contract loopt af

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door carrolyn, 6 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Hallo

Ik ben midden december uitgerekend.
    Mijn zwangerschapsverlof loopt tot eind februari en mijn contract loopt af de 2e week van februari.

Mijn vriend werkt momenteel op een 0-uren contract via het uitzendbureau in een logistiek bedrijf.

Als mijn contract afloopt heb ik nog 2 weken zwangerschapsverlof te gaan.
    Zodra mijn contract is afgelopen kan ik dan een uitkering krijgen?
    En is dit gewoon een ww uitkering?
    En van wie krijg ik de laatste 2weken zwangerschapsverlof?
    Kan ik wel een uitkering krijgen omdat mijn vriend werkt?
    Of kan ik ergens een subsidie/toeslag krijgen, aangezien mijn vriend ook geen vaste baan heeft?

Heel erg bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Daisy,

Het recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wijzigt niet als je contract afloopt. Zodra je contract afloopt kan je werkgever aan ons doorgeven dat je uit dienst bent gegaan. De rest van het verlof wordt dan aan jou uitbetaald.

Ben je na de WAZO nog niet in staat om te werken? Meld je dan op de eerste dag na het verlof ziek bij UWV (0900 – 9294). Mogelijk heb je dan recht op een ziektewet-uitkering (ZW).

Ben je na afloop van de WAZO beschikbaar voor werk? Dan heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Via het werkbedrijf kun je je inschrijven als werkzoekende en een uitkering aanvragen.

Het feit dat je vriend werkt heeft geen invloed op de werknemersverzekeringen. Hiervoor ben je verzekerd door middel van het werk dat je hebt gedaan. De hoogte van deze uitkeringen is gebaseerd op het loon dat je hebt verdiend in de periode ervoor.

Voor een toeslag op de uitkering wordt wel naar het gezinsinkomen gekeken. Komt het totale inkomen van jou en je partner onder het sociaal minimum? Dan wordt dat aangevuld vanuit de toeslagenwet. Bijvoorbeeld als hij in bepaalde weken minder wordt opgeroepen.

Vraag je een WW-uitkering aan? Dan wordt automatisch berekend of je recht op toeslag hebt. Bij de ZW en de WAZO moet je hem zelf aanvragen.

Op onze website vind je actuele informatie over de WAZO, de ZW, de WW en de toeslagenwet.

Ik wens je alvast een goed verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina