Ik ben in discussie met mijn werk en heb inmiddels een zaak lopen. Mijn contract is min 21 uur per week, maar ik werk stukken minder doordat ze mij niet meer werk geven. Aangezien mijn contract zegt min 21 uur moeten ze dit mij dus ook betalen, of ze mij nu wel of geen werk geven. Dit vertikken ze en ik krijg dus al maanden te weinig salaris. Nu begint mijn verlof in januari en kom ik daarmee dus ook in de problemen. Mijn werk heeft aan het uwv veel minder uren opgegeven als wat in mijn contract staat. Dat wil dus zeggen dat het in mijn verlof dus zo doorgaat, en ik eigenlijk dacht even geen stress meer om inkomsten als ik verlof heb. Maar helaas. Hoe krijg ik de juiste uren van het uwv betaald (werkgever wil dat uwv mij betaald ipv aan werkgever, wat meestal het geval is)? Het bedrag wat ik nu ga krijgen tijdens mijn verlof is namelijk ongeveer 150 euro in de maand (doordat ik de laatste tijd maar 4 uur werk per week krijg), terwijl dit stukken meer zou moeten zijn. Helaas heb ik nog niet uitgevonden hoe wij van 150 euro per maand rond moeten komen. Ik ga dus vol stress mijn verlof in en dit wil ik niet. Wat kan ik nu het beste doen zodat mijn uitkering in ieder geval wel volledig betaald zal worden (hier heb ik namelijk ook gewoon recht op).
Beste xd24, UWV baseert de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) op een loonafgifte periode van een maand of 4 weken voor de maand waarin je met zwangerschapsverlof gaat. Wanneer je in dienst bent van een werkgever, zal UWV meestal het geld overmaken naar de werkgever. De werkgever verrekent de WAZO-uitkering met je loon. In deze situatie is ervoor gekozen om de WAZO rechtstreeks aan jou uit te betalen. Je geeft aan dat je inmiddels een zaak hebt lopen. Betaalt de werkgever uiteindelijk het loon dat gebaseerd is op die 21 uur, mag je UWV verzoeken om een herziening van je dagloon. Neem hiervoor contact op met UWV (0900-9294). Mijn collega kan je dan terug laten bellen door de beoordelaar. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens veel sterkte de komende tijd en een fijn zwangerschapsverlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare