Contract verleging automatisch vast contract?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pomm, 3 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Mijn vriend heeft een jaarcontact dat vandaag ''afloopt''. Hij wacht eigenlijk op een bericht of hij nu weer een jaar contact heeft of dat het een vast contact is geworden..
    Hij heeft tot op heden niets meer gehoord. Kan hij ervan uit gaan dat hij nu een vast contact heeft of zal het weer met een jaarcontract verlengd worden?

2. p1982

p1982 Niet meer actief

je mag 3* een jaarcontract krijgen

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja het is stilzwijgend verlengd met onbepaalde tijd.
    Raar dat ze er niet over communiceren dat is toch wel normaal

4. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Meestal krijg je dan gewoon weer een jaarcontract. Wij op het werk probeerde vaste contracten zo lang mogelijk uit te stellen tot het wettelijk niet meer mocht.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja maar dan moeten ze het melden dat het verlengd word met een jaar toch en als ze niets zeggen word het automatisch onbepaalde tijd. Misschien dat het nu veranderd is maar dat lijkt me niet

6. Marieke4mei

Stilzwijgend verlengen betekend in de contractenwereld een identiek contract met nieuwe data

7. Marieke4mei

Sinds ik salarisadministratie doe is waar jij het over hebt nog nooit aan de orde geweest....bij geen enkel bedrijf die ik ken.

8. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    nou vroeger(en ik ben nog niet zo oud) was dat wel zo als je google staat het er ook.

Maar goed misschien kun je beter ergens anders info inwinnen

9. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Ja dat klopt! Als je werkgever jou niet een nieuw contract geeft heb je automatisch een vaste aanstelling. Op deze manier heeft mijn man ook een vast contract gekregen...(ook zonder dat zijn werkgever dit gemeld heeft.) Zo ging dit ook bij zijn collega's.

10. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    nu lees ik ook weer ergens dat het verlengt word met dezelfde condities.
    Dus ik weet het ook niet meer vroeger was het wel zo dat je dan in vaste dienst was

11. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Bedankt voor jullie reacties... zal 'm toch maar laten navragen wat voor een contact hij precies heeft!
    Kan me voorstellen dat het nog een jaarcontract is maar ik dacht dus ook dat ze hem dat mondeling moesten doorgeven...

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Klopt!

De stilzwijgend opgevolgde arbeidsovereenkomst wordt geacht te zijn aangegaan onder dezelfde voorwaarden als de vorige arbeidsovereenkomst (art 7:668 BW). Ook de duur van de vorige arbeidsovereenkomst geldt voor de stilzwijgend opgevolgde arbeidsovereenkomst, tenzij die periode langer dan een jaar is

13. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Nee, dat is niet zo. Ik heb in de contracten de volgende zin staan:
    De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd en eindigt van rechtswege, zonder dat daartoe opzegging is vereist op dd..

In principe hoef ik dus niet op te zeggen maar zou vandaag gewoon de laatste werkdag van een medewerker zijn. Dat doe ik natuurlijk niet, ik ga altijd voor de tijd met iemand om tafel om op tijd aan te geven wat we gaan doen.

Volgens mij is het wel zo dat als je vriend gewoon verder werkt en in april zijn salaris uitbetaalt krijgt hij dan wel en vast contract heeft. Maar voor de zekerheid zou je dat even moeten nazoeken op internet.

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Er lopen bij ons deze maand een aantal tijdelijke contracten af. Officieel hoeven we helemaal niet mede te delen dat het contract niet verlengd wordt, het eindigt namelijk 'van rechtswege' op de datum die in het contract staat. Het is alleen wel zo verstandig, omdat je anders inderdaad het risico loopt dat de werknemer toch gewoon blijft doorwerken en dan zit de werkgever er nog een jaar (of welke andere termijn dan ook) aan vast.

De mededeling dat het niet verlengd wordt kan overigens gewoon mondeling zijn. Wij bevestigen het wel schriftelijk, maar dat is meer een extra 'dienst' van ons dan dat het 'moet'

15. Smnee

Smnee Niet meer actief

Als een tijdelijk contract afloopt op (bijvoorbeeld) 4 april 2013, en je komt 5 april 2013 werken dan krijg je een contract identiek aan degene die je had. Dat word nooit een vast contract.....

16. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Klinkt ook logisch, dat het automatisch verlengd wordt met het jaarcontact wat hij nu heeft. Het volgende jaar is er dan wèl sprake van een vast contract dan toch? (als hij dus niks hoort..)

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer hij nu in zijn eerste jaar contract zit, dan zou het overgaan in het tweede... dus dan zou hij in theorie volgend jaar nog een keer een jaarcontract mogen krijgen. Je mag nl drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten krijgen (max 3 jaar), daarna wordt het vast contract.... of de WW :(

18. p1982

p1982 Niet meer actief

nee hoor als werkgever niks zegt krijg je t contract had nogmaals

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Indertijd bij mij werd het wel automatisch een vast contract - maar dat is inmiddels 8 jaar geleden.... Dingen zullen ook wat dit betreft wel veranderd zijn.

20. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Oke, ik dacht dat het derde contract dan het vaste contract zou moeten zijn...

Deel Deze Pagina