Hoi uwv, Ik ben afroep verpleegkundige en heb een 0-urencontract. Wel sta ik al ingepland voor gemiddeld twee dagen in de week tot aan mijn verlof. Het is op een afdeling met zwaar fysiek werk. Nu heb ik bekkenklachten en moet van mijn verloskundige rustiger aan doen. Voor nu kan ik de twee dagen in de week werken nog wel volhouden, al ben ik daarna een dag of twee kapot. Maar wat gebeurd er als het mij straks niet meer lukt om te werken? Heb ik dan nog wel recht op de dagen die ik ingepland sta? Doormiddel van ziektewet? Of heb ik dan pech en loop ik mijn loon mis? Vr.gr.
Beste Blemma, Je wilt weten hoe het zit met je inkomen wanneer je jouw werk niet meer kunt doen door je zwangerschap. Wanneer je als oproepkracht ziek wordt, moet de werkgever in de meeste gevallen je loon doorbetalen. In elk geval over de periode waarin je al was opgeroepen (ingepland). Omdat je ziekte door je zwangerschap komt, kan je werkgever je bij UWV ziek melden. UWV neemt dan de aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Als de verzekeringsarts akkoord geeft, betaalt UWV jouw ziektewet-uitkering. Meestal gaan die betalingen via je werkgever en blijft je werkgever je salaris doorbetalen. Je kan er ook voor kiezen het geld direct op jouw rekening te laten storten. Dit kan direct bij de ziekte-aangifte worden doorgegeven maar kan tijdens de Ziektewet-uitkering altijd nog worden gewijzigd met het wijzigingsformulier. Actuele informatie over ziek zijn als oproepkracht vind je hier en over ziektewet i.v.m zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare