Berekening Uitkering bij oproepkracht

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by knutselsmurf, Jun 19, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hallo!

Hopelijk kunnen jullie me helpen met de volgende vragen. Op internet kom ik er zelf namelijk niet helemaal uit.

Ik ben eind februari gestart met een opleiding tot buschauffeur op kosten van het uitzendbureau en inmiddels heb ik deze afgerond.
    Morgen begin ik te werken en ik krijg in principe een contract voor 18 maanden waarin ik oproepkracht ben. Ik moet dus zieken opvangen en invallen voor verlof en dergelijke. Tijdens die 18 maanden, betaal ik elke week 25 euro terug aan het uitzendbureau voor de opleiding.
    Nu wil het uitzendbureau 4 maanden extra aan het contract hangen omdat ik eind augustus met verlof zal gaan.

Ben ik dan ook verplicht om die 4 maanden die 25 euro per week af te dragen?

En, hoe wordt mijn zwangerschapsuitkering bepaald? Aangezien ik op oproepbasis werk, zal ik de ene week meer uren draaien dan de andere week.

Graag hoor ik iets van jullie!
    Bedankt vast voor het meedenken!

Knutselsmurf

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste knutselsmurf,

Gefeliciteerd met het afronden van je opleiding!

Je vraagt je af of je tijdens je verlof die € 25 per week moet blijven betalen.
    Ook wil je graag weten hoe wij de hoogte van je WAZO-uitkering berekenen.

Of je ook tijdens je verlof die € 25 per week moet afdragen, is een arbeidsjuridische vraag.
    Hiervoor kun je het beste contact opnemen met het Juridisch Loket.

Je WAZO-uitkering baseren wij op het sv-loon dat je verdiende bij de werkgever waar het verlof begon.
    Vanaf de eerste dag van jouw zwangerschapsverlof kijken we dan eerst een maand terug.
    Of vier werken, wanneer je per vier weken werd betaald.
    Het sv-loon dat je in het jaar voor die datum hebt verdiend, is de basis voor je WAZO-uitkering.
    Dit loon delen wij door 261, het gemiddelde aantal werkdagen in een jaar.
    De uitkomst is het dagloon. Je WAZO-uitkering is 100% van dat dagloon.

Ik begrijp dat je, op het moment dat je met verlof gaat, korter dan een jaar bij het uitzendbureau hebt gewerkt.
    In dat geval kijken wij naar het sv-loon dat je in die periode hebt verdiend.
    En dit delen wij door het aantal dagloondagen, vanaf het begin van je dienstverband tot de dag dat je verlof ingaat.

Meer informatie vind je hier.

Een voorspoedige zwangerschap gewenst!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

3. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hallo Stella,

DAnkjewel voor je reactie, het is me nu helemaal duidelijk.
    Voor het al dan niet betalen van die 25 euro tijdens die vier maanden, ga ik dan nog even verder op zoek.

Bedankt!
    Knutselsmurf

4. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Stella,

Heb toch nog een vraagje naar aanleiding van jouw verhaal.

Als ze het sv-loon per dag hebben berekend, wat krijg ik dan als uitkering? Op basis van hoeveel uur per week? Fulltime?

Groeten,
    Knutselsmurf

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste knutselsmurf,

Graag gedaan! ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste knutselsmurf,

Excuses!
    Ik zag je tweede bericht pas na het plaatsen van mijn reactie.

Je wilt graag weten of het dagloon voor de WAZO wordt omgerekend naar het aantal dagen dat je in de week werkt, of naar een fulltime week.

Per week bedraagt de WAZO-uitkering vijf keer het dagloon.
    Dus ook wanneer je parttime werkt, worden er altijd vijf dagen in de week uitbetaald.

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

7. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hallo Stella,

Dankjewel voor je antwoord.

Nog een vraagje naar aanleiding daarvan: stel nou dat ik niet tot het begin van mijn verlof kan werken. (er is namelijk geen vervangend werk voor mij) Als ik in de ziektewet ga, krijg ik dan nog steeds de uitkering vanaf het moment dat ik normaal met verlof zou gaan? (waarschijnlijk dan vanaf 6 weken van tevoren)

Groeten,
    Knutselsmurf

8. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    En als ik ipv de 24-32 uur die ik nu ga werken, dan door omstandigheden slechts 4 uur per dag ga werken (parttimediensten), dan neem ik aan dat ze die 4 uur als dagloon tellen?
    Dus voor mij zou het het gunstigste zijn als ik tot aan mijn verlof zo lang mogelijke dagen maak?

9. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Knutselsmurf,

Je hebt nog vragen ten aanzien van de berekening en uitvoering van de WAZO uitkering.

Ik begrijp dat je aangeeft mogelijk de ziektewet in te gaan voorafgaand aan je bevallingsverlof.
    Je geeft aan dat je waarschijnlijk 6 weken van te voren met verlof gaat.

Meld je je ziek en je zwangerschapsverlof is nog niet begonnen, dan krijg je een Ziektewetuitkering. Je verlof gaat dat in op de dag dat je dat hebt aangevraagd. Als je verlof ingaat 6 weken voor de uitgerekende datum, dan is er niets aan de hand.

Gaat je verlof in, in de periode tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum (de flexibiliseringsperiode), en ben je ziek? Dan trekken wij het aantal dagen dat je ziek bent in deze periode af van je verlofperiode na de bevalling. Hierdoor kan je bevallingsverlof dus eerder stoppen dat je had gepland. [FONT=&quot]Actuele informatie vind je hier[/FONT]

Voor de berekening en vaststelling van de hoogte van je uitkering nemen we het SV-loon dat je verdiende bij de werkgever waar je verlof begon. Hoe meer je werkt, des te hoger je uitkering zal uitvallen.

Veel succes nog!

Petra
    [FONT=&quot] UWV Webcare Team[/FONT]

10. knutselsmurf

knutselsmurf Bekend lid

Mar 14, 2015
    621
    9
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Nog even een vraagje:
    Mijn verlof wil ik 27 augustus in laten gaan (6 weken van tevoren).
    En dan loopt het af op z'n vroegst op 17 december.
    Als ik op 1 januari pas weer wil beginnen met werken, kost me dat dan vakantiedagen?
    Of kan ik ouderschapsverlof aanvragen?

Knutselsmurf

11. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

[FONT=&quot]Beste knutselsmurf,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Ik kan me goed voorstellen dat je het werken even naar het nieuwe jaar tilt.[/FONT]
    [FONT=&quot]Het kan een goed idee zijn om daar je ouderschapsverlof voor in te zetten.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Iedere werknemer heeft recht op ouderschapsverlof.
    Hoe en wanneer je dat opneemt, dat regel je samen met je werkgever.
    UWV is hier geen partij in.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Succes met de laatste loodjes![/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team[/FONT]

Share This Page