Nachtdiensten en net zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ukkepuk92, 18 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkepuk92

Ukkepuk92 Lid

18 nov 2016
    20
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik ben nog maar heel pril zwanger. Ik heb al een vraag gesteld op t forum maar er komen steeds meer vragen waar ik niet uit kom.

Ik werk op het kantoor in de zorg. Nu werk ik 24/7 en het kan dus voorkomen dat ik ook nachten werk. Ik heb gisteren 1 nacht gewerkt en ik merk dat qua slaap (ik wordt 4 a 5x per nacht wakker) dit echt energie vreet. Ik ben er ook goed ziek van geweest.

Nu probeerde ik mij ziek te melden maar dat ging niet heel erg prettig.. ik weet dat je als zwangere geen nachtdiensten hoeft te draaien..

Nu wil ik t liefste nog niet vertellen over de prille zwangerschap (ik ben 5 of 9 weken zwanger) want medio januari krijg ik te horen of ik een vast of nog jaarcontract ga krijgen. Maar ik ben bang dat ze mij eruit gaan gooien.. maar aan de andere kant.. wat is de kans dat ik t volhou tot januari met vertellen.. contract loopt eind februari af...

Graag jullie mening hierin.. gewoon vertellen? Of nachtdiensten proberen te ruilen (wat erg lastig is).
    Wat is jullie mening.

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

#2 Cathelijne1986, 18 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2016
    Eerlijk? Ik zou nog even doorbijten. Als je echt nog zó pril bent (even uitgaande van 5 wk) vind ik het wel erg vroeg..ik liep de eerste tijd ook ziek op mijn werk, emmer of toilet altijd binnen handbereik en inderdaad dood en doodmoe. Maar het hoort er (tot bepaalde hoogte) ook wel bij. Je hoeft volgens mij idd geen nachtdiensten te draaien maar on vanaf dag 1 dat recht te laten gelden voelt voor mij op een of andere manier makkelijk.. maar ik weet niet hoe jij je voelt misschien is het wel buiten proportioneel. Tis lastig inschatten. Maar beetje door moeten zetten is normaal.

Als je 5 wk bent kun je het best verbergen tot 1 feb, mits je geen Hg ofzo ontwikkelt.

3. Ukkepuk92

Ukkepuk92 Lid

18 nov 2016
    20
    0
    0
    Dank je voor je reactie.

Ik zal sowieso nog even doorbijten.

Kan je vertellen dat nachtdiensten draaien echt geen pretje is als je je ziek zwak en misselijk voelt. T gooit heel veel door de war en is echt niet zo prettig😉

Daarbij komt dat t blijkt niet veilig te zijn om zo onregelmatig te werken.. wat ik voor de eerste weken nog best een eng idee vind...

Ik weet t allemaal niet.. pff

4. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik heb tot 24wk nachtdienst gedaan. Niet heel frequent maar het ging bij mij prima. Ik zou nog ff doorzetten maar ik weet natuurlijk niet hoe jij je precies voelt. Moet wel zeggen dr de nachtdiensten rond 7wk pittiger waren dan tegen 24wk

5. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113

Uhh kan je vertellen dat dit overdag niet anders is als snachts..
    Hier nog steeds dood en dood moe.. Ik heb tot 23 wkn 11-12 uur per dag gewerkt tot mijn lijf echt een noodkreet gaf. manlief werkt daarnaast wissel en oproep diensten dus de telefoon gaat hier ook nog en sltijd op momenten dat ik slaap. Zatbook nog tegen Hg aan en m'n enige vakantie in jaren moeten annuleren.
    Als je net weet dat je zwanger bent zou ik ook proberen door te bijten. Vermoeiend is t ook overdag..

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Heb je niet sowieso al moeite met de nachtdiensten of onregelmatige diensten. Ik heb onregelmatig gewerkt, wát een hekel had ik daaraan zeg. Dus kan me goed voorstellen dat je al langer op je tenen liep en de zwangerschap nu de druppel is.

Onregelmatig werken is op.langere termijn minder goed. Ritme en regelmaat is voor elk persoon goed, niet alleen voor baby's. Maar het kan nu in deze eerste weken.echt geen kwaad hoor. De ene dag om 6 uur opstaan.en de andere dag tot 11 uur blijven liggen is net zo min goed voor je...(als we het over ritme/ biologische klok etc hebben) en daar maakt niemand zich zorgen over.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb zelf langer nacht als dag gewerkt omdat de werkdruk in de nacht lichamelijk heel anders is. Bijkomend voordeel dat ik overdag sliep als ik normaal het ziekste was. Met 22 weken ben ik gestopt met nachtdiensten.

Zelf denk ik dat je zal moeten kiezen, of doorbijten (want overdag werken als je misselijk bent is ook doorbijten, het hoort bij een zwangerschap!) of er voor uit komen en het vertellen.

8. Ukkepuk92

Ukkepuk92 Lid

18 nov 2016
    20
    0
    0
    Dank jullie wel voor al jullie reacties :)

Ik heb 90% avonddiensten die ik t fijnste vind. Ik begin om 15.00 uur en ben 23.30 uur dan thuis. Ik kan dan smorgens rustig aan wakker worden (fijn voor de misselijkheid haha). Ik begin dan met wat hectiek en wordt steeds minder. Dat is altijd wel fijn.

Voordat ik wist dat ik zwanger was had ik niet zoveel problemen met nachtdiensten, is niet mn favo dienst.

T is voor iedereen natuurlijk anders. Ik heb het deze week echt totaaaal niet als relaxt en makkelijk ervaren.

9. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Pas na 12 weken hoef je geen nachtdiensten meer te doen volgens de cao.
    Tot die tijd is het werken sowieso zwaar, ook overdag, maar dat hoort ook een beetje bij het zwanger zijn. Als het echt niet lukt zou ik met de bedrijfsarts overleggen, want elke zwangerschap is anders.

10. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    ik zou inderdaad doorbijten met uitzicht op het contract.
    misselijk word je ook in de avonden en overdag hahaha
    ik was ook een stuk moeier dan ik gewend was in mijn nachten. En heb gewoon een stuk rustiger aan gedaan.

11. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je wel, maar ik zou het eerste trimester toch echt even doorbijten. Sowieso je cao checken want geen nachtdiensten als je zwanger bent geldt pas vanaf een bepaald aantal weken. Daarnaast; moe/misselijk/gespannen etc zijn klachten waar je ook last van zal hebben als je overdag of 's avonds aan het werk bent?

Zeker met je contractbespreking in het vooruitzicht zou ik echt even jezelf bij elkaar rapen en doorzetten.

12. Ukkepuk92

Ukkepuk92 Lid

18 nov 2016
    20
    0
    0
    Bedankt meiden.

Ik heb vooralsnog de nachten tot nu toe kunnen ruilen.
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen problemen heb met avonddiensten draaien. Dat vind ik juist de lekkerste diensten. Alleen t laatste uurtje is wat zwaar.

Ik wordt liever rustig wakker dan optijd t bed in, slapen doe ik toch al niet te goed hihi..

Maar ik heb er alles voor over! Zolang deze uk maar blijft plakken😊😊

13. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Ik heb ook nachtdienst, die draai ik ook nog gewoon. Zelfs 36 uurs dienst tot vorige week gedraaid. Ik slaap de dag(en) er na dan nog even wat in de middag. Die misselijkheid is vervelend, zorg ervoor dat je blijft eten. Verder, tja draai ze gewoon. Of meld jij je ook al gelijk ziek als je niet zwanger bent maat je wel misselijk voelt? Nee toch? Precies.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Zo vaak wakker worden is brak. Is het een optie voor je om de nachten gewoon wakker te blijven en dan van 9 tot 4 ofzo te slapen?

Wij doen in principe nachtdiensten tot 20 weken. Nachten waarin je soms de hele nacht druk bezig bent. Ik had een legendarische nieuwjaars nachtdienst rond 12 weken en kon rond kwart voor 8 alleen nog maar strompelen. Toen heb ik toch maar gevraagd om dat dienstenblok dat net voorbij de 20 weken zou eindigen niet meer te hoeven doen (=7 loodzware avonden en 7 nachten, met meerdere afdelingen onder je hoede die tot ongeveer een kilometer uit elkaar liggen)

Vlak voor de 20 weken had ik nog een dagdienst die overging in beschikbaarheid, en uiteindelijk duurde van 9.30 tot 23.00 met veel geloop. De volgende ochtend moest ik eigenlijk half 9 weer beginnen, maar ik zag niet in hoe ik van de fietsenstalling naar mijn werkplek moest komen, zoveel bekkenklachten had ik...

15. Charlie015

23 jul 2016
    78
    0
    6
    Hoi hoi ik zou ook nog even doorbijten.
    Ikzelf werk ook regelmatig en ik vond alle diensten zwaar in t begin haha. Ik heb vorig weekend ook nog nachten gedaan maar dit viel me ook super zwaar. Dit is wel grotendeels omdat ik overdag nog een drukke peuter van 2 heb rondlopen.
    Maar met het oog op je contract zou ik nog even niks zeggen. En ook zo min mogelijk ziek melden!!

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Het is niet voor niks dat nachtdiensten draaien tijdens de zwangerschap afgeraden wordt. Dat anderen een risico willen nemen moeten ze zelf weten. Jij hebt last van de diensten geef je aan dus dat zou voor mij reden genoeg zijn om toch al te vertellen dat je in verwachting bent. Liever het risico nemen om een baan kwijt te raken dan de zwangerschap mogelijk in gevaar brengen.

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een nachtdiensten blok gepland rond de 12 weken. Dat wist dus al vanaf het begin van zwangerschap en ik dacht, eerste trimester, moet toch lukken? Ik wilde (nog) niet vertellen dat ik zwanger was. Ik kon overdag zonder al te veel problemen door blijven werken (50 uur in de week), dus had niet voorzien dat nachtdienst probleem zou zijn...

Nou... na 1 nachtdienst was ik al veranderd in een oververmoeid, spugend (!), huilend wrak :$, ik kon echt mijn werk niet meer doen, was onverantwoord. De impact van verschuiven van slaapritme was dramatisch, terwijl ik daar normaal niet zo'n moeite mee had. De andere 5 nachtdiensten moesten acuut over genomen worden door een collega. Ik was echt ziek geworden.

Heb nog 50 uur in week overdag kunnen werken tot ongeveer 20 wkn, toen gooide vermoeidheid en bekkeninstabiliteit roet in het eten. Te lang door blijven werken toen en met 26 wkn compleet ingestort :)...

Ik wil dus maar eigenlijk zeggen dat in zwangere toestand je lichaam heel anders kan reageren op dit soort veranderingen in je ritme. Ik zou mezelf af vragen of je je werk nog naar behoren kunt doen (is het nog verantwoord, naar je patienten/clienten toe?), al is het zwaar. Is antwoord ja, dan denk ik dat ik ook gezien contract dat boven je hoofd hangt nog even zou bikkelen.

18. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Hoe heb je het inmiddels opgelost?
    Snachts en ploegendiensten werken terwijl je zwanger bent is echt wel zwaar. Het is niet voor niets dat dit niet mag in zwangerschap. Ik heb deze zwangerschap door gewerkt tot deze week. Heb een baby thuis, werk als stewardess dus tijdaverschillen, nachtdiensten, de ene dag in de ochtend op, de dag erna om 23u beginnen. Dit is geen doen. Ik sliep niet goed, had werkdagen van 18u en jetlag van soms 7u....
    Heb me zwanger gemeld en krijg nu vervangend werk. Ook zwaar want wil op schiphol wat betekent dat ik om 04.00 op moet.... anyway, je moet t altijd proberen zeker als je contract in gevaar komt. En anders via bedrijfsarts spelen (bedrijven zijn hiervoor verzekerd en hoeven ziekmeldingen in zwangerschap niet zelf te betalen.) Succes en sterkte

19. soura

soura Bekend lid

16 mei 2011
    623
    0
    16
    12 weken? Dat is niet het geval. Als jou arts je dat niet af raadt. Dan blijf je nachtdiensten doen tot 5 maand. Vanaf dan is het in samenspraak tussen jullie beiden.

Ik doe ook nachtdienst. Maar nu ik zwanger ben. Niet meer. Ik sta wel op het Punt om nu al in ziekteverlof te gaan

20. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Hmm.. Sommige reacties bevatten weinig empathie.. Goed hoor dat jullie nachten kunnen draaien, maar als TS dit niet kan.. Lijkt mij geen doodzonde.

Bijzonder dat er ook gelijk 'verweten' wordt dat TS zich sowieso al makkelijk ziek zou melden.. Heel volwassen reactie..

TS, hoop dat je je inmiddels ietsjeveter voelt en nachten kan ruilen als het niet gaat. Volg je eigen gevoel, alleen jij kan daadwerkelijk zeggen of het gaat, of niet!

Deel Deze Pagina