contract niet verlengd.. ziek melden??

Discussie in 'De lounge' gestart door Loezzz, 22 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    Hallo meiden,

Mijn man's contract word niet verlengd. Hij werkt nu (bijna) 3 jaar bij dit bedrijf en heeft 3 jaarcontracten gehad. Het contract loopt af op 1 november en nu komen ze zomaar een week vantevoren aanzetten met een brief dat het geen vaste aanstelling word:(
    Hij wist hier niets van en het is dus onmogelijk om binnen een week een baan te vinden. Hij is er goed ziek van!
    Nou wil hij eigenlijk helemaal niet meer heen de laatste week, maar hij heeft geen vakantiedagen meer o.i.d. Dus wil hij zich ziek melden.
    Oké.. niet helemaal eerlijk maar kan hij hiermee in de problemen komen met uwv o.i.d.? Vandaag direct een uitkering aangevraagd, maar kan zijn baas nog iets meer verpesten als hij zich de laatste week ziekmeld?

liefs loes

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik weet niet of zijn baas er iets aan kan doen maar je man is toch niet ziek? Ik zou de eer aan mezelf houden en mooi dat laatste weekje wel gaan!
    Je man wist trouwens toch wel dat zijn laatste tijdelijke contract op 1 november eindigde, is hij er zelf niet over begonnen? Of zeiden ze eerst dat het wel verlengd werd?

Balen meid, hopelijk vindt je man snel nieuw werk.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ziekmelden zou kunnen, kan ik me ook wel voorstellen maar hij kan beter de eer aan zichzelf houden en gewoon gaan. Maar ik denk eerder dat de werkgever in de fout is gegaan en moet je 3 weken voordat het contract afloopt de werknemer op de hoogte stellen dat het contract niet verlengd wordt. Kijk eens de CAO na, daar staat het in. De cao voor betreffende branche is zeker op internet te vinden, sterkte!

edit: inderdaad, je man wist zeker toch ook af van de datum 1 nov.? Is daar eerder niks over gezegd?

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

Balen joh! maar je kan alles verwachten in deze tijd... Mijn man werkte al een aantal jaar met vast contract in een heel groot bedrijf maar hij heeft sinds woensdag ook geen werk meer om 13.00 hoorde het het en om 13.10 hoefde hij niet meer te werken.
    Zo ver ik weer mogen ze nog wel 1 dag voor het aflopen van je contract het vertellen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
    Maar ik zou de eer aan jezelf houden en zeker gaan werken.

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

zelfde is mij overkomen 2 jaar gelden. ja erg lullig maar je kunt er niets aan doen. bij mij was het nog minder als een week van te voren. alleen een brief. geen persoonlijk gesprek of niets. en ook ik hem me drie jaar dara te blubber gewerkt. ja ziek melden kan. baas kan daar niet veel mee. maar ik zou de eer aan mezelf houden en de week afmaken hoor.

6. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Was dat niet 1 maand van te voren??
    ivm. ww. aanvragen etc. ?

Mijn schoonouders hebben dit nl. ook gehad, en daar was tegen gezegd, min. 1 maand voor einde contract.

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Volgens mij moet een contract een maand van te voren worden opgezegd zeg maar.
    De baas moet een maand van te voren aankondigen dat hij niet verlengd word.
    Gebeurd dit niet, dan word het contract automatisch verlengd met het zelfde aantal maanden / jaren als dat hij was!
    Ik zou er dus even goed naar kijken!

8. Ilona23

Ilona23 Actief lid

30 okt 2009
    343
    0
    0
    Tilburg
    Ik dacht ook dat er minimaal 1 maand voor stond om je personeel op de hoogte te brengen van het ontslag.

Ziek melden ? tja, het is niet netjes. Maar ik vind het ook niet netjes om je personeel niet de tijd te gunnen opzoek te gaan naar een andere baan. Ik bedoel, dat je man ontslag zou krijgen wisten ze een maand geleden waarschijnlijk ook al wel :x

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nee dat is niet zo. Bij een tijdelijk contract weet je namelijk de einddatum. Het kan 1 dag van te voren nog gezegd dat worden dat het niet verlengd wordt.

