nou ze zijn het dus verplicht om 3 weken van te voren door te geven.. idd om ww en dergelijke aan te vragen.. maar als je man er meer dan 1100 uur heeft gewerkt zijn zehem zelfs bijna verplicht om een vast contract te geven.. ik zou toch eens naar de wetswinkel gaan hoor.. ik weet natuurlijk niet welke cao dat bedrijf heeft maar normaal bij 1100uur en meer vast contract verplicht...
Tsjah, heb het zelf ook gehad. Ook 1 week vantevoren. Ik wist ook de einddatum, heb meerdere keren de baas aangesproken daarover en iedere keer zeiden ze dat ze ermee bezig waren. Kan je nog niets. (ik was 20 weken zwanger in die tijd). Uiteindelijk was de reden dat mijn contract niet werd verlengd, dat ik te oud was... hmm. 23 jaar, werkte fulltime in een supermarkt, en ze hadden sollicitanten die ouder waren dan mij. Jaja, te oud... Maar goed. Ben die week ook niet meer gaan werken.
Loess je schrijft dat hij er nu 3 jaar werkt, en 3 keer een jaarcontract heeft gehad? ik meende dat het 3de contract dan altijd het laatste contract mag zijn, omdat je niet meer dan 3 contracten mag krijgen bij dezelfde werkgever. Dus in dit geval was het `logisch` dat hij geen vast contract/ vervolg kreeg, omdat zijn derde contract een jaarcontract was. (dan zouden alle werkgevers namelijk iedereen altijd een jaar contract geven, om zichzelf in te dekken voor langdurige ziekte bijvoorbeeld) wel sneu voor jullie!
sorry maar.... dat mag niet! dat is leeftijdsdiscriminatie en verboden. Je had om deze reden niet ontslagen mogen worden. daarom kun je aangifte doen.
Tsjah, vertel mij wat! Maar het is alleen mondeling gezegd en het stond niet op papier, dus het is mijn woord tegen het die van hun! Kan er verder niets mee... En ik wil er verder ook geen energie in steken haha. Heb allang weer een veel leukere baan!
Ja vond ik ook! En er werken nu ook idd veel meer mensen die ouder zijn dan mij. Belachelijk toch? Maar heb nog wel een stuk of 40 10% kortingsbonnen op mijn naam staan, en die kan ik nog mooi gebruiken! Lekker goedkoop boodschappen doen
Bedankt voor alle meningen meiden! Mijn man heeft besloten om toch maar heen te gaan de laatste week om zoals al werd gezegd; de eer bij hemzelf te houden. Of hij het heeft zien aankomen.. nou, de vorige twee keer zijn de contracten gewoon doorgelopen zonder gesprek o.i.d. Natuurlijk wisten wij wel dat het ditmaal een vast contract MOEST worden en dus heeft hij een paar weken geleden wel gevraagd of hij een vast contract kreeg. Ze zeiden toen dat het allemaal wel goed kwam en dat hij zich geen zorgen moest maken! Dus wel echt genaaid, om het zomaar eens te zeggen. Ze hebben het gewoon zo lang mogelijk uitgesteld het hem te vertellen zodat hij nog gemotiveerd was zijn werk te doen en nu is die motivatie dus wel helemaal weg! Iemand gaf als tip het cao nog eens goed na te lezen en dat hebben we gedaan. Daar staat in dat het inderdaad een dag vooraf nog aangegeven mag worden. Het was trouwens niet de bedoeling van mijn man om ziek te blijven en een ziekteuitkering o.i.d. te krijgen. Hij vindt het gewoon moeilijk om die laatste week zijn baas nog onder ogen te komen, aangezien ze elkaar al niet echt liggen..
Bij tijdelijke contracten zijn ze niet verplicht dit van te voren te melden....helaas maar waar. Ze kunnen op de laatste dag nog zeggen dat het niet doorgaat, zelfs zonder opgaaf van reden. Het is namelijk zo dat je contract van rechtswege eindigt op die datum en dat hoeft dus niet opgezegd te worden. Het is namelijk geen opzegging van een contract, het contract eindigt gewoon op die datum, die van te voren al is aangegeven! Dat het onfatsoenlijk is is een ander verhaal, maar de baas staat wel in zijn recht helaas. Bij een vaste aanstelling is dat anders, dan heb je een opzegtermijn, maar bij een tijdelijk contract staat de einddatum al vast en hoeft er dus niets meer opgezegd te worden! Sterkte, want een lullige actie van zijn baas is het zeker wel!!
