Op dit moment ben ik een beetje Harrie in de warrie..Help!

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by leonietje24, Aug 10, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    Dag meiden,

Ik hoop dat er iemand is hier die mij kan helpen.

Op dit moment ontvang ik een WW-uitkering(38 uur), deze loopt in November af.
    Nu heb ik vandaag een gesprek gehad via het uitzendbureau en ik kan maandag voor 30 uur per week beginnen. ( op zich hartsikke mooi!)

Maar nu komt het probleem: in november loopt uitkering af, in maart moet ik bevallen... Ik krijg dus vanaf nov. geen uitkering meer maar met een beetje geluk werk ik dan nog wel bij het tuincentrum.
    Mijn verlof zal dan ingaan in februari maar weet iemand of ik dat ook van een uitzendbaan krijg? En weet iemand wanneer ik het verplicht ben om te vertellen aan het uitzendbureau dat ik zwanger ben? En als laatste: kan ik mijn WW nu niet stopzetten zodat ik begin 2007 weer ff recht heb op WW?

Ik hoop dat iemand wat antwoorden voor mij heeft, alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Leonie

2. Kalush

Kalush Fanatiek lid

Jan 7, 2006
    2,694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Naar mijn idee moet je voor je 20 weken zwanger bent, je baas inlichten, voor jou dus het uitzendbureau.
    Je kan ook je uitkering stilzetten als je nu weer aan het werk bent, als je binnen het jaar weer een uitkering aanvraagd, ga je gewoon door waar je bent gebleven.

Pin me er niet op vast, ik werk hier ook niet dagelijks mee.. maar heb dit een aantal maanden terug gehoord van een vriendin die ook hiermee te kampen had.
    Vraag anders even bij het cwi, die weten het wel..
    dan heb je zekerheid, maar wat betreft je baas inlichten, dit moet je dus doen voor je 20 weken bent..

Groetjes Kalush

3. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    Dank je Kalush!

Dus ik kan gewoon mijn WW stopzetten per direct en dan gewoon weer in januari ofzo weer aanvragen voordat ik verlof krijg?

4. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    zo werkt het jammer genoeg niet, op het moment dat je gaat werken stopt automatisch je ww uitkering, deze kun je niet onderbreken om later weer te hervatten..

als je nu gaat werken moet je tegen de tijd dat je stopt met werken kijken of je van de voorgaande 36 wkn er 26 gewerkt hebt, heb je idd 26 wkn gewerkt heb je gewoon weer recht op een ww uitkering...

5. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    @Smoekie: bedankt voor je antwoord... Misschien dat je me hiermee ook nog ff kunt helpen:

Ik krijg een uitkering voor 38 uur per week. Nu ga ik voor 30 uur per week aan de slag. 8 uur wordt aangevuld door UWV en je houdt sollicitatieplicht voor 8 uur.
    Is het voor mij nu beter om de WW in zijn geheel op te zeggen? Is het dan zo dat ik die maanden (uitkeringsmaanden) tot november er de volgende keer weer bijgerekend worden?
    (sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik heb het UWV gebeld en wat die jongen aan de telefoon zei, werd ik ook niet veel wijzer van :S

Groetjes Leonie

6. Norah

Norah Lid

Jul 4, 2006
    32
    0
    0

Eerst even het volgende:

Als je vanuit een WW-uitkering gaat werken zijn er twee mogelijkheden op het moment dat je weer werkloos wordt. Of je hebt minimaal 6 maanden gewerkt en hebt een 'nieuw recht' bij die werkgever opgebouwd, óf je hebt minder dan 6 maanden gewerkt en hebt recht op herleving van je oude recht. Alles wat je dan niet hebt 'opgebruikt' van je uitkering, krijg je alsnog. Je verlof gaat daar natuurlijk niet vanaf, want dit staat op zich (en is 100% ipv 70%).

Wat betreft het aantal uren... als je voor 30 uur gaat werken en je geeft aan bij het UWV dat je geen WW meer wilt voor die resterende 8 uur, dan worden deze waarschijnlijk opgevoerd alszijnde 'niet beschikbare uren' en wordt je uitkering volledig beëindigd. Bij het eventueel herleven van je uitkering is het dan wel belangrijk dat je aangeeft dat je weer voor die 38 uur beschikbaar bent (áls je dat ook bent en wilt natuurlijk).

