Ik ben helemaal niet bekend met ouderschapsverlof en mijn baas ook niet. Maar ik heb verlof van juli t/m november. Daarna neem ik mijn al mijn vakantiedagen op. Maar dan wil ik graag ook maand december ook vrij nemen dat zijn 3 weken nog in december. Maar ik heb dan geen vrije dagen meer. Kan ik dan gewoon 3 weken ouderschapsverlof opnemen? Voor de rest is het voor mij niet nodig om daarna nog ouderschapsverlof op te nemen want ik werk maar 2 dagen en het is onbetaald, financieel dus niet aantrekkelijk.
Je moet er alleen aan denken dat als je eenmaal begint aan ouderschapsverlof dat je daarna (bv een jaar later) niet de rest meer mag opnemen. Het is in 1 x (bepaalde periode. bv. aantal weken + 1 keer in de week). Je mag het dus niet in delen opnemen.
Je mag je ouderschapsverlof wel in meerdere delen opnemen, als je precies wilt weten hoe t zit, check dan www.szw.nl. Hier het antwoord op je vraag: Mag u uw ouderschapsverlof spreiden? In overleg met uw werkgever kunt u het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren: * U kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan twaalf maanden. * U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen. * U kunt het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren. Als u voor een kind al vóór 1 januari 2009 (gedeeltelijk) verlof hebt opgenomen, gelden de oude regels: * Uw kunt het verlof over een langere periode uitsmeren dan zes maanden uitsmeren. * U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen. * U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.
Ok bedankt voor de uitleg meiden. Ik wil in principe daarna geen verlof meer opnemen omdat ik maar 2 dagen werk en het financieel ook wel fijn vind.
maar 3 weken mag dus niet, moet minimaal 1 maand zijn. Ik zou dan een weekje minder vakantie opnemen en die dagen meenemen naar het nieuwe jaar.
Oh ok las in het eerste berichtje dat het niet uitmaakte iig. Maar mijn werkgever is helemaal niet bekend met ouderschapsverlof. Staat het ergens op internet? Dan kan ik het uitprinten en inleveren bij hen als ik mijn ouderschapsverlof aanvraag nl.
@bibiche: Kijk even hier: http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id ... et_id=2517 Daar staat info voor jou èn voor je werkgever. Ik weet niet in welke branche je werkt, maar ik weet dat je in de zorg (volgens CAO) een mogelijkheid is om "verlengd bevallingsverlof" op te nemen. Dan neem je 4 weken onbetaald verlof op, maar je ouderschapsverlof word niet gebruikt daarvoor. Dat kun je dan voor een later tijdstip gebruiken, dit mag je namelijk opnemen tot je kind 8 jaar is. Alleen durf ik niet te zeggen of het verlengd bevallingsverlof een regeling is die alleen in de zorg is, of dat het ook in andere branches geld... Ik neem het zelf namelijk ook op, met als gevolg dat ik alles tezamen ,zw verlof, velengd verlof en vakantie, 23 weken vrij ben...
@Bibiche, zowel de link naar de szw site alsmede het feit dat elk deel van het ouderschapsverlof welke je op wil nemen minimaal 1 maand moet zijn had ik ook al vermeld in mijn bericht hierboven