Dat is dan zeker een naaistreek, zeg! Bah! Wel heel stoer van je man dat hij dan toch nog gaat. Sterkte voor hem die laatste week. En heeeeel veel succes met sollicitaties! Hou je taai, samen. *knuf*
Dit is niet waar. Hij mag op de laatste minuut van de laatste werkdag zeggen dat hij niet meer hoeft te komen. Heel krom maar waar. Het had wel netter geweest als hij er eerder mee was gekomen.
Ik dacht dat je na 3 tijdelijke contracten (met tenminste zoveel maanden) automatisch een vast contract krijgt. Dus toch even opgezocht en heb wel wat gevonden. Ik heb het eea gekopieert van de rijksoverheid.nl Rechten en plichten | Rijksoverheid.nl Van een tijdelijk naar een vast contract Een tijdelijk contract gaat automatisch over in een vast dienstverband in twee situaties: na 3 tijdelijke arbeidscontracten, afgesloten binnen 3 maanden na elkaar, is het vierde contract automatisch een vaste aanstelling. als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert het tijdelijke contract op het moment automatisch in een vast contract. De tijdelijke contracten moeten wel binnen een periode van 3 maanden na elkaar zijn afgesloten. voor jongeren tot 27 jaar ontstaat na vier tijdelijke contracten pas een vast contract. Cao-afspraak Het is mogelijk in een cao afspraken te maken die hiervan afwijken. Bijvoorbeeld een vaste aanstelling na 2 jaar of pas na 4 jaar. De afspraken in de cao zijn meestal voordeliger voor de werknemer dan in de wet.
tja een contract eindigd van rechtswege gewoon op die datum. Als je niets hoort en er niet naar vraagt kun je ervan uitgaan dat er geen vaste aanstelling komt.
Volgens mij is de werkgever verplicht om 3 a 4 weken van tevoren te zeggen dat je ontslagen word. dit alleen als je bij het bedrijf zelf een contract hebt Als je via een uitzendbureau werkt dan hoeft dat niet, dan kunnen ze het een uur van tevoren zegge dat je morgen niet meer hoeft te komen.
Het misverstand is denk ik dat dit geen ontslag is. Het contract eindigt; dat is heel wat anders. Je tekent beiden een contract waarin duidelijk een einddatum is opgenomen. Als die datum aanbreekt eindigt dus het contract en ben je elkaar niets meer verplicht. Simpel. Pas wanneer je werkgever je contract wil ontbinden gedurende de afgesproken looptijd is er sprake van ontslag. Dat is hier dus niet aan de orde.
Ow sorry, dan heb ik het niet goed begrepen/gelezen EDIT: nu zie ik het indd.. ik had het topic al een x gelezen maar niet gereageerd en nu zag ik het weer maar heb niet echt alles onthouden blijkbaar Wel lullig als je man er al 3 jaar gewerkt heeft, dat ze dit uit "netheid" gewoon niet wat eerder hebben aangegeven. Maar hij had er misschien zelf ook wel even achter aan kunnen gaan, een maandje van tevoren een gesprekje aanvragen over hoe en wat met het contract ik zou me niet ziek melden en de eer aan mezelf houden
Kan gebeuren Daarom dacht ik; zal het even toelichten Even off-topic: Zie in je onderschrift dat je pas bent gestopt met roken: wat goed!! Lukt het een beetje?
jaaa gaat super goed! morgen alweer een weekje. moet zeggen dat ik er alleen moeitje (ik bedoel dus moeite ) mee heb als ik savonds heb gegeten en lekker op de bank zit! maarja dan gaan we ff douchen en een wasje draaien en dan is de trek ook weer over
Goed, hoor! Succes er mee - ik weet hoe moeilijk het soms (nog steeds) kan zijn... Ben al ruim 3 jaar gestopt [/off-topic]