Hallo uwv webcareteam Vorige week maandag ben ik weer begonnen met werken. Ik werkte voor mijn zwangerschap rond de 20 uren per week. Nu ik terug ben, hebben zij dit ineens veranderd naar 32 uur. Ik heb verder geen contract want werk op uitzendbasis fase a. Nu hebben ze hier geen woord over gezegd voor mijn zwangerschapsverlof en heb hierdoor verder geen opvang kunnen regelen. Zij geven aan dat ik een maand de tijd heb om opvang te regelen en lukt dit niet dan moet ik vertrekken. Heb ik op basis van deze situatie recht op ww?
Beste Loesjuh, Je wilt graag weten of je recht hebt op een WW-uitkering wanneer je dienstverband wordt beëindigd. Je hebt geen recht op een WW-uitkering wanneer je verwijtbaar werkloos bent. Dit is het geval wanneer je werkgever je om een dringende reden ontslaat. Is het ontslag niet door jezelf veroorzaakt dan is er geen sprake van verwijtbare werkloosheid. Op het moment dat je de WW-aanvraag indient zal worden uitgezocht of je voldoende maatregelen hebt genomen om je ontslag te voorkomen. Ik adviseer je om advies te vragen via je rechtsbijstandverzekering of het Juridisch loket 0900-8020. Zij kunnen je informeren over je rechten en plichten ten opzichte van je werkgever in verband met eventueel ontslag. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare