Tijdens je Bevallling- en zangerschapsverlof krijg je 100% salaris doorbetaald. Toch? Gaat het dan om salaris op basis van contracturen? Of het uitbetaalde salaris van de afgelopen maanden? Op dit moment neem ik nog uren ouderschapsverlof (onbetaald) op van ons eerste kind. De tweede is nu op komst. Ik vraag me af hoeveel ik uitbetaald krijg tijdens mijn volgende zwangerschapsverlof.
Beste Leon, Na je eerdere bevallingsverlof heb je ouderschapsverlof genomen. Je gaat nu weer met zwangers- en bevallingsverlof en wilt graag weten wat voor invloed het ouderschapsverlof op de hoogte van je zwangerschapsuitkering heeft. UWV berekent je uitkering op basis van het Sociale Verzekeringsloon dat je verdient tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. Er wordt daarbij gekeken naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof. Jij hebt echter in deze periode ouderschapsverlof gehad. In dit geval wordt de hoogte van je uitkering berekend over een periode waarin je nog geen ouderschapsverlof had. Ouderschapsverlof heeft dus geen nadelige gevolgen voor de hoogte van je tweede zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare