Beste mensen, Ik zit heel erg met een vraag. Ik ben nu 12 weken zwanger en ik heb nu al te horen gekregen dat mijn contract niet word verlengd terwijl het nog 5 maanden duurt, Nu is echter mijn probleem dat ik er erg word weg gepest en het liefst willen ze dat ik iets anders zoek. (dat wil ik ook maar niemand neemt me aan en ik vind het ook niet eerlijk) Maar het probleem is ik zie me daar echt geen 5 maanden meer werken. Het druk is hoog en ze zeggen echt vervelende dingen. Nu ben ik al erg ziek door mijn zwangerschap maar kom ik toch steeds weer opdagen terwijl het helemaal niet meer gaat.(ze dwingen ook een beetje om niet ziek te melden) Ook heb ik hier heel veel stress door en kan ik snachts niet slapen. En ik ga al helemaal met een rot gevoel naar mijn werk. Nu is mijn vraag is er geen andere oplossing voor de 4 maanden nog. Want zo als het nu is ga ik er aan kapot. Met vriendelijke groet, Happymode
Beste Happymode, Je werkgever is niet verplicht je tijdelijke contract te verlengen. Ook niet als je zwanger bent. Bij een tijdelijk contract eindigt het dienstverband van rechtswege. Een tijdelijk contract mag echter niet tussentijds worden beëindigd als je zwanger bent. Dan is er namelijk sprake van ontslag, en tijdens zwangerschap geniet je ontslagbescherming. Als je het contract uitdient, heb je na afloop van het contract gewoon recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO), en nadien eventueel op een WW-uitkering als je nog geen ander werk hebt gevonden. Je geeft aan dat je er zelf ook liever niet meer wilt werken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Maar realiseer je wel dat je bij ontslagname soms je recht op WW-uitkering verspeelt. En als je in de 10 weken voor je uitgerekende datum geen werk of WW-uitkering hebt, heb je ook geen recht op WAZO. Met betrekking tot het ziek melden: je werkgever kan je niet dwingen om je niet ziek te melden. Als je niet kunt werken, meld je je ziek bij je werkgever. Wanneer je klachten het gevolg zijn van zwangerschap, kan je werkgever een ziektewet-uitkering (ZW) voor je aanvragen bij UWV. Je werkgever betaalt dan je loon bij ziekte volledig door, en krijgt dit vergoed van UWV. Het andere probleem op je werk het pesten is hiermee waarschijnlijk niet opgelost. Ik kan je daar ook niet verder in adviseren. Misschien kun je dit bij je werkgever, de arbo-dienst of bij een vertrouwenspersoon of de ondernemingsraad bespreken? Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze moeilijke situatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare