Contract loopt 11wkn voor uitgerekende datum af

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tinie84, 8 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinie84

Tinie84 Niet meer actief

Goedemorgen,

Mijn contract loopt 11weken voor mijn uitgerekende datum af. Nu mag je 6 weken daarvoor verlof opnemen. Dan zit ik nog 5 weken zonder baan.

Nu is mijn vraag: wat is de hoogte van mijn zwangerschapsverlofuitkering?

Al ga ik na einde contract in de ww, is dat 70% van mijn loon. Bij mijn verlof kijken ze naar de maand voor het verlof, daar krijg je 100% van.... dat is dus 70% van mijn loon.

Als soort van uitzondering kun je ook vragen om naar die maand dáárvoor te kijken, als ik het goed begrijp. Maar daar mis ik 3 dagen omdat mijn contract nét voor het einde van de maand afloopt. Dan is het dus 85% van mijn oorspronkelijke loon...

Zou ik dus nooit 100% van mijn oorspronkelijke loon kunnen krijgen? Ik kan natuurlijk nooit 5 weken voor mijn verlof een andere baan vinden, als ik er daarna 16 weken uit ben.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tinie84,

Je contract eindigt 11 weken voor je uitgerekende datum. Het recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) wordt daarom niet gebaseerd op je werk maar op je WW-uitkering.

Bij de berekening van de WW wordt een dagloon vastgesteld. Het dagloon is wat je gemiddeld per werkdag hebt verdiend in de 12 maanden voorafgaand aan je werkloosheid. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% uitgekeerd. Alle daaropvolgende maanden is de uitkering 70% van het dagloon.

Gedurende 16 weken wordt de WW onderbroken voor de WAZO. In deze periode krijg je dan 100% van het WW-dagloon uitgekeerd.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina