Contract verlengen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Joosje, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joosje

Joosje Actief lid

18 okt 2012
    111
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo meiden,

Ik ben er gister achter gekomen dat ik zwanger ben. Helemaal in de wolken ben ik nu! Maar 1 maart loopt mijn contract af. Mogen ze je contract gewoon niet verlengen als je zwanger bent?

Wanneer moet ik het gaan vertellen?

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

De keus is aan je werkgever.
    Indien ze niet verlengen, mag je zwangerschap geen reden zijn.

3. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Tsja moeilijk, ze MOGEN hem niet niet verlengen om je zwangerschap, maar als ze eronderuit willen kunnen ze altijd wel een ander excuus bedenken..

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je werkgever hoeft helemaal geen 'excuus' te hebben.
    Je contract loopt van rechtswege af en je werkgever mag gewoon besluiten het niet te verlengen, ook als je zwanger bent.

Edit: je hoeft het nog niet te vertellen natuurlijk. Je kunt er ook voor kiezen om het te vertellen nadat eventueel je contract verlengd is!

5. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Allereerst gefeliciteerd!!

Officieel gezien mag je contract niet stopgezet of biet verlengd worden ivm zwangerschap. Helaas voor vele vrouwen gebeurt het wel, ze geven je zwangerschap niet als reden op en bedenken wat anders. Is natuurlijk niet wat je wilt horen, ik zit met hetzelfde eind juli ga ik met verlof en half juli loopt mijn contract af, wegens extreme zwangerschapsmisselijkheid kan ik nu niet werken dus ik vrees voor mijn baan sowieso het ergste..

Succes en vooral genieten van je zwangerschap!

6. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik zou dus echt niks zeggen tot aan het contract hoor!
    Je kan het daarna altijd nog vertellen.

Ps. Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

7. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Gefeliciteerd!

Je mag tot 6 maanden je stil houden over je zwangerschap, dus ik zou daar nu gebruik van maken als ik jou was!! En pas na 1 maart je zwangerschap bekend maken. Anders is de kans groot dat je eruit gaat..

8. Joosje

Joosje Actief lid

18 okt 2012
    111
    0
    0
    Zuid-Holland
    Al jullie antwoorden dacht ik zelf dus ook al haha. Maar dankjullie :) nou maar hopen dat er geen collegas hier actief zijn haha

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.253
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In veel CAO's staat een termijn waarbinnen de werkgever je moet vertellen dat je contract niet verleng wordt. Dat is sowieso handig om even na te kijken. Stel dat ze het uiterlijk twee weken van te voren moeten vertellen, zit je in principe dus goed als je 13 dagen ervoor nog niks gehoord hebt.
    Als ze namelijk besluiten jouw contract niet te verlengen, hoeven ze daar geen reden voor te geven.

Voor de zekerheid zou ik dus tot 1 maart niks zeggen. Zo lang kun je je beginnende buikje (in de meeste gevallen) wel verborgen houden.

10. inverw8ting

inverw8ting Actief lid

3 jan 2013
    135
    0
    16
    Ik zou persoonlijk niks zeggen tot je contract verlenging.
    Juridisch gezien mogen ze hem niet besluiten om je contract niet te verlengen vanwege je zwangerschap.
    Echter leert in de praktijk dat ze dan vast wel een andere reden kunnen bedenken om hem niet te verlengen.
    Ik zou dus gewoon het zekere voor het onzekere nemen en nog niks vertellen over je zwangerschap.

11. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    In principe hoeft je werkgever helemaal geen reden op te geven, voor het al dan niet verlengen van je contract.

Jij bent nog maar heel kort zwanger, dus als ik jou was, en het is mogelijk (fysiek gezien) zou ik fijn even mijn mond houden.
    Dan weet je zeker dat de contractverleningen (of niet) niets te maken heeft met je zwangerschap.

Overigens... zelfs al zou het zou zijn dat je ziekgemeld moet worden wegens je zwangerschap, je bent niet verplicht de werkgever de reden van je ziekmelding te vertellen (de bedrijfsarts dan weer wel).

En verder... gefeliciteerd!!

12. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zo snel mogelijk een gesprek aanvragen om je contract te bespreken. Gewoon aangeven dat je graag wilt weten of het verlengd wordt ja of nee. Heb je gewoon recht op toch? En pas na 12 weken zou ik het dan vertellen dat je zwanger bent.

13. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Gewoon nog even niets zeggen tot na je verlenging . Dat is mijn advies . Dat moet je natuurlijk wel kunnen hihi . Want het is natuurlijk super leuk nieuws.

14. Joosje

Joosje Actief lid

18 okt 2012
    111
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hee meiden!

Ik ben wel verlengd naar voor maar 8 rot uurtjes :( Gelukkig krijg ik wel een loonaanvullende uitkering :).
    Donderdag naar de verloskundige, intake en ze gaat proberen om het hartje te beluisteren. En stiekem hoop ik al op een echo. We willen ons kindje zo graag zien/horen!!

Bedankt voor al jullie reacties :)

Deel Deze Pagina