Wat na 2 jaar wel gedeeltelijk kunnen werkhervatten ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lieke, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.288
    263
    83
    #1 lieke, 8 jul 2011
    Laatst bewerkt: 8 jul 2011
    Ik zal proberen in het kort mijn verhaal uit te leggen.
    Tijdens mijn zwangerschap in 2010 heb ik een hernia gekregen.
    In aug 2010 bevallen
    In Sept 2010 geopereerd aan deze hernia.
    Daarna een revalidatieperiode doorlopen met herintreden.
    Ik ben daar in Januari 2011 mee gestart met opbouw van uren.
    Ik werk normaliter 24 uur in de zorg dus een zware baan.
    Op dit moment ben ik nog 100 % ziek gemeld maar heb mij opgewerkt naar 2 keer 8 uur werken waarin ik volledig alle taken uitvoer die van mij verwacht worden welliswaar wel met een lichamelijke beperking.
    Restverschijnselen hernia zoals krachtverlies in voet en been en chronische rugpijn.
    Dit is te accepteren en na 9 Aug gesprek bedrijfsarts zal ik een 3 de dag van 8 uur opbouwende bij gaan werken.
    Mijn vraag is hoe zit dat als ik dus mijn 3 de dag niet meer zal kunnen werken deze als een overbelasting ervaar. ?
    Kan ik mij 66 % beter melden en de andere 33 % ziek houden en wat gebeurt dan na 2 jaar als die 33 % nog niet helemaal gaat.?
    Of moet mijn werkgever dan een andere taak bedenken die minder belastende is voor deze 33 % of kunnen ze mij dan alsnog ontslaan of mijn contract beeindigen voor 24 uur en ben ik dan verplicht dan evt een nieuwe te aanvaarden voor 16 uur die ik nu best kan werken.
    Ik hoop op deze manier een beetje voorbereid te zijn voor het gesprek van 9 aug.
    Bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lieke,
    Vanaf de eerste dag van je ziekmelding start een periode van 104 weken waarin jij en je werkgever proberen jou weer in je eigen functie aan het werk te krijgen. Alle stappen hiervoor staan in de wet verbetering Poortwachter.
    Het kan zijn dat het niet lukt om weer volledig je eigen functie uit te voeren. In dat geval ga je samen met de werkgever op zoek naar passend werk binnen de organisatie.
    Is er geen passend werk aanwezig dan wordt er gezocht naar passend werk bij een andere werkgever.
    Ben je na 104 weken nog steeds voor een deel ziek gemeld, dus lukt het niet om de laatste 8 uur te gaan werken. Dan kun je een WIA-uitkering aanvragen. Dit doe je in week 87 van je ziekmelding. De werkgever mag na 104 weken loondoorbetaling bij ziekte je ontslag aanvragen voor het deel dat je nog arbeidsongeschikt bent. Voor het deel dat je wel weer werkt kun je beter gemeld worden. Dus voor de 16 uur die je wel weer werkt blijf je dan gewoon in dienst van de werkgever.

Actuele informatie over het re-integreren vind je op deze pagina.

Ik wens je veel succes met het re-integreren.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina