Contract tekenen en bekendmaking?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Zomer2022, Oct 31, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zomer2022

Zomer2022 Nieuw lid

Oct 30, 2021
    4
    0
    1
    Goedemiddag dames,

Ik heb inmiddels mijn sollicitatiegesprek en arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Nu kan ik over ongeveer twee weken starten. Ik ben dan +/- 8 weken zwanger. Het niet vertellen over mijn zwangerschap voordat ik het contract onderteken geeft me stress en ben ik sterk geneigd om de werkgever op de hoogte te brengen van mijn korte arbeidsduur. Hoe zien jullie dit? Zijn er vrouwen die het niet hebben gezegd en hoe werd hierop gereageerd?

Ik lees graag jullie tips en/of ervaringen (ook hoe dit eventueel te vertellen/mailen).

Groetjes

2. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Toen ik bij mijn nieuwe werkgever begon kwam ik er net een dag eerder achter dat ik zwanger was van de jongste. Ik heb het toen na de eerste echo met 7 weken verteld, omdat ik dat wel zo netjes vond. Er werd super op gereageerd! Dus ja, ik zou het in jouw geval ook gewoon vertellen nadat je begint, met 11 weken oid. Gewoon in een gesprek met je leidinggevende. Het is helemaal niet raar om tot de eerste echo nog niets te zeggen. Zou je anders ook niet doen, toch?

gefeliciteerd! :)

Zomer2022 likes this.
  3. Fennec

Fennec Fanatiek lid

Dec 30, 2016
    2,480
    2,974
    113
    ICT-er bij overheid
    Als je een proeftijd hebt zou ik het sowieso na de proeftijd doen.

Als je een jaarcontract hebt.... succes. Ik zat met een 4 maanden oude baby thuis, contract niet verlengd. En dat in de ICT.

Zomer2022 likes this.
  4. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Zonde toch en zo onnodig ook. Vrouwen krijgen nu eenmaal kinderen. Wij zijn sinds januari bezig voor een derde. In juni ontslagen met vso op eigen verzoek. Nu per oktober weer gaan werken. Ik zie het wel. Contract loopt tot september. Ik ga niet wachten. Ik ben al 35. Ik zou het idd gewoon met 12 weken of na de 13-weken echo vertellen. Als je een jaarcontract hebt zit je gewoon goed. En verder is het afwachten. Ik heb bij de 2e gewoon vast gekregen.

Zomer2022 and Fennec like this.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,995
    113
    Ik kan mn mond toch niet dichthouden dus ik zou t aangeven.

Had met mn dochter ook een jaarcontract (eveneens IT) had verwacht dat die niet verlengd werd maar was geen enkel probleem. Ze hebben m zelfs eerder al verlengd want dan had ik daar geen stress van en tja, als je een vrouw aanneemt héb je nu eenmaal de kans dat ze zwanger worden was de redenering.

Jij zit alleen wel met je proeftijd enzo. Dus zou wel afwegen hoe moeilijk of makkelijk je aan een andere baan zou kunnen komen. Ik had al t nodige kunnen laten zien in die afgelopen tijd.

Zomer2022 likes this.
  6. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Ik zou het zeggen. Als dit een mededeling zou zijn om het aanbieden van het contract te heroverwegen zegt dat ontzettend veel over de mindset van je potentiële werkgever. Voor zo’n werkgever zou ik niet willen werken.

7. Zomer2022

Zomer2022 Nieuw lid

Oct 30, 2021
    4
    0
    1
    Bedankt voor de tips. Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust het toch wel verteld (gemaild). Mocht dat opeens roet in het eten gooien, dan heb ik dat liever nu dan over een aantal weken…

8. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Spannend. Ben erg benieuwd naar de reactie

Zomer2022 and Fennec like this.
  9. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,403
    113
    Ik heb zowel bij mijn eerste als bij mijn derde dit gehad. Bij mijn eerste kindje viel de conceptie in mijn eerste week werken zeg maar. Met drie maanden heb ik het verteld en toen zeiden ze heel eerlijk dat ze het toch wel erg snel vonden. Bij de derde begon ik met 3 maanden zwangerschap op mijn nieuwe baan. Op het moment van tekenen was ik volgens mij nog net niet zwanger. En daar werd nog negatiever op gereageerd. Op beide werkplekken die overigens verder hartstikke leuk waren ging men er schijnbaar toch vanuit dat je dan maar gewoon even wacht met zwanger worden ofzo. Bij de derde heeft het anderhalf jaar geduurd dus er was geen haar op mijn hoofd die erover dacht om nog te wachten. Ik zou het dus ook nooit vertellen. Voordat ik zelf kinderen had heb ik wel eens in een team gezeten bij een bedrijf waar men op het punt stond om iemand aan te nemen die toen vermeldde dat ze 8 weken zwanger was. Mijn collega wilde haar graag nog steeds in haar team hebben maar door onze eigen manager werd gezegd dat we dat maar niet meer moesten doen want de timing was erg slecht met het project. En dat terwijl die manager zelf twee hele jonge kinderen had, hij was zelf overigens een man. Ik heb heel veel van dat soort verhalen om me heen gehoord en ben zelf van mening dat hier nog heel veel winst te behalen valt. Ik zou dus zelf niet eerlijk erover zijn, maar goed je hebt het al verteld lees ik en ik ben heel benieuwd hoe ze erop reageren. Ik hoop voor jou goed!

Zomer2022 likes this.
  10. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,403
    113
    Heb je al een reactie? Wel slim trouwens om het via de mail te doen dan staat het allemaal zwart op wit

Zomer2022 likes this.
  11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,445
    1,129
    113
    Hier bij arbeidsvoorwaarden verteld, was toen 10 weken en had net echo gehad. Werd positief op gereageerd en ben rond 17 weken zwangerschap begonnen bij de werkgever.

12. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Ik ben in 2019 aangenomen voor een nieuwe baan toen ik net zeven weken zwanger was. Gestart met werken met 11 weken. Ik heb het verteld toen ik drie weken in dienst was: nog in m’n proeftijd zodat ze per direct van me af konden als ze dat zouden willen maar wel nádat ik had laten zien wat ze aan me hadden. Reactie was meer dan positief, kwam allemaal goed en ze wilden me niet meer kwijt. Inmiddels elders aan het werk wegens gebrek aan doorgroeikansen, maar ben deze werkgever nog steeds dankbaar voor twee mooie jaren.

Leraje likes this.

Share This Page