Beste medewerker uwv webcare, Per jan 2016 ben ik als zelfstandige begonnen met gebruik van de starters regeling van 26 weken, vanuit de WW. Alle jaren er voor heb ik altijd in vast dienst verband fulltime gewerkt tot en met okt 2015, mijn ontslag. In de maand november en december 2015 heb ik in de WW gezeten. Ik ontvang dus tot juli 2016 een maandelijkse uitkering. Nu ben ik zwanger en ligt mijn uitgerekende bevallingsdatum precies in de tiende week na de stop van mijn zelfstandige uitkering. Kan ik dan een WAZO-uitkering ontvangen ? Zoja is de hoogte dan hetzelfde als mijn ww-zelfstandige uitkering of als een ww uitkering? Of kan ik gebruik maken van de zelfstandige en zwanger regeling, de ZEZ ? Zoja waar wordt de hoogte van deze uitkering op gebaseerd? -op 2015 toen ik een vast dienst verband had ? -op 2016 ? Ik ben dit jaar fulltime als zelfstandige werkzaam, dus 40 uur per week. Hartelijk dank alvast voor uw reactie. Met vriendelijke groet Puk
Beste Puk, In januari dit jaar ben je begonnen als zelfstandige met gebruik van de startersregeling van 26 weken. Je bent in verwachting en bent de tiende week na einde van de startersregeling uitgerekend. Je wilt weten of je dan nog recht hebt op een WAZO-uitkering. Het kan zijn dat je na de startersregeling niet volledig als zelfstandige blijft werken. Mocht dit zo zijn, dan blijft je WW doorlopen en is er sowieso recht op een WAZO-uitkering. Stopt je WW omdat je volledig verder gaat als zelfstandige? Als je uitgerekende datum binnen tien weken na einde verzekering (einde WW) ligt, dan heb je recht op een WAZO-uitkering. De hoogte van de WAZO-uitkering is gebaseerd op het WW-dagloon dat voor jou geldt. Waar de WW een percentage betaalt, gaat de WAZO straks 100% betalen. Als zelfstandige kan je ook een ZEZ-uitkering aanvragen. Omdat je pas sinds kort als zelfstandige werkt, kijken we voor de hoogte van je ZEZ-uitkering naar de gemiddelde winst die je hebt gemaakt. De hoogte van de ZEZ-uitkering is hieraan gelijk, met een maximum van het bruto wettelijk minimumloon. Je kan de WAZO en ZEZ-uitkering naast elkaar ontvangen. Wel wordt er gekeken of de hoogte van beide uitkeringen naast elkaar niet hoger uitvalt dan je werkelijke inkomsten (WW en winst als zelfstandige). Is dit het geval? Dan wordt het verschil op je ZEZ-uitkering in mindering gebracht zodat de hoogte van beide uitkeringen bij elkaar gelijk is aan je werkelijke inkomsten. Ik wens je veel succes met je bedrijf en een goede zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare