contract verkort door zwangerschap - mag dit?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Buurvrouw31, 3 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Een aantal weken geleden plaatste ik ook al een topic over net zwanger en beginnen bij een nieuwe werkgever. Ik heb na twee weken werken aangegeven dat ik zwanger was. Was toen 13 weken en zat nog in proeftijd dus heb ze niet klem gezet. Het werd sportief ontvangen Door mijn leidinggevende. Dacht ik. Vandaag vroeg ze hoe het met mijn zwangerschap gaat en toen kwam er ineens uit dat ze tevreden over me zijn en zoals het er nu uitziet kan ik blijven maar dan wel volgens een bepaalde constructie. Mijn contract loopt af als ik twee weken met verlof ben. Op dit moment word ik gedetacheerd en het was de bedoeling dat ik daarna in dienst van het bedrijf zou komen. Nu willen ze mij contract twee weken eerder laten stoppen, vanaf moment dat mijn verlof in gaat. En dan willen ze me pas aan het einde van mijn verlof weer aannemen. Dit omdat het detacheren veel geld kost ( maar goed mijn detacheringsovereenkomst loopt 2 weken later af dus waar hebben wel het over). Het kwam me nogal rauw op mijn dak vallen. En volgens mij is het verboden om een contract eerder te stoppen ivm een zwangerschap. Ik vind het ook getuigen van weinig menselijkheid om alleen maar geld te kijken. Kan dit zomaar?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Ikvindt het wel meevallen eerlijk gezegd. Bedrijf moet ook draaien. Hoe het met detacheringscontracten zit maar als je een normaal halfjaarcontract mag dat niet.
    Dan zouden ze je nog gewoon twee weken moeten betalen .

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als ze alleen naar geld keken, dan hadden ze gewoon je detachering beeindigd. Blijkbaar willen ze jou wel, maar moeten ze ook op de centjes letten...

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In die tussenliggende periode krijg je gewoon een zwangerschaps uitkering toch? Ik zou zelf wel graag zwart op wit je nieuwe contract krijgen maar verder scheelt het niet zo veel geloof ik?

5. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dat is dus het probleem, ze kunnen wel de intentie geven dat ze me daarna terug willen maar kunnen (willen?) dat nog niet vastleggen. Als ik niet zwanger was geweest had ik gewoon meteen in dienst gekomen. Nu krijg ik toch het gevoel dat ze op deze manier nog kunnen bekijken of ze niet toch van me af willen. En op 2 weken mijn contract eerder stoppen voor een groot bedrijf dat ook nog een sociaal doel nastreeft vind ik wel bijzonder.

6. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik vind het wat vreemd en snap de toegevoegde waarde van het eerder laten aflopen van je contract niet zo aangezien het UWV jouw zwangerschapsuitkering betaalt (sowieso, in dienst of net uit dienst). Misschien kost het ze iets maar erg weinig in ieder geval.

7. B3ngel

B3ngel Actief lid

2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    Volgens mij mag dit niet. Je hebt een contract tot een bepaalde datum. Dit ineens inkorten is dus niet toegestaan. Bovendien betaalt UWV idd je uitkering tijdens zwangerschapsverlof, dus er is ook geen enkele reden om het vervroegd af te laten lopen. Niet mee akkoord gaan hoor! Neem anders eens contact op met je detacheringsbureau en/of sla er je cao op na.

8. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Ik heb inderdaad het detacheringsbureau gebeld en het kan inderdaad niet. Het zou ook nog eens extra ongunstig zijn voor me als het wel kan want dan ben ik 24 weken in dienst geweest en ik moet 26 weken werken om naar mijn verlof in aanmerking te komen voor ww. En aangezien ze nog geen zekerheid geven van een contract na mijn verlof is dat voor mij heel erg nadelig. Ik ga er dan ook echt niet mee akkoord zoals ze het nu voor ogen hebben. En wat jullie zeggen, ze krijgen een vergoeding dus wat is nu het probleem..

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nou, als je gedetacheerd bent, krijgt volgens mij je detacheringsbedrijf de vergoeding van UWV, niet het bedrijf waar jij werkt. Maar ik zou er idd niet mee akkoord gaan. Laat ze het maar oplossen met het detacheringsbedrijf.

Deel Deze Pagina