heb ik nu recht op langer verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door m038, 24 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. m038

m038 Actief lid

14 sep 2007
    167
    0
    16
    wie kan mij helpen. mijn werkgever zal er zelf nooit over beginnen dus mischien weet iemand hier meer. na een spoedkeizersnede heeft mijn dochter een week op de intensive care gelegen met problemen. het heeft erom gehangen of ze het zou redden. ze mag nu eind volg week naar huis maar heeft dan 20 dagen in het ziekenhuis gelegen. nu heeft manlief daar bijzonder verlof voor gekregen. ik vroeg mij af of ik nu ook recht heb op wat extra tijd. of moet ik na tien weken gewoon weer werken?

iemand ervaring?

groetjes marije

2. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik denk dat je in beginsel gewoon je 10 weken houdt. Aan het eind van je verlof wordt bekeken hoe de situatie dan is.

Pim

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het ligt er ook aan of je dochter op tijd is geboren of niet. Was je al met verlof? Je hebt namelijk recht op totaal 16 weken. Beval je bijv 6 weken te vroeg dan krijg je alle 16 weken na de bevalling...

Als je dochter op tijd was, en je bent 6 weken van te voren met verlof gegaan, heb je idd maar recht op 10 weken. Maar als jij je nog niet goed genoeg voelt om te gaan werken daarna, kun je je gewoon ziek melden. Je zult dan waarschijnlijk wel naar de arboarts moeten, maar je krijgt dan wel gewoon 100% doorbetaald...

4. Twinkeltje

Twinkeltje Actief lid

4 jan 2008
    131
    0
    0
    Het is net zo als de eerdere dames verteld hebben. Mijn dochter is prematuur geboren. Ik was nog aan het werk. Kreeg de dag na de bevalling zwangerschapsverlof van 16 weken. Geen rekening gehouden met de tijd die ze in het ziekenhuis heeft gelegen. Hoefde ook niet, want ik had nu meer weken nadat ze thuis kwam als dat ik had gehad als ik op tijd bevallen was na de bevalling.

5. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben 24 februari uitgerekend en dan heb ik na mijn bevalling recht op 12 weken verlof. Dus als ik nu zou bevalling gaan mijn 12 weken pas 24 februari in ?

6. randi

randi Niet meer actief

dat is dan in belgie gelukkig toch beter geregeld dan, hier worden na de eerste 5 dagen (omdat dat de tijd is die ze hier bij ons in het ziekenhuis doorbrengen tijdens de bevalling) de tijd dat je kleintje in de coveuse ligt bijgeteld bij je bevallingsverlof. je zou denken dat ze zoiets in nederland toch ook doen hé want lijkt me niet meer dan logisch want je kiest er toch niet voor om je kleintje in het ziekenhuis te hebben

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Nee dat klopt niet. Ik neem aan de je nu al met verlof bent? Als je nu zou bevallen zijn die 16 weken ook gewoon aan 't begin van je verlof in gegaan. Je hebt gewoon in totaal recht op 16 weken. Volgens mij is het wel zo, dat als je later bevalt, je dan langer verlof hebt. Dan krijg je de tijd die je overtijd liep erbij dacht ik. (Maar dat weet ik niet helemaal zeker).

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Klopt wat je schrijft linda.
    Als je later bevalt dan je uitgerekende datum krijg je die weken kado.
    Ik ga 6 weken voor mijn datum met verlof, mocht ik 2 weken na mijn uitgerekende datum pas bevallen dan heb ik nog steeds recht op die 10 weken.

Ik plak wel mijn 3 weken vakantie er aan vast dus het is maar net wat je kan regelen.

9. Aslanck

Aslanck Actief lid

2 jul 2008
    321
    0
    0
    Amsterdam
    Ja dat bedoelde ik dus ook :) Ik d8 dus dat als ik nu beval dat ik dan ook eerder moet beginnen met werken dus niet 12 weken na me uitgerekende datum.
    Maar je hebt dus in totaal 16 weken verlof ook al beval je eerder. Even voor de duidelijkheid voor me zelf : dus ik begin hoe dan ook 19 mei weer met werken als ik eerder beval dan ;)

10. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Dat is vreemd, ik zou toch zweren dat ik hier een tijdje geleden antwoord op heb gegeven, maar zie het er niet meer bij staan :(

Deel Deze Pagina