Wie weet dit: mijn werkgever wil dat ik zaterdag kom werken van 16.00-20.00 (verbouwing van de winkel waar ik werk) en ze beweert dat dit verplicht is. Nu wil ik best komen, alleen kan ik pas om 18.00 uur beginnen ipv 16.00 uur, ivm oppas. Ze doet hier erg moeilijk over en zegt dat ik het maar moet regelen omdat het verplicht is voor iedereen. Nou vroeg ik me af: kan je een zwangere werknemer überhaupt verlichten tot overwerken/extra werken? Ik kan er in mijn CAO niets over vinden
eerste hit op googlen "overwerken zwanger" Arbo-advies.nl - Zwangerschap Even scrollen, dan staat er dat je niet verplicht kunt worden tot overwerken.
Dank je wel! Het komt misschien kinderachtig over, maar als ze zo belachelijk gaat doen (terwijl ik nagenoeg nooit ziek ben, nooit te beroerd ben om extra te komen werken enz.) gooi ik het wel over deze boeg!
Ik heb ook vernomen dat je een zwangere niet mag verplichten tot overwerken/extra werken. Maar: deze wettelijke bescherming gaat pas in nadat je je zwangerschapsverklaring op je werk ingeleverd hebt!
Ze kunnen je als zwangere idd niet verplichten tot overwerk. Als je het zelf wilt doen prima maar anders niet. Zou even de tekst ofzo van de site van de arbodienst ofzo uitdraaien en de leidinggevende geven.
Zwangerschapsverklaring had ik vorige week al ingeleverd.. Maar ze deden er nu helemaal niet moeilijk over Snap niks van dat mens, maar goed, ik heb in ieder geval geen confrontatie aan hoeven gaan