Hallo, ik stel deze vragen namens een goede vriendin. Vriendin woont samen met vriend en hebben een kind van bijna 2 jaar. Vriend werkt fulltime. Vriendin is thuis bij hun zoon en heeft dus geen inkomen. Ze krijgt wel zorgtoeslag, kgb en nog iets waarvan ik de naam niet meer weet maar ze krijgt dat omdat vriend werkt en zij niet, zoals ik heb begrepen. In de volksmond wordt het vrouwengeld genoemd. Nu is het zo dat vriendin en vriend uit elkaar gaan. Vriendin gaat tijdelijk weer bij haar moeder wonen tot dat geld heeft om iets voor haar en haar zoon te zoeken. Zoon blijft dus bij vriendin wonen. Moeder van vriendin werkt niet en heeft ook een uitkering. Heeft vriendin recht op een uitkering? En welke uitkering? Wat zijn de plichten die er bij horen en hoe hoog zou die uitkering ongeveer zijn. Ook denkt moeder van vriendin dat haar uitkering dan gekort wordt als haar dochter weer thuis komt wonen. Is dit waar? En in hoe verre is dat dan? Vriendin is overigens 19 jaar oud, bijna 20. Heeft school niet afgemaakt en dus geen diploma's. Ze heeft ook nooit echt gewerkt alleen tijdelijk een folderwijkje en ze heeft 2 maand als productiemedewerker in de rauwkorst gewerkt. Alvast bedankt voor het antwoord!
Beste Charity2010, Je wilt graag weten of je vriendin recht heeft op een uitkering. Uitgaande van jouw informatie heeft ze niet lang genoeg gewerkt om een WW-uitkering aan te vragen. Ik adviseer je vriendin om een WIJ-uitkering aan te vragen bij UWV WERKbedrijf. De sociale dienst in haar gemeente beoordeelt dan of ze hiervoor in aanmerking komt. Je geeft niet aan welke uitkering haar moeder ontvangt. Ik adviseer je om bij de uitkerende instantie van haar moeder te informeren naar gevolgen van inkomsten voor haar uitkering. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare