hallo, ik en mijn vriend willen al een tijdje een babytje.. nu hebben we ervoor gekozen om dat te doen. maar ik heb maar een contract voor een half jaar.. ben zo bang dat ik me baan kwijt ben en denk ook dat dta gaat gebeuren op het moment dat ik zwanger raak? wat moet ik dan doen heb wel een huisje dat ik moet betalen enz? wie kan mij helpen? Edit Moderator: bij het juiste onderwerp geplaatst
Volgens mij mogen ze je niet ontslaan omdat je zwanger bent, maar als je contract afloopt hebben ze wel de keus om het niet te verlengen. Als ze het niet verlengen kom je waarschijnlijk in aanmerking voor ww toch?
ja dat vraag ik me dus af of je dan daarvoor in aanmerking komt? ik heb een lange tijd ergens anders gewerkt maar had besloten iets anders te willen gaan doen uit eindelijk een niet zo slimme zet omdat we toch wel graag kinderen wilden.. als ik bij die andere baan was gebleven was het waarschijnlijk anders gelopen..
Als jij een halfjaar contract hebt, en dat wordt niet verlengd, heb je normaal gesproken gewoon recht op ww. Als je echter ontslagen wordt door grove fouten/nalatigheid etc. Dus zeg maar echt door je eigen schuld, dan heb je nergens recht op. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken. Overigens moet je er dan wel rekening mee houden dat je aanvraag in behandeling genomen moet worden en dat het kan zijn dat je even op je geld moet wachten.
Als jij een halfjaar contract hebt, en dat wordt niet verlengd, heb je normaal gesproken gewoon recht op ww. Als je echter ontslagen wordt door grove fouten/nalatigheid etc. Dus zeg maar echt door je eigen schuld, dan heb je nergens recht op. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken. Overigens moet je er dan wel rekening mee houden dat je aanvraag in behandeling genomen moet worden en dat het kan zijn dat je even op je geld moet wachten.
okaay dank je wel voor je reactie.. maar het is natuurlijk ook de vraag hoe lang het duurt voordat ik zwanger raak.. me contract loopt af in april stel ik raak voor die tijd zwanger.. zou ik dan al van te voren voor de zekerheid een ww kunnen aanvragen of kan dat pas echt wanneer ze zeggen je contract word niet verlengd? want dat duurt ong 2 maanden toch voordat je aanvraag is gedaan enz.
ik denk dat je zelf moet bedenken wat je belangrijker vind. Ik heb zelf altijd veel waarde gehecht aan zekerheid, maar toen we "per ongeluk" zwanger raakte maakte het me opeens niks meer uit en was (en is) niks belangrijk dat dit kindje! Jij bepaalt uiteindelijk zelf waar je je lekker bij voelt!
wij willen heel graag een kindje.. en het maakt me nu al ben ik niet zwanger uit of ik wel of niet mijn ban behoud maar het isnatuurlijk wel zo dat we gewoon onze huur moetenn kunnen betalen enz.. dus daarom vroeg ik me af of je in aanmerking komt voor een uitkering wanneer ze zegen dat je contract niet verlengd word..
Je weet niet of je je baan kwijt bent als je zwanger raakt, gelukkig houden de meesten gewoon hun baan (alleen hoor je vaak juist de andere verhalen). Je geeft ook al aan, je weet niet hoelang het gaat duren... En om nu al een ww aan te vragen omdat je misschien je baan kwijt zou kunnen raken omdat je eventueel zwanger zou kunnen raken.... Zit er normaal gesproken wel kans op een vast contract of contractverlenging?
zover ik weet zijn ze gewoon tevreden met me.. nu werd ik net gebeld voor een andere baan.. war ik volgende week op gesprek moet komen hahha... zo valt alles wel een beetje in duigen.. we willen heel graag een kindje no matter what.. en we hebben het financieel nu gewoon goed.. denk dat ik maar afwacht waar het schip strand en dat we ervoor gaan
Je kunt pas WW aanvragen op het moment dat je contract niet verlengd is. De werkgever moet nl. de meeste informatie ivm je aanvraag voor de WW verstrekken. Daarnaast is het ook wel een beetje vreemd om WW aan te vragen voor het geval dat. Dat kost het UWV natuurlijk veelste veel tijd. Het enige wat je zou kunnen doen is ruim van tevoren aan je werkgever vragen waar je aan toe bent.
ik ken de onzekerheid. ben nu bijna 27weken zwanger en mn contract loopt tot eind mei (tijdens mn verlof). ik weet nog niet of ze het gaan omzettend in een vast contract maar uit de dingen die mn leidinggevende zegt en laat doorschemeren denk ik van wel. ik durf nog niet al te blij te zijn tot ik het zeker weet. dan gaan we zeker wel een klein feestje vieren. nog ff een vraagje: moeten ze me voor mn verlof vertellen of mn contract verlengt wordt of mogen ze dat ook op het laatste moment laten weten? liefs doris
In principe mag een bedrijf (ex)zwangere werknemers niet ontslaan tot en met 6 weken na terugkomst van verlof. Nu zijn daar altijd wel uitzonderingen op, maar in principe zit je dus prima. Verder mogen ze volgens mij op het laatste moment laten weten of je wel of geen verlenging krijgt. Ik heb het gewoon zelf ter sprake gebracht voor ik met verlof ging. Dan weet je het zeker. succes.