Berekening + Hoogte van uitkering tijdens verlof!!

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by manonn, Sep 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    Meiden,

SORRY! Ik moet echt klachen!
    Gossiemeine! :x

Ik baal zo ONTZETTEND! :(
    Ik dacht dat alles goed geregeld was met de uitkering van mijn zwangerschapsverlof! ;)

Mijn verhaal;
    Ik werk op een kinderdagverblijf. Sinds vorig jaar Mei.
    Ik werk 4hele dagen, dat is dus +/- 35uur!
    Maar, ik heb maar een contract van 16uur.

Nu is het zo. Ze berekenen de hoogte van de uitkering over de laatste maand die gewerkt is voor het verlof!
    En aangezien ik minder werk + twee weken vakantie heb ik deze maand, ben ik toch gewoon DE PINEUT!
    Daar ga ik dan, ... Al die maanden zoveel gewerkt, en nu? Zo weinig uitkering! :x

Ik kan er wel om huilen! :( En ik raak hier echt van in de stress!
    Ik heb het hoofdkantoor gebeld, van mijn werk.
    Zij gaan nu proberen, of althans vragen aan het loonbedrijf of ze een andere periode willen pakken en dat door willen geven aan het UWV! Nou, ik heb er me twijfelen bij of dat gaat lukken...

Ik zal het er mee moeten doen zeker? :$ :x

Nogmaals sorry, ik moest het even kwijt!
    Zijn er meer meiden die dit hebben?
    Tipss? Iets anders? haha!

Groetjes,
    Manon

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,170
    4,321
    113
    Balen he! Ik ook omdat er juist deze weken minder werk is maar gelukkig bleek steeds halverwege de week dat ik meer uren kon maken. En net deze week die ook nog meetelt word ik ziek. Toch maar doorgewerkt want het is echt heel stom als je zo lang veel werkt en net in de belangrijkste weken minimaal en 16 weken lang weinig uitgekeerd krijgt.

3. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    Hee,

Ik ben dus niet alleen! :)
    Ik baal er zo erg van. Werk je altijd zoveel, en dan straks krijg ik harstikke 'weinig'!
    Maargoed, ze gaan het voor me bekijken, kijken of ze geen andere periode op kunnen geven.
    Ben benieuwd.. Ik wacht het maar rustig af!
    Ik ga ook niet doorbikkelen, want dat trek ik echt niet! Dan maar wat minder centen... We zullen het zien!

Succes & beterschap! :)

Groetjes,
    Manon

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,170
    4,321
    113
    bedankt manon, 4 weken bikkelen had ik niet gekunt. maar omdat dit de laatste week is die belangrijk is toch maar doorgezet. Erg vervelend maar het is niet anders. Hoop dat ze nog iets voor je kunnen regelen want scheelt meer dan de helft en je wilt toch leuke dingen blijven doen of voor je kindje kopen.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Ik lees overal dat je het ook over het afgelopen jaar kunt berekenen. Ik zou effe het UWV bellen. Het zou idd niet eerlijk zijn

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,170
    4,321
    113
    Ninja, dit staat op de site van UWV:

Hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering

De hoogte van uw zwangerschapsuitkering hangt af van uw persoonlijke situatie.
    Ik heb een werkgever

De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het inkomen dat u gemiddeld verdiende in een periode van 4 weken of 1 maand vlak voor uw zwangerschapsverlof (het dagloon). De uitkering is 100% van dat dagloon. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering. Vraag aan uw werkgever wat de regels zijn.
    Wij betalen in de meeste gevallen de zwangerschapsuitkering aan uw werkgever. Hij betaalt uw loon dan gewoon door. Daar merkt u dus niets van. Uw werkgever kan uw zwangerschapsuitkering ook rechtstreeks aan u laten betalen door ons. Dit kan ook op uw verzoek

7. Simba

Simba Fanatiek lid

Jun 21, 2006
    1,129
    19
    38
    Manon, je kan het UWV idd verzoeken een berekening te maken over het afgelopen jaar ipv de laatste maand. Dit kan je doen als de laatste maand, zoals bij jou, niet representatief is voor de maanden daarvoor. Gewoon UWV bellen dus!

8. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    Hoi meissies,

Helaas heb ik het UWV al gebeld,
    en ik zit niet in de ziektewet, dus is het een standaard norm, om het te berekenen over laatst gewerkte maand.
    Kl*** dus!
    Ik wacht maar even af, wat m'n werkgever voor me kan doen.
    Die gaat haar best doen! Dus ... we zullen zien ..
    En anders? Dan leg ik me er maar bij neer!

