zwanger en contract loopt af

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kiki1986, 17 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    #1 kiki1986, 17 jan 2015
    Laatst bewerkt: 17 jan 2015
    Hallo ik wou even weten hoe het ook alweer zit ik ben zwanger en werk met een tijdig contract ik ben vanaf 1 april 2014 in dienst toen heb ik een contract gekregen voor een half jaar die is 1 oktober weer verlengd met een half jaar dus 1 april loopt deze weer af ik weet dat ze dan niet verplicht zijn mijn contract te verlengen maar als deze eventueel weer verlengd zou worden met een half jaar zou deze in mijn verlof aflopen ik ben 2 augustus uitgerekend mogen zij mijn contract dan niet verlengen als ik in mijn verlof zit? En heb ik recht op een uitkering als ze mijn contract vanaf 1 april niet meer verlengen? Ook gelden er nieuwe regels vanaf 1 januari ik weet dat mijn werkgever verplicht is mij een maand van te voren moet melden over mijn contractverlenging maar hoe zit het met vast dienstverband na hoeveel verlengingen is dat geworden?
    Mvg kiki

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kiki,

Je wilt weten of je werkgever verplicht is je contract te verlengen nu je zwanger bent.

Tijdens de periode rond de zwangerschap, geldt een ontslagverbod. Het niet verlengen van een tijdelijk contract, valt hier niet onder. Dit komt omdat het geen ontslag is. Je contract eindigt van rechtswege op een bepaalde datum en hoeft niet verlengd te worden, ongeacht de reden.

Ik kan je namens UWV Webcare geen informatie geven over het aantal toegestane contractverlengingen. Ook kan ik je niets vertellen over de termijn waarbinnen jouw werkgever je moet vertellen of je contract verlengd wordt. Dit is iets juridisch tussen jou en je werkgever. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Voor meer informatie kun je terecht bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Ook vraag je hoe het zit met recht op een uitkering wanneer je contract niet verlengd wordt. Als je werkgever je contract niet verlengt vanaf 1 april, dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

Wanneer de WW-uitkering wordt toegekend, kun je van daaruit een zwangerschapsuitkering krijgen. Deze kan tussen de vier en zes weken voor de uitgerekende datum starten en duurt minimaal zestien weken. Heb je na afloop van je zwangerschapsuitkering nog geen nieuwe baan? Dan kun je na afloop van je verlof om voortzetting van je WW-uitkering vragen voor de resterende duur.

Actuele informatie over ontslag tijdens zwangerschap vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    Bedankt voor het antwoord