Vergoeding zwangerschapsverlof bij 0-uren en ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nieko, 30 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn vergoeding tijdens mijn zwangerschapsverlof, aangezien dit mij nog niet helemaal duidelijk is (en ik mij er wel enige zorgen over maak...)

Korte situatie schets:
    Tot voor kort heb ik altijd 32 uur p/w gewerkt. Door bezuinigingen ben ik zonder werk komen te zitten waarna ik t/m september 2014 recht heb op ww. Per februari dit jaar heb ik een nieuwe baan gevonden, echter is dit op basis van 0-uren. Ik maak momenteel ongeveer 16 uur p/w en dit is bij lange na niet mijn gewenste hoeveelheid uren (ondanks herhaaldelijk vragen). Ik krijg dan ook aanvulling vanuit mijn ww. Mijn uitgerekende bevaldatum is 3 december, en dus zal mijn verlof en ziektewet uitkering pas ingaan als mijn recht op ww is verlopen.

Mijn vraag:
    - Er vanuit gaande dat ik op het moment dat mijn verlof ingaat nog steeds bij mijn huidige werkgever werk (16 uur p/w): Wordt mijn ziektewet uitkering gebaseerd op mijn salaris en aantal uur bij mijn huidige werkgever? En zal ik dan dus 'maar' voor 16 uur per week worden betaald door het UWV? Of wordt er ook nog gekeken naar de aanvulling vanuit de ww?

- Stel dat ik mijn huidige baan kwijt raak (ivm tijdelijk contract): Waar wordt dan mijn ziektewet uitkering op gebaseerd? Op mijn 32 uur bij mijn laatste werkgever (en van waaruit mijn huidige ww wordt berekend), of zal ik dan alsnog voor 'maar' 16 uur per week worden betaald door het UWV?

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb kunnen verwoorden. Zo niet, dan hoor ik het graag! Bedankt alvast.

Nieko

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nieko,

Ik begrijp dat je meerdere vragen hebt omdat je zowel een oproepcontract als een WW-uitkering hebt. Je wilt graag weten wat voor invloed je huidige situatie heeft op je Ziektewet-uitkering en zwangerschapsuitkering (WAZO) .

Recht op WAZO
    Loopt je huidige baan tot het begin van je verlof? De WAZO zal worden berekend aan de hand van je verdiensten bij het oproepcontract.
    Ligt je vermoedelijke bevaldatum binnen tien weken na einde WW-uitkering? Dan heb je ook nog recht op WAZO vanuit de WW-uitkering. Dit heet nawerking.

Nawerking zal er ook zijn als het blijkt dat je je huidige baan verliest. Ligt je vermoedelijke bevaldatum binnen tien weken na einde van je dienstverband? Dan heb je nog recht op een zwangerschapsuitkering vanuit dienstverband. Er zullen dan twee zwangerschapsuitkeringen naast elkaar lopen. Namelijk die vanuit je oproepcontract en die vanuit de WW-uitkering.

Hoogte WAZO
    De hoogte van de WAZO vanuit je oproepcontract wordt de berekend aan de hand van je verdiensten tijdens dit contract.
    UWV berekent je dagloon op basis van het SV-loon (SV = sociale verzekeringen) dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof.

Je hebt echter niet een volledig jaar bij deze werkgever gewerkt. Daarom zal je SV-loon gedeeld worden door het aantal dagloondagen die je hebt gewerkt bij deze werkgever. Je krijgt 100% van dit gemiddelde betaald.

De hoogte van de WAZO vanuit je WW-uitkering wordt de berekend aan de hand van je dagloon. Je WW-uitkering wordt momenteel gekort vanwege verdiensten. Daarom zal er een nieuw dagloon voor je berekend worden aan de hand van je momenteel gekorte WW-uitkering. De krijgt 100% van dit gemiddelde betaald.

Ziektewet-uitkering
    Je stelt ook vragen over de Ziektewet-uitkering. Maar is er momenteel sprake van een ziekmelding? Ik krijg dit niet duidelijk naar voren in je vraag.

Actuele informatie over de hoogte van je WAZO vind je hier.

Ik wens je succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mariel,

Bedankt voor je heldere uitleg en antwoord. Er is geen sprake van een ziekmelding of iets dergelijks. Ik doelde met 'ziektewet' op de WAZO, omdat ik dacht dat dit ook een soort ziekte-wet uitkering is... Sorry voor de verwarring!

Groet,
    Nieko

Deel Deze Pagina