hoe zit dit???

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by tdw, Jan 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tdw

tdw Niet meer actief

hallo,

Ik heb al eerder een vraag gesteld over zwangerschapsverlof en het misschien niet verlengen van mijn contract. Nu heb ik een andere vraag:

Ik ben vanaf 13-10-1014 aan het werk als docent op het vo. daarvoor bijna een jaar (vrijwillig) thuis gezeten en daarvoor ongeveer 9 jaar onafgebroken gewerkt in het onderwijs.
    Nou is mijn aan stelling zo dat ik 0,48 uur in totaal werk waarvan 0,24 reguliere uren zijn en 0,24 zijn vervangingsuren waarvan ik niet weet of het tot einde schooljaar duurt of eerder afloopt. Helaas hebben wij te maken met een forse terugloop in leerlingen en heb ik te horen gekregen dat er geen uren meer voor mij zijn volgend schooljaar. Ik ga ergens half juni met verlof en mijn contract loopt af vanaf 1-08-2015. Ik weet dat ik mijn WAZO doorbetaald krijg maar vraag me af of de vervangingsuren die ik nu draai daarbij horen. Dus: krijg ik WAZO over die 0,48 of over die 0,24 of is dat afhankelijk van het feit of de vervanging ophoudt ja of nee???

Groeten Tess

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Tess,

Je wilt weten hoe de WAZO voor jou berekend is.

De hoogte van de WAZO is berekend aan de hand van wat je gemiddeld verdiende in het dienstverband waarin je verlof begint. Daarbij kijkt UWV naar een het SV-loon dat je verdiende in een periode van een jaar voor je verlof. Dit heet de referteperiode. De laatste maand of vier weken voor je verlof wordt buiten beschouwing gelaten. Werk je korter dan een jaar bij je werkgever? Dan kijkt UWV naar je inkomsten in de periode van het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.

Blijf je 0,48 FTE werken tot ingang van je verlof? Dan zal de hoogte van de uitkering hierop gebaseerd worden. Ook over jouw vervangingsuren draagt de werkgever namelijk premies af en ben je verzekerd. Verlies je (een deel van) deze uren? Dan kun je hiervoor een WW-uitkering aanvragen. Je dient dan wel minimaal 26 weken gewerkt te hebben sinds je aanstelling. Anders voldoe je niet aan de wekeneis. Ook moet je voldoen aan de overige voorwaarden. Heb je recht op een aanvulling van de WW en ga je met zwangerschapsverlof? Dan vraag je voor dit stukje zelf de WAZO aan bij UWV. Bel hiervoor UWV Telefoon Werknemers op 0900-9294.

Blijf je dus 0,48 FTE werken tot ingang van jouw verlof? Maar ben je na de WAZO wel (gedeeltelijk) werkloos? Vraag dan een maand voordat je WAZO afloopt de WW-uitkering aan. Je kunt een WW-uitkering aanvragen op www.werk.nl. Hier heb je wel een DigiD code voor nodig. Vergeet jezelf dan ook niet in te schrijven als werkzoekende.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de WAZO vind je hier.

Ik wens je verder een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page