NB. Ik werk bij het UWV.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes..

7. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    Beste Norah,

Kun je mij iets adviseren wat ik het beste kan doen? De kleine komt in maart en als de kleine er is zou ik graag partime willen werken. Is het ook zo dat als ik de WW gewoon door laat lopen nu tot nov (loopt hij off.af) hij ook verlengd wordt omdat ik nu al 30 uur werk?
    Ik ben gewoon bang dat ik straks zonder geld kom te zitten als het werken niet meer gaat of als ze me niet meer willne hebben omdat ik zwanger ben.
    ALvast bedankt!!!

Groetjes Leonie

8. Norah

Norah Lid

Jul 4, 2006
    32
    0
    0
    Ok, eerst even een paar dingen op een rijtje, want ik weet de achtergrond niet precies:

- Kun je vanaf heden voor 30 uur gaan werken?

- Dan zou je dus zonder augustus nog officieel recht hebben op 3 maanden uitkering (als je de maand november ook nog helemaal recht hebt). Klopt dit?

- Ga je korter of langer dan 6 maanden werken?

Je moet het als volgt zien: alle weken die je niet meer uitbetaald krijgt vanuit de WW, omdat je volledig aan het werk bent gegaan (of volledig aan het werk én een stukje verminderd beschikbaar (die 8 uur), daar heb je op het moment dat je uitkering weer herleeft recht op! Immers, je hebt er geen gebruik van gemaakt, maar je hebt er wel recht op. Dit alleen wel als je dus minder dan 6 maanden gaat werken. Anders bouw je een nieuw recht op, met een nieuw dagloon (hoogte van de uitkering) en een nieuwe duur ( je hebt dan alleen recht op een KDU en niet LGU).

Op moment dat je nu dus gaat werken en je wordt in bijv. november ontslagen om welke reden dan ook, dan kun je naar het CWI om een verkorte aanvraag in te dienen. Je WW gaat dan weer lopen, maar houdt op als je je gehele recht hebt opgesoupeerd. Zodra je zwangerschapsverlof ingaat heb je gewoon recht op 16 weken 100%.

Als je na je bevalling parttime wilt werken, ben je dus ook maar parttime beschikbaar voor de arbeidsmarkt en wordt je uitkering daarnaar gewijzgd (áls je op dat moment natuurlijk nog wel een uitkering hebt).

Ik zou je dus adviseren om nu aan het werk te gaan. Afhankelijk van wat je gaat verdienen (is dit hoger dan wat je voorheen verdiende en waar je uitkering op gebaseerd is) is het misschien zelfs beter om een nieuw recht op te bouwen zodat je weer een nieuwe (hogere) uitkering krijgt voor een langere periode dan waar je nu nog recht op hebt (ong. 3 a 4 maanden).

Als je mijn vragen hebt beantwoord kan ik misschien nog iets specifieker zijn.

9. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    Maandag begin ik voor 30 uur via uitzendbureau.

- Ja klopt, ik heb recht op WW t/m 30 november
    - Het zal er net om spannen of 5 of 6 maand
    - wat ik nu ga verdienen is lager dan mijn laatstverdiende loon waarop mijn uitkering is gebasseerd.

Ik hoop dat je hier weer wat aan hebt. Vind ht hartstikke fijn dat je me hier even mee wilt helpen!!! Waardeer ik heel erg!

10. peetje80

peetje80 Actief lid

Jun 26, 2006
    176
    0
    0
    En weet iemand wanneer ik het verplicht ben om te vertellen aan het uitzendbureau dat ik zwanger ben?

Bij mijn weten ben je niet eerder dan je 6de maand verplicht te vermelden bij je baas of uitzendbureau dat je zwanger bent. Het uitzenbureau regelt je verlof met het UWV (tenminste dat heeft het uitzendbureau tegen mij gezegd). Ik heb mijn uitzendbureau wel verteld dat ik zwanger ben, maar de werkgever waar ik vanaf donderdag ga werken nog niet...

Liefs Petra

Share This Page