4-ogen principe en klein KDV/BSO

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mar999, 25 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Hallo mag ik een klein vraagje stellen?
    Hoe werkt het 4-ogen principe bij een heel kleinschalige opvang? Mijn dochter gaat naar een (hele leuke!) KDV/BSO waar regelmatig vooral 's morgens, rond de middag en eind van de middag vaak maar 1 leidster in het gebouw aanwezig is (soms samen met een stagiaire). De beroepskracht kind ratio klopt dan wel, maar ik vraag mij altijd af, stel er gebeurt toch iets wat dan (en ik denk dan aan een leidster die valt o.i.d. :))?
    Gebeurt dit vaker en mag dit gewoon? Bedankt voor jullie reacties!

2. Nobely

Nobely Actief lid

13 nov 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dat ligt eraan hoe lang die periodes zijn, maar zoals ik het lees gaat het om langere tijd en mag dit inderdaad niet. Het zal vast vaker gebeuren, maar is dus niet toegestaan.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Op zich zullen daar best regels voor Mijn maar maak je je er thuis ook druk over want je kunt toch zelf ook vallen? En dan is er ook niemand anders. En gastouder hebben ook meerdere kindjes in hun eentje.

4. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Officieel mag niet alleen in een gebouw zijn, hoe is het calamiteitenplan daar? Want wat als er brand is? Ik heb altijd gewerkt op kdv's en mochten nooit alleen in het gebouw zijn

5. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Beetje rare reactie want het gaat hier om regels die zijn vast gesteld door de ggd en daar moet iedereen zich aan houden.

On topic, stagiare geldt als een extra paar ogen dus dat is goed. Wij waren ook wel eens alleen maar deden dan deuren/ramen open en zette babyfoons neer dan kon er iemand anders mee luisteren. Is de leidster echt helemaal alleen daar?

6. tuc

tuc Niet meer actief

officieel mag je niet eens alleen in het gebouw zijn, maar het kdv kan gevestigd zijn in een groter gebouw?

qua 4 ogenprincipe kan het zijn dat er een leidinggevende ergens rondloopt die af en toe de groep binnen kan lopen, of een concierge oid.
    Een staigiare geldt ook als 2e paar ogen.
    En ik ken een kdv met een webcam waar de manager thuis een aantal keren per dag inlogt.

7. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hier hebben ze daarvoor o.a. alle ouders een code van de deur gegeven. Ouders met de code kunnen dus op elk moment binnenlopen en voila; 4-ogenprincipe is bereikt.

8. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties! Het gaat echt om een los gebouw (dus niet ergens anders bij in). 's Ochtends (eerste uurtje) en 's avonds (laatste 1,5 uur) is er vaak maar 1 leidster omdat de andere dan naar huis is en 's middags is 1 van de 2 leidsters de kinderen van school aan het halen voor de BSO. Ik vroeg mij gewoon af of het mocht. Inderdaad vooral met het oog op brand of vallen o.i.d. Ik begrijp dat het dus niet mag, maar bij veel KDV/BSO's wel regelmatig gebeurt?

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Nou bij ons kinderdagverblijf niet. Laatst was mijn dochter er nog en nog een kindje en toch waren er 2 leidsters aanwezig tot het eind en zo hoort het ook.

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon zat ook op een klein kdv, daar losten ze het op door de schoonmaker in die uren te laten schoonmaken.

Is ze echt de enige volwassene?

11. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    #11 birds86, 28 aug 2016
    Laatst bewerkt: 28 aug 2016
    Helemaal alleen mag niet op een kdv, op een bso wel. Ook niet als ze pauze hebben.
    De ouders kunnen wel gelden als 4 ogen principe in de ochtend en avond. Als je een binnenloop hebt van plusminus 1.5 uur is dat voldoende voor de ggd. De meeste kdvs schrijven de tijd op wanneer de kinderen komen en gaan en daar word een gemiddelde van genomen. Dit is voldoende voor de ggd.

Wij losten het op met de poetsvrouw smorgends en savonds. Een stagiaire geldt ook als 4 ogen principe of een leidinggevende. Eigenlijk 1 iemand boven de 18 jaar die om de 5 a 10 min binnenwandeld. Ook geldt een babyfoon van de ene ruimte naar de andere maar dat is in jou geval niet.

Dus het mag in jou situatie wel mits er natuurlijk voldoende binnenloop is van ouders in die uren en in de pauze dat de tweede leidster in het gebouw blijft. Die tijd dat de 2e pm naar de bso is de kinderen halen mag dan ook niet langer zijn dan plusminus 10 min. Maar het allerbelangrijkste is dan wel dat het kind ratio goed moet zijn wanneer die 2e pm de kinderen gaat halen.

Edit; de laatste zin klopt niet. Je mag 3 uur verspreidt over de hele dag staan met iets meer kinderen. Dat geldt dua voor pauzes en de ochtend en avond.
    Wanneer er op een babygroep al 8 kinderen van de 10 om kwart voor 8 op de stoep staan en de 2e pm om 8 uur begint dan mag de 1e pm dat kwartier alleen staan. Wanneer ze op pauze zijn mogen ze dus 3 kwartier alleen staan (maar niet alleen in gebouw omdat het drie kwartier is met teveek kinderen ipv kwartier) op 10 kinderen (anders kun je natuurlijk nooit op pauze).

De regels van de ggd zijn erg streng en het zijn er veel maar er zijn ook vele wegen naar rome dus met hulpmiddelen zoals babyfoon, ouders mag je de regel anders aanpakken zeg maar

12. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Dank je wel allemaal weer voor de reacties!
    Dus even kijken of ik het nu goed samenvat, want dan ga ik er wel actie op ondernemen:

Ongeacht of er ouders binnenlopen of af en toe een leidinggevende, er mag nooit maar 1 leidster in het gebouw aanwezig zijn op een KDV-groep. Ook niet aan het begin of het einde van de dag.

Klopt dit zo? Want dan ga ik een gesprek aan met het KDV, want dit gebeurt nu dagelijks en dan zeker een paar uur per dag :(.

13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Nee das juist andersom. Dat mag juist wel ;)

Je mag niet alleen in het gebouw wanneer je helemaal alleen in het gebouw bent. Dus geen ouders of leidinggevende of stagiaire.
    Zijn er ouders of lopen die om de 10 min binnen dan mag het wel. Mits er voldoende binnenstroom is. Er zijn dan wel mensen in het gebouw die je kunnen controleren.

Met halen en brengen hanteren zij dus de ouders als 4 ogen principe en de stagiaire soms.

Je kan altijd de ggd formulieren inkijken of internet en vragen aan de leiding of oudercommissie. Daar moet het ibstaan of het gewaarborgd is.

Deel Deze Pagina