Hallo iedereen, Ik heb wat vragen waar ik maar weinig info over kan vinden. Mss dat iemand hier in dezelfde situatie zit / heeft gezeten en mij verder kan helpen. Ik ben "grensarbeider", werk normaal gesproken in Nederland en woon in België. Momenteel ben ik werkloos en krijg uitkering via België en denk (gezien de economie en feit dat zwangeren moeilijker worden aangenomen) dit nog wel te blijven tot aan mijn zwangerschap. Mijn vriend werkt in Nederland en beiden hebben we ook de Nederlandse nationaliteit. Ik vraag mij nu af hoe het o.a. zit met kinderbijslag, krijg ik deze vanuit België of moet mijn vriend deze aanvragen in Nederland? En als ik weer ga werken in Nederland verandert de situatie dan? Als mijn kindje er is wil ik graag dat hij/zij de Nederlandse nationaliteit krijgt ik neem aan dat dat geen probleem is? Ik hoop dat iemand hier iets van af weet of mss een site weet waar deze info staat, want ik heb echt alles afgezocht en kan er bijna niks over vinden! Alsvast bedankt!
Kijk even op de site www.svb.nl Dit is het orgaan die de kinderbijslag betaalbaar stelt. Je krijgt kinderbijslag als je in Nederland woont of werkt. Volgens mij zou je vriend dus kinderbijslag aan kunnen vragen?
in belgie is het zo dat het kindergeld wordt aangevraagd via het werk van de vader ( als die in beeld is) dus wss ga je het kindergeld in nederland krijgen. hier is de site van partena, je kan er ook altijd naar bellen om het te vragen http://www.kids.partena.be/Content/Default.asp het zou natuurlijk wel interessanter zijn moest je het in belgie krijgen omdat de bedragen hier hoger liggen dan in nederland en ook maandelijks betaald worden. je hebt hier ook kraamgeld dat je vanaf de 6de maand zw kan aanvragen ( weet niet of dit in nederland ook zo is) en dat is voor een eerste kind toch al een goede 1000euro. ik zou ze toch eens een belletje geven als ik jou was
Het werkland gaat voor. Dus er wordt gekeken naar waar de aanvrager werkt. Vanuit dat land wordt de KB geregeld. Wel kunnen er aanvullingen gelden als het in het woonland gunstiger is. Dit geldt alleen wanneer de partner in het woonland werkt cq een uitkering krijgt. Als je beide in NL werkt krijg je dus ook geen aanvulling. Een telefoontje lijkt me geen overbodige luxw ivm alle internationale verdragen etc.