Eigen bedrijf en geen begrip van collega voor Zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door designer1981, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. designer1981

designer1981 Nieuw lid

26 mei 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb samen met mijn collega een eigen bedrijf.
    Een leuk bureau en we hebben de afgelopen jaren een groot aantal mooie projecten gerealiseerd. Maar sinds enige tijd loopt het niet zo lekker tussen mijn collega en mij. En daarbij ben ik nu ook zwanger (waar ik natuurlijk heeeeeel blij mee ben :).

Maar ze lijkt er weinig begrip voor te hebben en ik krijg dagelijks het gevoel dat ik wat ik doe niet goed doe. En vind het volgens mij voornamelijk heel lastig en vervelend dat ik zwanger ben. Hierdoor word ik natuurlijk heel onzeker en twijfel daardoor ook heel erg of ik wel op deze manier verder wil en kan met ons bedrijf. We hebben er jarenlang samen keihard voor gewerkt en wekelijks heeeeeel veeel tijd en energie geïnvesteerd, maar nu lijken we totaal niet meer op een lijn te zitten over onze toekomst. Daarnaast heb ik natuurlijk straks recht op verlof, maar ik ben zo bang dat ik na mijn verlof niet meer in haar 'ideale' plaatje van het bedrijf pas...

Ik ben natuurlijk ook aan nadenken hoe ik mijn werk na de zwangerschap zou willen indelen/ voortzetten. Mijn eerste idee was om 4 dagen te blijven werken en te zorgen voor goede kinderopvang. Maar ik wil zeker ons kleintje straks niet tekort doen en ook graag tijd met hem/ haar doorbrengen.

Door de houding van mijn collega twijfel ik ook heel erg of ik na mijn bevalling wel aan haar verwachtingen kan en wil voldoen. En of ik dus niet constant op mijn tenen moet lopen (dat gevoel heb ik nu namelijk al).

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie??
    Ik denk er zelfs geregeld aan om onze samenwerking stop te zetten en alleen verder te gaan. Maar dan krijgen we natuurlijk een hele discussie over hoe we alles wat we hebben opgebouwd zouden kunnen verdelen...

Ik hoop heel erg dat er mensen zijn die deze situatie herkennen en tips hebben, want het levert me momenteel heel veel zorgen en stress op!!

Alvast bedankt!

2. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Dat was inderdaad het eerste wat ik dacht, voor jezelf beginnen. Maar heb je niet alles laten vastleggen op papier, hoe het eventueel verdeeld zou moeten worden mochten jullie uit elkaar gaan?

3. designer1981

designer1981 Nieuw lid

26 mei 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee helaas niet...
    We hebben daar helemaal in het begin wel eens over gesproken samen met onze accountant. Maar helaas door drukte nooit vastgelegd hoe en wat. Heel lastig dus en bovenal vervelend.

Maar de gedachten om zelfstandig verder te gaan gaat wel steeds meer leven bij mij. Dan kan ik echt mijn eigen tijd indelen en zelf bepalen hoeveel tijd/ uren ik aan mijn werk besteed.

Maar dan moet ik wel samen met mijn collega tot een goede oplossing komen.

4. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Misschien toch eens over hebben en vindt je collega dit een super idee of helpt het om de irritatie puntjes uit te spreken. De key van het samenwerken is toch wel de communicatie, als dat er niet meer is of weinig dan krijg je irritaties. Is moeilijk maar kan wel opluchten van beide kanten.

5. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.030
    292
    83
    Vrouw
    Kun je het gesprek met je collega aangaan? Je schrijft namelijk dat je het gevoel hebt dat ze het niet begrijpt, dat je niet aan haar verwachtingen kunt voldoen etc. Dit is natuurlijk hoe jij het ervaart, het gevoel dat je krijgt, maar is dat ook hoe het bij je collega leeft? Wellicht speelt er iets anders, zou dit kunnen?
    Buiten dat lijkt het me handig om zelf een idee te creëren hoe je je werk straks in wilt richten als de baby er is, om dit met haar te kunnen bespreken. Dit blijft natuurlijk lastig omdat je niet weer hoe het gaat zijn, maar je hebt er vast wel een beeld bij.
    Voor jezelf verder gaan is natuurlijk een optie, maar ook daar zitten natuurlijk haken en ogen aan.

Succes ermee!

6. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik zou ook eerst eens om tafel gaan met je collega. Misschien ziet je collega het helemaal niet zo maar is het een gevoel wat jij hebt?

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou idd samen om tafel gaan. Eerst eens goed in gesprek om te kijken waar de knelpunten zitten. Misschien kunnen jullie er samen uitkomen en zo niet dan wellicht alleen verder. Jullie verstandhouding is nu nog ok en mijn advies is dat vooral zo proberen te houden. Spreek vaak genoeg ondernemers waarbij de verstandhouding ver te zoeken is en dan is het nog knap lastig om alles goed te regelen. Zoek hier ook een goede adviseur bij mochten jullie uit elkaar gaan.

8. Merlijn1981

1 okt 2012
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rotsituatie zeg. Hier ook een ondernemer maar dan met een eigen bedrijf.
    Ik zou het ook bespreken en het misschien eens netjes regelen samen met je accountant. Je hebt erg hard voor gewerkt en als jullie besluiten uit elkaar te gaan is dat weer geregeld. En dat scheelt weer stress...
    Succes!

Deel Deze Pagina