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Manon

9. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

MANON: Ik dacht dat ze die 2 weken vakantie ook gewoon mee moeten rekenen als uren!?
    Is dat nu niet het geval?

(ik neem voor mn verlof straks ook 2 weken vakantie op, zo rond de feestdagen...)

10. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ik had hetzelfde! Echt EXACT hetzelfde!

Maar mijn werkgever (Start uitz. bureau) heeft geregeld met het uwv dat de uitkering over het gem. gewerkte aantal uren over een heel jaar is berekend :) Dus dat was voor mij 32.

Dusss, gewoon bij je werkgever aangeven, zij kunnen dat dan doorgeven aan het uwv.

11. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    Owh echt waar zeg! ;)

Ik ga het eens aan m'n Unitmanager vragen.
    Ik heb het tot nu toe nagevraagd via het hoofdkantoor!
    Als dat echt zo zou zijn zou dat fantastische zijn... Bij mij is dat namelijk rond de 34uur!
    Maar heb weinig hoop!

Bedankt voor je reactie! :)

Groetjes, Manon

12. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    Ik heb geen idee of ze vakantie meeberekenen.
    Sorrie.

Groetjes!

13. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    als je vakantieuren opneemt die ter vervanging zijn van je contract uren worden deze wel meegeteld als loon voor de berekening van je wazo.

@Manon: mocht je er met je werkgever niet uitkomen voor het doorgeven van de uren van een heel jaar mag je ook zelf een verzoek doen bij uwv.
    Je moet dan schriftelijk een herziening van je dagloon aanvragen. In de brief moet je aangeven waarom je een herziening vraagt, je bsn, geboortedatum en handtekening en als bijlage stuur je kopieen van alle loonstroken van een jaar voor de ingangsdatum van je verlof.
    De beoordelaar van je wazo gaat dan voor je beoordelen of er in jouw geval een afwijkende periode genomen mag worden voor de hoogte berekening.
    Adres hiervoor is : uwv afdeling zw, postbus 57015, 1040CT Amsterdam. Wel op alle papieren je bsn vermelden!

14. manonn

manonn Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,659
    0
    0
    @Anira;
    Bedankt!
    Ik ga een poging doen! ;) :)
    Je bent een werknemer van het UWV, of gewoon iemand met ervaring? ;) hihi.

15. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    Ik werk bij uwv aan de telefoon vandaar dat ik wel het een en ander weet.

Als ik mensen hier een beetje opweg kan helpen met mijn kennis dan doe ik het graag.

Hang het alleen niet aan de grote klok omdat mensen dan nog wel eens kunnen denken dat ik ook beslissingen mag en kan nemen voor ze.

Alles wat ik hier schrijf is natuurlijk wel een beetje onder voorbehoud en voorzichtig omdat ik natuurlijk het dossier niet ken en ik sowiewo alleen een advies functie heb en geen beslissingsbevoegdheid.

16. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

ANIRA: Toch fijn dat je met sommige punten ons wel kunt helpen/adviseren. :)

17. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

@manon.. nou er is toch nog hoop dan !! ik duim voor je....

Dus vakantiedagen worden niet meegenomen? Je kan dus gerust voor je verlof nog vakantie plakken??

En ik heb een contract voor 24 uur maar soms wordt er gevraagd of ik een dag extra kan komen.. als dit nou precies in de maand voor mijn verlof gebeurt krijg ik dus meer uitkering dan wanneer ik gewoon 24 uur werk ??

18. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    er wordt gekeken naar je inkomen de volle maand of 4 weken voor je verlof voor de hoogte van je wazo.
    heb je dan meer gewerkt als je contract dan worden deze uren wel mee genomen.
    neem je vakantie bijvoorbeeld 1 week en je neemt 24 uur vakantie op teld dit wel mee neem je meer uren op dan je contract dan worden die extra vakantieuren niet mee genomen

19. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

dan ga ik proberen in de laatste maand nog over te werken natuurlijk.. :D
    als je hoofd daar eigenlijk wel naar staat die laatste tijd... vast niet..

20. sheann

sheann Fanatiek lid

May 14, 2008
    4,643
    0
    0
    Manon: Weet je ondertussen al meer?

Share This Page