Contract niet verlengd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mixje, 6 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mixje

mixje Actief lid

5 aug 2012
    475
    64
    28
    Goedemorgen,
    Ik heb te horen gekregen dat mijn contract niet verlengt gaat worden. 30 augustus loopt hij af. Ik weet dat ik daarna WW kan aanvragen maar ik zou rond 13 oktober met zwangerschapsverlof gaan. (Uitgerekende datum is 23 november) mijn vraag is of ik nu nog wel recht straks heb op zwangerschaps- en bevallingsverlof? Zo ja, Ik heb een contract van 20 uur, wordt dit dan uitbetaald?
    En hoe zit het met solliciteren in de WW als je al zover zwanger bent?
    Met vriendelijke groet,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mixje,

Jammer dat je contract niet verlengd wordt.

Als je aan de voorwaarden voldoet kan je inderdaad een WW-uitkering aanvragen. Dit heeft geen gevolgen voor het aanvragen van een zwangerschapsuitkering. Deze kan je vanuit de WW aanvragen.

De hoogte van je WW-uitkering baseren wij op je dagloon. Dit dagloon wordt berekend op basis van het sv-loon (loon sociale verzekeringen) dat je verdiende tijdens het dienstverband waaruit je werkloos wordt. We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste maand of van de op 1 na laatste 4-wekenperiode voorafgaand aan je eerste WW dag. Het totale sv-loon in deze periode wordt gedeeld door 261 (gemiddeld aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst hiervan is het dagloon. Voor de WW krijg je de eerste 2 maanden 75% van het voor jou vastgestelde dagloon en daarna 70%.

Voor de hoogte van het dagloon van de zwangerschapsuitkering kijken we naar de WW-uitkering die je ontvangt in de laatste maand voor de maand waarin het verlof ingaat. In jouw geval is dit de maand september. Van dit dagloon krijg je 100%.

Als je WW ontvangt heb je een aantal plichten. Eén daarvan is dat je moet solliciteren naar passend werk. Dit geldt ook als je zwanger bent. Je moet minimaal 4 keer per 4 weken solliciteren. Lukt dit niet? Bespreek dit dan met je adviseur werk via de werkmap.

Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina