Bijna 2 jaar ziek (BPS-WIA)

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by babyL, Dec 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babyL

babyL Nieuw lid

Dec 24, 2012
    3
    0
    0
    Ik zit met heel wat vragen over mijn huidige situatie,

i.v.m. Borderline Persoonlijkheids Stoornis ben in juni 2013, 2 jaar ziek bij mijn werk (eerst gedeeltelijk ziek, en nu sinds een week 100% ziek, ik volg ook intensieve ambulante MBT therapie bij De Viersprong wat nog zeker 18 maanden gaat duren)

Nu heeft mijn werk verteld dat ze voor juni 2013 onstlag aan gaan vragen voor het deel dat ik ziek ben (nu dus 100% ziek) en dat ik dan een WIA uitkering kan aanvragen.

ten eerste klopt dit ? heb ik daar dan echt recht op ?

en dan zit ik met nog een vraag, als ik nou voor juni 2013 zwanger zou zijn (even los van het feit of dit verstandig is of niet in mijn situatie) kan mijn baas mij dan nog steeds ontslaan omdat ik ziek ben ? ik weet dat dat normaal gesproken niet mag als je zwanger bent, maar omdat ik dan al 2 jaar (gedeeltelijk) ziek ben ???
    zo niet, moet ik dan in dienst blijven, en zwangerschapsverlof/uitkering krijgen via mijn werk en dan daarna een WIA uitkering aanvragen ? of gaat die WIA alsnog meteen in op het moment dat ik 2 jaar ziek ben ondanks dat ik zwanger ben ?

ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest voor jullie.

ik heb trouwens een vast contract en werk er nu 6 jaar 40 uur per week. (nu dus na 1,5 jaar reintegratie 100% ziek) en zit 2 dagen per week in therapie voor de borderline.

hopelijk kunnen jullie me helpen ... mijn werkgever is me op alle manieren aan het " wegpesten" terwijl het mijn idee is om na mijn herstel weer daar aan de slag te gaan... voor zover het nu nog mogelijk is...

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste BabyL,

Je wilt weten of je na twee jaar ziekte een WIA-uitkering kunt krijgen, en je werkgever je mag ontslaan. Of je een WIA-uitkering krijgt, zal inhoudelijk moeten worden beoordeeld. Een aantal maanden van tevoren krijg je hierover een brief van UWV. Hierin staat wanneer je de WIA kunt aanvragen. Bij de aanvraag stuur je ook het re-integratieverslag van je werkgever mee.

Op basis hiervan beoordeelt UWV allereerst of je werkgever voldoende inspanningen heeft gedaan voor je re-integratie. Als dat het geval is, mag je werkgever je inderdaad na 104 weken van ziekte ontslaan. Heeft je werkgever echter niet voldoende re-integratie-inspanningen gedaan, dan kan hij een loonsanctie krijgen. Dat wil zeggen dat hij maximaal een jaar langer verantwoordelijk blijft voor je re-integratie. Zolang de sanctie duurt, moet je werkgever je salaris blijven doorbetalen. Hij mag je dan ook niet ontslaan.

Is er geen sprake van loonsactie, dan beoordeelt UWV de mate van je arbeidsongeschiktheid. Hiertoe wordt eerst beoordeeld wat je ondanks je klachten nog wel zou kunnen verdienen. Dit theoretische loon wordt verrekend met het loon dat je verdiende in de twaalf maanden voordat je je ziek meldde. Kun je in theorie meer dan 65% van je oude loon verdienden? Dan ben je minder dan 35% arbeidsongeschikt. Je krijgt dan geen WIA-uitkering. Kun je minder dan 65% van je oude loon verdieneen, dan ben je meer dan 35% arbeidsongeschikt, en krijg je een WIA-uitkering. Wat voor WIA-uitkering je krijgt en hoe hoog de uitkering is, hangt af van je arbeidsverleden en het exacte arbeidsongeschiktheidspercentage.

Actuele informatie over de WIA-beoordelingen vind je hier.

Tijdens je zwangerschap en in de 6 weken na afloop van je bevallingsverlof, mag je inderdaad niet zomaar worden ontslagen. Wanneer je werkgever je toch wil ontslaan, raad ik je aan om hier juridische hulp bij te zoeken. In dit topic vind je instanties die je hierbij kunnen helpen.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid en met de therapie.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page