daar is geen controle. Een gastouder is áltijd alleen met die kids en geen vier ogen principe of ggd... Nee dat voelt voor mij niet goed.
Mijn kinderen zijn allemaal ongeveer 3 dagen in de week naar kinderdagverblijf gegaan. Heb altijd een prima gevoel gehad bij zorg en aandacht voor mijn kind. Bij mijn zoon, in het eerste levensjaar, hadden we een combi met ook een dag oma, maar daar ben ik vrij snel op teruggekomen... Als oma ziek was, op vakantie ging, een belangrijke artsafspraak had, dan had ik meteen op een oppasprobleem. En dat was niet 1 dag per jaar, maar tig dagen. Ik heb dus echt gekozen voor de 'garantie' van opvang. Ik vond het ook makkelijker om wensen aan te geven bij een kdv, als klant behandeld te worden, zakelijk. Voelde me daar prettig bij, terwijl ik bij oma niet veel durfde te zeggen. Tenslotte deed ze het vrijwillig en was er een relatie die onderhouden moest worden... Tja, misschien was het 'beter' geweest als ze als baby/dreumes nog bij mij waren gebleven, maar dat was nu eenmaal niet mogelijk.
Voor nu, nu ik nog weinig opvang nodig heb (enkele uurtjes per week hoogstens) heb ik een oppas aan huis. Ik vind het voor een baby zo jong als die van mij belangrijk dat hij in zijn eigen vertrouwde omgeving is. Eigen speeltjes, eigen box, vertrouwde geluiden en geuren. Want een vreemd gezicht die voor hem zorgt is al genoeg schrikken voor hem. Als ik ooit volle werkweken ga maken kies ik voor een gastouder. Dan is het nog steeds kleinschalig en huiselijk, hoewel dan niet in zijn eigen huis. En voor zijn culturele ontwikkeling zou ik dan heel graag een gastouder willen met een andere culturele en religieuze achtergrond dan ik. Dat vind ik echt een meerwaarde hebben. Voor een kinderdagverblijf zou ik pas vanaf 1 à 1,5 jaar kiezen, niet eerder. Een baby heeft er nog niets aan, die ligt daar maar. Pas als ze zich echt dingen gaan beseffen, gaan spelen, contact maken met andere kindjes etc. vind ik een kinderdagverblijf meerwaarde hebben.
Mijn dochter gaat vanaf dat ze 9 maanden is voor 2 ochtenden naar het kinderdagverblijf. Eerder ging ze naar familie. Ze heeft het daar zo naar haar zin, geweldig. Op ontdekking met andere kindjes, lekker rondkruipen, spelen... Ik ben blij dat ze erheen kan. Ik zou kunnen stoppen met werken maar voor mij liever het kdv!
Hier gaat hij gemiddeld 1 dag per week naar oma en 1 dag per week naar de gastouder (werk onregelmatig). Bewust voor gastouder gekozen vanwege het kleinschalige en het huiselijke. Daarbij heb ik opvang nodig vanaf 6.30 in de ochtend en het is heel moeilijk een KDV te vinden die hiertoe bereid is. Daarbij werk ik in de zorg, het KDV wil dat je vaste dagen afneemt, maar vanwege mijn werk is dat niet mogelijk, KDV is niet flexibel genoeg. Gastouder daarin tegen wel.
Hier gaan onze kinderen naar de gastouder. Had ook weinig keus. Werk behoorlijk onregelmatig en heb al opvang vanaf 0600 nodig. Soms wel lastig ivm haar vakanties etc. Vraag me ook af wat ik moet doen als de oudste naar school gaat. Gastouder kan niet brengen en halen en vs opvang is pas vanaf 0700. Lastig lastig 😁
Wij hebben voor een kinderdagverblijf gekozen, maar wel een kleinschalige met vaste leidsters. We zitten op de 'rustige' dagen (woensdag, vrijdag), dus de groep is net zo klein als bij de meeste gastouders. Ik heb er een heel prettig gevoel bij, de sfeer is huiselijk en gezellig en ik merk nu al dat het leuk is voor die kleintjes om in een groep te zitten. Ja, ze is nog een baby, maar ze vindt andere kindjes reuze interessant. Ze kraait naar andere babies en kijkt met grote ogen naar de kindjes die al kruipen. Ze komt altijd blij thuis. Ik heb ook echt de indruk dat de leidsters voldoende liefde en aandacht voor de kindjes hebben. En oja, er werken ook leidsters met een andere culturele achtergrond en er komen kindjes met een donkere huidskleur. Ik vind het mooi en fijn dat ze hier al van baby af aan mee in aanraking komt.
Wij hebben gekozen voor een gastouder. Zij is de moeder van twee kinderen die bij mij in de klas hebben gezeten. Ik kende haar dus al enigszins. En haar eigen kinderen zijn ook goed gelukt. Een collega van mij bracht haar zoon ook naar die gastouder en zij was ook tevreden. Wij hebben niet eens verder gekeken. Ik zou mijn kind trouwens minder snel naar een gastouder brengen, die ik niet ken. Het is de laatste jaren wel veel strenger geworden. Maar ik heb in het verleden ook wel kinderen in de klas gehad waarvan de moeders gastkindjes hadden... nou ja, daar zou ik mijn kinderen nog geen uur achterlaten, laat staan twee dagen in de week. Ik heb toch het gevoel dat er dan bij een kdv meer controle is en vaak staan er vaak toch meerdere mensen naast elkaar.
