Zwanger en startersregeling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Betje, 7 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Betje

Betje Lid

22 apr 2014
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV team,

Binnenkort loopt mijn contract af en dan hoop ik te gaan starten als ZZP'er. Hiervoor wil ik proberen voor de startersregeling in aanmerking te komen, maar op het moment dat mijn baan afloopt ben ik 28 weken zwanger. Ik kan wel vinden dat in de startersregeling een regeling zit voor ziekte, maar ik kan niet vinden hoe het verloopt als je zwanger bent. Hebben jullie hier misschien meer informatie over?
    Of is het verstandig om de startersregeling en bedrijf pas op te starten na mijn zwangerschapsverlof?

Alvast bedankt voor de informatie!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemorgen Betje,

Je wilt na het einde van je contract beginnen als zelfstandige, maar je gaat kort daarna ook met verlof.

Als je vanuit de WW met de startersperiode wilt beginnen, krijg je gedurende 26 weken (oftewel een half jaar) een vaste korting op je WW-uitkering. Bij toekenning van de startersperiode wordt de einddatum van deze startperiode vastgesteld. Als je vervolgens met zwangerschaps- en bevallingsverlof (dat is de WAZO-uitkering) gaat, onderbreken we je WW-uitkering voor de duur van de WAZO. De WAZO duurt zestien weken.

Maar de 26 weken durende startperiode van de WW wordt niet onderbroken voor de duur van de WAZO. Oftewel, je houdt dan nog maar 10 van de 26 weken van de startperiode over. Op basis van deze informatie zou je, om de startersperiode optimaal te benutten, kunnen overwegen om pas na je verlof te starten.

Ik wens je een fijne zwangerschap, en heel veel succes met de start van je eigen bedrijf!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. Betje

Betje Lid

22 apr 2014
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor je reactie. Nog een paar vragen.
    1. Als ik niet aan de startersregeling mee (kan) doen heb ik dan nog steeds recht op een WAZO? Aangezien mijn contract 12 weken voor mijn uitgerekende datum is afgelopen dacht ik dat dit niet mogelijk is vanuit mijn oude werkgever?
    2. Als ik geen bedrijf start maar dat pas na mijn verlof doe, hoe zit het dan met zwangerschapsverlof?
    3. Er is ook nog zoiets als de zwanger en zelfstandige uitkering, wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Als ik toch een bedrijf zou starten met of zonder startersregeling hoe gaat dat dan?
    4. En als laatste vraag, er is ook nog een vrijwillige AOV mogelijk bij het UWV, kan dit eventueel ook in combinatie met de startersregeling?

Sorry voor de vele vragen, ik hoor over veel opties maar zie door de bomen het bos even niet meer. En ik zou het liefst toch nadat mijn contract afloopt wel proberen alvast op te starten met mijn bedrijf zodat ik wel iets te doen heb voordat ik met verlof moet.

Alvast bedankt voor de reactie.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Betje,

Je hebt nog enkele vragen naar aanleiding van de reactie van Robert. Dit is echt geen probleem en ik help je hierbij graag. Ik zal ze stap voor stap beantwoorden.

Als ik niet aan de startersregeling mee (kan) doen heb ik dan nog steeds recht op een WAZO? Aangezien mijn contract 12 weken voor mijn uitgerekende datum is afgelopen dacht ik dat dit niet mogelijk is vanuit mijn oude werkgever?

Als je uit dienst gaat vraag je WW aan. Je hebt recht op WW als je voldoet aan de volgende voorwaarden. Heb je hier recht op dan vraag je vanuit de WW de WAZO aan.
    Mocht je geen recht hebben op WW dan is er nog wel een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de WAZO. Je vermoedelijke bevallingsdatum moet dan binnen tien weken na einde dienstverband liggen.
    Alleen als jij geen recht hebt op WW zal voor jou het recht op WAZO ook komen te vervallen, omdat je vermoedelijke bevallingsdatum buiten de tien weken na einde dienstverband ligt.

Als ik geen bedrijf start maar dat pas na mijn verlof doe, hoe zit het dan met zwangerschapsverlof?

Er verandert niets aan je verlof als je pas na je verlof als zelfstandige begint. Zie hier de algemene informatie.

Er is ook nog zoiets als de zwanger en zelfstandige uitkering, wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Als ik toch een bedrijf zou starten met of zonder startersregeling hoe gaat dat dan?

Je komt in aanmerking voor de zwanger en zelfstandige (ZEZ) uitkering als je zelfstandige bent op het moment dat je met verlof gaat. Als je nog maar kort werkt als zelfstandige dan zal de hoogte van deze uitkering worden gebaseerd op de hoogte van je winst. Dit kan voor jou dus erg laag uitvallen. De hoogte van de WAZO zal hoger zijn, namelijk 100% van het WW-dagloon.

En als laatste vraag, er is ook nog een vrijwillige AOV mogelijk bij het UWV, kan dit eventueel ook in combinatie met de startersregeling?

Het aanvragen van de arbeidsongeschiktheidsverzekering staat helemaal los van de uitkering en je eventuele startperiode. Bij UWV is ook een mogelijkheid om een vrijwillige verzekering aan te vragen. Bel met 0900-9294 en vraag naar de afdeling vrijwillige verzekeringen.

Ik wens je succes met je plannen.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina