Ziekenhuisopname

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Serappp, 8 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Serappp

    Serappp Lid

    27 mrt 2018
    53
    36
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Voordat mijn zwangerschapsverlof zou beginnen had in nog ruim 3 weken.. Door verschillende klachten blijkt het uiteindelijk dat ik zwangerschapsvergiftiging heb.. ben acuut opgenomen in het zh..
    Nu heb ik totaal geen idee wat voor rechten ik nu heb omdat ik niet meer zal werken, want ik mag het ziekenhuis niet uit tot de bevalling...
    Hebben jullie enig idee?
     
    meintje vindt dit leuk.
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Bedoel je rechten op het gebied van werk?

    Je bent nu ziek gemeld en gaat dan verplicht met 34 weken met verlof. Weet niet of dat ook al je plan was. Verder heb je weinig rechten denk ik.

    Wat voor rechten zou je willen hebben?
     
  3. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Welke rechten bedoel je? Ik moest stoppen met 30 weken ivm te hoge bloeddruk.
    Je zwangerschapsverlof gaat nu in met 34 weken ( je hebt pech als je tot week 36 wilde werken)
    Veel sterkte! Hoop dat je baby nog een tijdje in je buik kan blijven zitten!
     
  4. Serappp

    Serappp Lid

    27 mrt 2018
    53
    36
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Inderdaad ik bedoel meer van krijg ik mn gewone uren wel uitbetaald per week? Val je dan meteen in de ziektewet ofzo? Ookal is het maar een paar weken nog?
    Ik zou inderdaad al met 34 weken stoppen was de plan..
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ben je gewoon in loondienst met uren op contractbasis? Of ben je iets van oproepkracht oid?

    In principe ben je “gewoon” ziek en is het niet anders dan met een griepje. Enige verschil voor je werkgever is dat het UWV betaalt in geval van zwangerschap.

    Ik zou dinsdag gewoon even bellen met HR/p&o. Die kunnen je vast verder helpen.
     
  6. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Het verschil is wel dat je nu ziek bent een gevolge van zwangerschap en dus 100 procent van je contractloon krijgt (in sommige branches heb je wachtdagen en 70 procent loon bij ziekte, nu dus gewoon 100 procent en geen wachtdagen. Het UWV betaald jouw werkgever en je krijgt je loon gewoon van je werkgever. Heb je een min-max contract of oproepcontract dan krijg je waarschijnlijk het gemiddelde salaris.
     
  7. Serappp

    Serappp Lid

    27 mrt 2018
    53
    36
    18
    Vrouw
    Utrecht
    Ooh duidelijk.. bedankt voor jullie reacties
     
  8. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Hou wel goed in de gaten dat je ook echt 100% uitbetaald krijgt. Ik kreeg trombose na mijn zwangerschap; het UWV zag dit als zwangerschapsgerelateerd en betaalde dus 100%, terwijl mijn werkgever mij in eerste instantie 70% betaalde (zij zagen het niet zwangerschapsgerelateerd). Al zal dit bij jou wel duidelijk zijn voor iedereen natuurlijk, kan moeilijk ergens anders vandaan komen.. Maar toch!

    Het UWV zal je ook nog wel bellen denk ik. Dit was bij mij althans zo met mijn PE opname.
     
  9. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Deze drie weken zit je inderdaad in de ziektewet. Vanaf 34 weken zwangerschap ga je de wazo in. Zowel ziektewet als wazo wordt uitbetaald door het UWV aan je werkgever, zij kunnen jou dus 100% doorbetalen.
    Als je flexwerker bent, of onregelmatige uren werkt, zal UWV hiervan een gemiddelde berekening maken. Je krijgt hier ook brieven van :D

    Heel veel succes met het verloop van ke zwangerschap!
     

Deel Deze Pagina