10. zustertje

zustertje Niet meer actief

Dat zijn ze echt niet verplicht jammer genoeg mijn man wist vorige week dat er uit moesten maar niemand wist wie (natuurlijk wel de hoge bazen)
    En alle mensen die eruit liggen was gewoon per direct sommige werkten er al meer dan 20 jaar :$

En zeker als je nog geen vast contract hebt sta je nergens.

11. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Kan zelfs 1 uur. Als je de dag dat het nieuwe contract zeg maar op werk kom opdagen zonder dat er melding is geweest. en ze zouden dan binnen 10 min melden dat je niet had hoeven te komen DAN zijn ze wel te laat...

maar helaas. veel sterkte

12. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.756
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Collegatje hoorde het een dag van te voren.
    Zij had zich dan ook ziek gemeldt terwijl het zelfs was gevragen of ze dan toch zou komen...

Bellen ze mij om half 7 uit bed GRRRRRRRRRRRR:x

Maar bazen zijn niet verplicht om dit te laten weten. Kan dag van te voren en ze doen niks fout..

13. tulip

tulip Niet meer actief

dat is niet zo hoor. Ze zijn zeker verplicht om het zeker een maand van te voren te laten weten, doen ze dat niet wordt het automatisch met dezelfde periode verlengd. Mijn vriend neemt op zn werk dit juridische stukje voor zn rekening en werkgevers komen altijd wel met mooie verklaringen e.d. maar ze zijn zich verplicht om zich hieraan te houden. Ik zou de rechtsbijstand informeren en inschakelen.

14. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    je bent het als werkgever verplicht om 1 maand van te voren te melden.. als jij bv een jaarcontract hebt waar ook een proeftijd van een maand of zo in zit..
    heb je echter een jaarcontract zonder proeftijd.. is er ook geen opzegtermijn van een maand en kan het je de laatste dag verteld worden.
    het moet dus in het contract vermeld staan.

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als je een tijdelijk contract hebt, weet je zelf ook op welke datum je contract eindigt. Dan heb je dus ook zelf de 'plicht' om op tijd te informeren of je contract verlengd wordt of niet. Je kunt het niet op de werkgever schuiven. Over hoe netjes het is valt zeker te discussiëren, maar wettelijk gezien doen ze echt niets verkeerd.
    Hebben ze eerder helemaal niets aangegeven over de einddatum van het contract en hoe dat dan verder zou gaan?

@ limmeke: bij een derde tijdelijk contract heb je sowieso geen proeftijd meer. Dat mag alleen bij je eerste contract. :)

16. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    dit klopt inderdaad, ik heb volgende week een tentamen hierover dus weet er alles van :D Wanneer je einddatum van te voren bekend is dan hoeft de werkgever niet speciaal op te zeggen, behalve als dit anders is afgesproken in het arbeidscontract of cao.
    als hij ziek is kan hij wel aanspraak maken op ziektewetuitkering. Het uwv gaat dan beoordelen of hij echt ziek is volgens de wet. Mocht dat niet lukken dan heeft hij sowieso recht op ww uitkering.

17. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Over je laatste vraag is het zo dat zijn baas zijn uitkering echtniet kan verpesten, want de verzekeringsarts gaat beoordelen of hij echt ziek is en daarbij mag hij alleen medische gronden betrekken en dus niet wanneer en hoe hij zich ziek heeft gemeld.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als er geen opzegtermijn in het contract staat of evt CAO dan is die er ook niet. Balen voor je man. Kan me voorstellen dat hij baalt maar met ziekmelden (zeker als je niet ziek bent) los je het ook niet op he :)

19. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Balen zeg. Ik vind het wel erg triest dat een baas niet eerder aangeeft dat iemand eruit moet. Dat weten ze ook wel eerder dan een week van te vorne.
    Zover ik weet kan je man zich gewoon ziek melden en kan de baas niet zijn ww verzieken. Ik zou me waarschijnlijk ook gewoon ziek melden als me dit zou overkomen.

20. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Toen mijn werk op de fles ging heb ik meteen contact opgenomen met mijn rechtsbijstandverzekering. Het eerste wat de advocaat zei: Wat er ook gebeurd je moet je nooit ziek melden!

Deel Deze Pagina