Zoon gaat vanaf 4 maanden naar een kinderdag verblijf eerst 1,5 dag nu 2 hele dagen sinds februari. Opzich vond ik het in begin moeilijk : zo klein en dan op het kdv maar hij heeft het vanaf het begin zo naar zijn zin krijg altijd een blij vrolijk kind terug. Ons kdv had eerst 2 verticale (of noem je dat horizontaal? In iedergeval alle leeftijden door elkaar) groepen. Hij keek zijn ogen uit , was (en is nu nog een paar weken) de jongste en kreeg alle aandacht. Nu sinds november is er een baby groep voor kindjes tot 12 à 18 maanden afhankelijk van hun ontwikkeling. Onze zoon bleef op zijn oude groep want was toen 15 maanden , maar de nieuwe baby's zijn dus begonnen op de baby groep. Onze tweede zoon komt dus ook eerst op de baby groep. Hij gaat nu dus twee hele dagen omdat ik eindelijk mijn uren om kon gooien en het is voor hem nu ook fijner omdat hij nog maar 1 keer slaapt , tussen de middag zeg maar en ik hem dan niet op hoef te halen juist op zijn slaap moment. Het is ook zo leuk om te zien hoe gek de grotere kindjes met hem zijn het is B voor en B na. Nu moet ik wel zeggen dat wij echt een heel makkelijk kind hebben. Maar juist omdat niet alle kindjes zo zijn hebben ze toch de baby groep weer geopend. Het kdv waar wij zitten hoort bij een grote organisatie maar is heel klein schalig dit vond ik super fijn. Voelden ons gelijk thuis. Gastouder ben ik niet echt fan van. Ik heb te veel negatieve ervaringen om mij heen gehoord. Daarbij is het lastig idd bij ziekte of vakanties. Zoon gaat ook 1 dag naar mijn moeder. Ik werk nu dus 3 dagen tot 16 uur.
Hier een kleinschalige kinderopvang. Bij iemand aan huis (wel apart gedeelte los van het woonhuis) die er zelf altijd is en op de drukke dagen zijn er twee vaste medewerkers. Ze ziet dus altijd dezelfde gezichten. Op een groot kinderdagverblijf had ik als baby niet gelijk gedaan, als ik de optie niet had die ik nu heb. Dan had ik eerst voor een gastouder gekozen.
Wij hebben gekozen voor een combinatie van familie (beide opa's en oma's) en een gastouder. Gekozen voor een gastouder ipv kinderdagverblijf omdat het kinderdagverblijf dat ons het meeste aansprak pas om 7:30 open gaat, en dat is te laat. Gastouder is ook flexibeler dus als ze niet naar onze ouders kunnen, kunnen de kinderen daar heen. En de gastouder is een bekende van ons dus dat voelt heel vertrouwd
2 dagen kdv en 1 dag familie. Kdv omdat ik het fijn vind dat je geen gedoe hebt met ziekte, vakanties e.d. En ik vind dat het eten, spelen, etc. in een grotere groep, toegevoegde waarde heeft voor mijn kind (voor een baby niet of minder, maar daarvoor is opvang ook gewoon noodzakelijk). Familie omdat ze het leuk vindt. Wel de afspraak dat het structureel is en dus niet regelmatige een andere opvang moet regelen omdat de oppasdag niet goed uitkomt. Uiteraard regelen we bij vakanties, weekendjes weg, dokterbezoek, ziek zijn, etc. gewoon andere opvang.
Dochter gaat 2 dagen naar de BSO, baby gaat straks 2,5 dag naar het kinderdagverblijf. We hebben vooral ook voor de baby heel bewust de keuze gemaakt dat hij of zij straks ook naar het kdv gaat. Je hebt er het 4 ogen principe, geen 'gedoe' als een leidster ziek is of op vakantie is. Je kindje kan aan meerdere gezichten wennen en zal vast een voorkeur ontwikkelen, bij een gastouder is er geen keus. Ook zijn er meer kindjes. Het kdv kijkt (naar mijn idee) meer naar de ontwikkeling van het kind en heeft hier ook allerlei plannen voor. Al met al zijn dit voor ons belangrijke overwegingen om voor een kdv te kiezen. Opa's en oma's willen we niet met vaste dagen 'opzadelen'. Als het een keer echt nodig is én als ze willen dan passen zij op.
In NL hadden wij een oppas die we altijd konden bellen als het nodig was en op de dagen dat ik nog naar school moest. Maakte niet uit hoelaat en was ook flexibel als ik daarna bijvoorbeeld nog een boodschap wilde doen. Ook belde we haar regelmatig in het weekend. Dit was zwart. Nu wonen we in het buitenland en hebben we een inwonende aupair. Heel fijn!!! Maar de oudste gaat ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal en tijdelijk gaan de oudste twee een volle dag naar het kinderdagverblijf. Deze dag vervalt per 1 mei. Ik vind een oppas aan huis super fijn. Geen gezeul met je kinderen sochtends vroeg. Het zijn uitslapers, dus ik hoef ze ook niet vroeg wakker te maken.