Half jaar contract en zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Onder water, Feb 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Onder water

Onder water Niet meer actief

Hallo,

Sinds een aantal dagen weet ik dat ik zwanger ben en ik heb vandaag een contract getekend voor een half jaar. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk ook niet verlengd omdat het ( hoe toepasselijk) een zwangerschapsvervanging betreft. Nu heb ik gelezen dat als je binnen 10 weken bevalt ( na het einde van je contract) je recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Laat ik voor het gemak uitgaan dat ik ergens eind oktober uit ben gerekend en dus net niet binnen die tien weken beval. Kan ik dan geen aanspraak maken op die uitkering? Mijn nieuwe werkgever is nog niet op de hoogte van mijn zwangerschap, dit wil ik pas na de proeftijd bekend maken.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Denise

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Feb 12, 2013
    Last edited: Feb 19, 2013
    Beste Denise,

Allereerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Het klopt dat als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van een dienstverband (of WW, Ziektewet- of een loongerelateerde WGA-uitkering) ligt, je nog aanspraak kan maken op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Wellicht heb je wel recht op de WAZO vanuit een WW-uitkering.
    Je geeft namelijk aan, dat je een half jaar contract getekend hebt.
    Een van de voorwaarden voor een WW-uitkering is dat je van de 36 weken voor je eerste WW-dag minimaal 26 weken gewerkt moet hebben.

Je kunt op zijn vroegst de WW-uitkering een maand voordat je werkloos wordt aanvragen.
    Je dient je dan ook in te schrijven als werkzoekende.
    Beide stappen doe je op www.werk.nl met behulp van je DigiD code.

Geef uiterlijk 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum door dat je zwanger bent.
    Bel hiervoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).
    Mijn collega zal je aanvraag WAZO dan noteren (wanneer je WW-aanvraag nog in behandeling is geef je dit tijdens het gesprek door).

Actuele informatie over WAZO tijdens een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Onder water

Onder water Niet meer actief

Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoord. Teruggerekend kom ik niet aan de 26 weken eis. Ik ben een voltijdstudent en tot januari 2013 was het niet mogelijk een bijbaan te nemen ivm stage. Ik kom zo'n twee of drie weken tekort met mijn half jaar contract (15 feb tot 1 aug).Pies ik nu voor alle mogelijkheden naast de boot als mijn contract straks afloopt?

Alvast bedankt weer!

Denise

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Denise,

Als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na 1 augustus ligt, zou je nog aanspraak kunnen maken op de WAZO.

Wanneer je uitgerekende datum dus na 10 oktober zou liggen, heb je helaas geen recht op de WAZO.

Verder geef je aan niet aan de weken-eis te voldoen voor een WW-uitkering.
    Mogelijk heb je recht op een bijstandsuitkering (WWB).
    Net als de WW, kun je op www.werk.nl de WWB aanvragen.
    Tevens dien je op deze site jezelf in te schrijven als werkzoekende.

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB.
    De gemeente beoordeelt of je een WWB-uitkering kunt krijgen en betaalt deze uit.

Actuele informatie over de WWB vind je hier.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page