Herkeuren?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door senna999, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    Hallo,
    Ik zit voor 35_45% in de wao sinds acht jaar door een chronische ziekte. Ik werkte eerst 20 uur per week, maar heb na de geboorte van mn dochter ouderschapsverlof opgenomen en werk nu 12 uur per week en dat is lichamelijk net vol te houden. Nu is mn verlof over en terug naar 20 uur is echt te veel. Werkgever geeft aan dat ik me dan het beste kan laten herkeuren,is dit zo? Of moet je eerst weer voor twintig uur aan de gang,dan ziekmelden en daarna herkeuringvragen? En wat als ze mij niet verder afkeuren?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Senna999,

Je geeft aan dat je 35-45% arbeidsongeschikt bent voor de WAO en daarnaast werkt.
    Het lukt je na je ouderschapsverlof niet meer om 20 uur te werken.

Je kunt UWV verzoeken om een herbeoordeling WAO.
    Dit vraag je aan door het insturen van een wijzigingsformulier WAO.
    UWV beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een verhoging van je WAO-uitkering.

Het is belangrijk om te weten dat er wel een wachttijd geldt.
    Een eventuele verhoging van je WAO gaat pas in nadat deze wachttijd is verstreken.

De wachttijd is 4 weken als:

1) het slechter met je gaat door dezelfde ziekte of handicap waarvoor je WAO-uitkering krijgt.
    2) de toename van de klachten binnen 5 jaar ligt na de datum van toekenning of herziening van de WAO-uitkering
    3) Je tenminste 15% arbeidsongeschikt bent voor de WAO.

Is dit niet het geval dan is de wachttijd 104 weken en kan pas na 104 weken je WAO-uitkering opgehoogd worden.

Je overlegt met je werkgever of je nu (gedeeltelijk) gaat ziekmelden.
    Deze ziekmelding is geen voorwaarde voor het aanvragen van een herbeoordeling.

Ik wens je veel succes met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    Hallo,

Dank u wel voor het snelle beantwoorden.

Ik heb nog 2 vragen;
    de wachttijd van 4 weken, moet je dan aan alle 3 criteria voldoen om hiervoor in aanmerking te komen?

Stel dat ik mij niet laat herkeuren of ziek meld. en ik zelf ervoor kies om minder uren te werken tegen minder loon, dan moet ik dit ook aan het uwv doorgeven, wordt er dan iets veranderd aan de uitkering, bv dat die omlaag gaat omdat ik zelf nu minder wil werken? of verandert daar dan niks aan omdat ik minder verdien.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Senna999,

Hierbij het antwoord op je overige vragen:

Ja, je moet aan alle drie de voorwaarden voldoen om voor de verkorte wachttijd in aanmerking te komen.

Je moet de verandering in je werksituatie inderdaad doorgeven aan UWV. Daarvoor kun je dit formulier gebruiken. Als je minder gaat werken heeft dat geen gevolgen voor je WAO-uitkering.

Ik wens je sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina