Contract loopt af tijdens verlof en hoe lang ww?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Baileyy, May 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Mijn contract loopt af tijdens mijn bevallingsverlof. Moet de werkgever dan voordat ik met verlof ga laten weten of mijn contract stopt of dat ik mag blijven? Hoe gaat dat anders dan? Via de post? Tijdens kraambezoek?

En hoe lang heb ik recht op ww? Dat gaat dan in na mijn bevallingsverlof?

Ik werk nu 2 jaar weer hier, daarvoor heb ik ook in de ww gezeten. Is dan de lengte van mijn ww nu korter of heb ik recht op de volle maanden gebaseerd om mijn werkverleden?

Gewoon voor mijn eigen gevoel en rust fijner om te weten of ik straks maar 3 maanden ww krijg maximaal of toch langer mocht het nodig zijn (wat ik niet hoop).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik word er niet echt wijzer van op internet.

groetjes Bailey

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

[FONT=&quot]Beste Bailey, [/FONT]

[FONT=&quot]Je contract loopt af tijdens je bevallingsverlof. Je weet nog niet of deze wordt verlengd. Ik begrijp goed dat je nu veel vragen hebt. [/FONT]

[FONT=&quot]Verlenging contract
    Voor de werkgever bestaan er vanaf 1 januari 2015 nieuwe regels met betrekking tot het opzeggen/verlengen van het contract. De werkgever moet minimaal 1 maand van te voren schriftelijk aan jou laten weten of je contract wordt verlengd. Voor jou zou het fijn zijn als je weet waar je aan toe bent voordat je met verlof gaat. Bespreek dit dan ook tijdig met je werkgever.[/FONT]

[FONT=&quot]Duur WW-uitkering[/FONT]
    [FONT=&quot]Raak je werkloos tijdens je verlof? Dan kun je de WW-uitkering aanvragen vanaf 1 maand voor het einde van je verlof maar uiterlijk 1 week na je verlof.
    Om de duur van je WW-uitkering te bepalen wordt er eerst gekeken of je voldoet aan de wekeneis. Je hebt recht op een basisuitkering van 3 maanden als je in de laatste 36 weken voor je verlof minstens 26 weken hebt gewerkt. [/FONT]

[FONT=&quot]Om te kijken of je een verlenging van je basisuitkering kunt krijgen wordt er gekeken naar de jareneis. Er wordt dan gekeken of je in de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd minstens 4 kalenderjaren hebt gewerkt. [/FONT]
    [FONT=&quot]Wil je weten hoelang je uitkering duurt? Kijk dan op MijnUWV bij je arbeidsverleden.[/FONT]

[FONT=&quot]Word je werkloos na 1 januari 2016? Dan wordt de duur van de uitkering korter. Kijk hier hoe de berekening gaat. [/FONT]

[FONT=&quot]Actuele informatie over werkloos worden na 1 juli 2015 vind je hier. [/FONT]

[FONT=&quot]Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt over het verlengen van je contract. [/FONT]

[FONT=&quot]Met vriendelijke groet, [/FONT]

[FONT=&quot]Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare[/FONT]

Share This Page