Goedemiddag, Ik heb een aantal weken geleden ook een vraag gesteld op dit forum over ziek melden. Ik heb een zware tijd achter de rug, omdat onze kleine veel te vroeg geboren is. Dus we hebben maanden lang in de overlevingsmodus geleefd en waren elke dag in het ziekenhuis bij onze prematuur te vinden. Mijn directeur kwam met het idee om me ziek te melden, als in: 'Blijf nog lekker die paar weken thuis en rust goed uit van de zware periode die je achter de rug hebt.' En om eerlijk te zijn kan ik de laatste 4 weken tot de vakantie nog wel goed gebruiken om het allemaal nog een plekje te geven, zodat ik er in het nieuwe schooljaar ook echt weer 100% ben. Ik heb me inmiddels ziek gemeld. Ik heb hier nog twee vragen over. Ik stel de vragen hier, omdat ik (en collega's) veel slechte ervaringen hebben met onze stichting. Ze pakken je waar ze je maar op pakken kunnen. En mijn directeur is nog niet zo lang op onze school werkzaam, dus ik weet nog niet zeker of ik haar kan vertrouwen en haar advies oprecht is, of dat ze een dubbele agenda heeft samen met de mensen van de stichting. Vraag 1 Ik had couveuseverlof tot half mei, en daarna nog een maand extra verlof vanwege de vakanties die in mijn zwangerschapsverlof vielen. Nu heb ik mij vorige week ziek gemeld en staat er op de brief die ik kreeg van het UWV dat mijn werkgever mij ziek gemeld heeft vanaf half mei; de dag dat mijn couveuseverlof afgelopen is. Waarom zou ze me 3 weken te vroeg ziek melden? Kan dit verschil maken voor het vervolg? Vraag 2 De bedoeling is dat ik na de vakantie gewoon weer mijn baan goed oppak. Kan deze ziekmelding gevolgen hebben voor mijn geboekte vakantie, die in de zomervakantie valt? Dat ik thuis moet blijven omdat ik ziek gemeld ben? Zo ja, kan ik mij in de laatste schoolweek zelf weer beter melden? Ik maak me nu zorgen over mijn vakantie en die stress kan ik er eigenlijk niet bij hebben nu. Zoals jullie merken ben ik heel argwanend richting mijn stichting en directeur, en helaas heb ik daar mijn redenen voor uit de vele ervaringen (van mezelf of collega's) de afgelopen jaren. Eigenlijk wil ik dus graag van jullie weten of ik nu niet heel dom ben geweest en in een plannetje ben getrapt van de stichting. Kunnen ze me ergens op pakken? Of kan ik het lekker los laten, zodat ik deze weken kan gebruiken om in mijn volle energie te komen? Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen.
Hoi Juf21 Wat fijn dat het nu goed gaat met je kindje. In verband met het ziekenhuisverblijf van je kindje, heb je je op advies van de werkgever je ziekgemeld. Je vraagt je nu af welke gevolgen de ziekmelding met terugwerkende kracht heeft voor jou. Als je bij UWV bent ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap, is de Ziektewet-uitkering 100% van het dagloon. Jouw inkomen veranderd niet. Verdere afspraken over je extra verlof kun je het beste overleggen met de werkgever. UWV heeft daar geen invloed op. Ondersteuning hierin kun je eventueel vragen bij het Juridisch Loket. Gedurende een Ziektewet-uitkering mag je gewoon op vakantie. Wel willen wij je vakantieadres weten. Als je in Nederland op vakantie gaat, geef jij je vakantieadres aan ons door binnen 48 uur nadat je dit weet (of had kunnen weten). Ga je naar het buitenland? Dan geef je dit uiterlijk 2 weken voordat je vertrekt aan ons door. Bekijk deze link voor alle informatie over vakantie tijdens een Ziektewet-uitkering: Vakantieadres doorgeven met een Ziektewet-uitkering. Ik hoop dat deze uitleg je rust geeft en ik wens je mooie tijd met je kindje. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam