Hallo, Ik heb ergens gelezen dat als je een nul urencontract hebt dat je zwangerschapsuitkering (noem je dat zo?) het gemiddelde is van wat je het afgelopen jaar gewerkt hebt. Geldt dit ook als je een 15 uur contract heb? Ik werk gemiddeld namelijk veel meer dan deze 15 uur. Mijn tweede vraag is: Ik heb voor korte tijd (2 maanden) in de kinderopvang gewerkt via het uitzendbureau. Hier ben ik nu op non actief gezet (ik waste mijn handen te vaak volgens een leidinggevende van één centrum en zou volgens hen smetvrees hebben). Ik mag nu niet meer via dit uitzendbureau werken. Ik sta dus nog wel ingeschreven. Heeft dit nut met betrekking tot de zwangerschapsuitkering in september of kan ik mij net zo goed daar uitschrijven zodat ik mijn opgebouwde vakantiegeld en vakantieuren krijg uitbetaald? Of krijg ik over de gewerkte uren nog de zwangerschapsuitkering als ik ingeschreven blijf staan Voor de duidelijkheid: Ik heb dus tijdelijk twee banen gehad. Bij de baan met het 15 uurs contract werk ik nog steeds en heb ik ook een vast contract.
Beste Charlie11, Voor de berekening van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) kijkt UWV niet naar je uren, maar naar je daadwerkelijke inkomsten in een periode van een jaar (referteperiode) voor je verlof. Ik begrijp dat je op non-actief bent gezet voor de werkzaamheden in je tweede baan. Je mag niet meer werken, maar staat nog wel ingeschreven bij dit uitzendbureau. Ik neem aan dat je (detachering) contract dus beëindigd is? In dat geval zou je wanneer je in september met verlof wilt gaan geen recht hebben op een zwangerschapsuitkering. Je hebt recht op een zwangerschapsuitkering wanneer je met verlof gaat vanuit een dienstverband. Ook heb je recht op WAZO wanneer je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van je dienstverband is. Of wanneer je een WW-, Ziektewet- of loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt. Actuele informatie over de berekening van een zwangerschapsuitkering vind je hier en recht op WAZO wanneer je geen werkgever hebt hier. Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare