Beste UWV, Mijn baas is bezig met het aanvragen van deeltijdontslag voor mij tijdens mijn zwangerschap. Ik vermoed dat hij gaat aandragen dat het vanwege bedrijfseconomische redenen is, maar mag dit uberhaupt wel aangezien deeltijdontslag eigenlijk inhoudt dat de werknemer in zijn geheel ontslagen wordt en dan opnieuw wordt aangenomen voor minder uren/dagen en andere arbeidsvoorwaarden..... Ik hoor het graag, Mystje P.s. nog een aanvullen, ik zou dan per mijn verlofdatum minder dagen moeten werken / uitbetaald krijgen volgens hem.
Beste Mystje, Tijdens je zwangerschap, gedurende het zwangerschaps- en bevallingsverlof én in de eerste zes weken na het verlof, heb je ontslagbescherming. Je mag dan niet worden ontslagen. Ik raad je bij dreigend ontslag aan om juridische hulp in te schakelen. Mocht het ontslag toch worden goedgekeurd, dan heeft dat geen invloed op de hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De WAZO wordt namelijk gebaseerd op het loon dat je verdiende in de twaalf maanden voorafgaand aan de voorlaatste maand voordat je met verlof gaat. Van het gemiddeld loon uit deze periode krijg je gedurende de zestien weken van het verlof 100% uitgekeerd. Als er tijdens het verlof een ander contract zou ingaan, heeft dit geen invloed op deze berekening of op de betaling. Wanneer je twijfelt over een correcte doorbetaling van het verlof door je werkgever, kun je ervoor kiezen de WAZO rechtstreeks van UWV te ontvangen, en niet via je werkgever. Je werkgever moet dit op het aanvraagformulier vermelden. Op onze website vind je actuele informatie over (dreigend) ontslag tijdens je zwangerschap, en over de betaling van de WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor je antwoord, maar is het dan wel zo dat als het nieuwe contract ingaat tijdens mijn verlof dat dit wel gelijk van kracht is als ik ga werken? Of gelden de 6 weken ontslagbescherming na verlof dan nog? Met vriendelijke groet, mystje
Beste Mystje, Ik weet niet of je na je verlof gelijk moet beginnen met je nieuwe contract, mocht het ontslag zijn goedgekeurd. Ik raad je aan om voor deze vraag contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering, vakbond of het Juridisch Loket ( 0900-8020 ). Ik wens je succes. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare