0 uren contract en werkend in de horeca.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door LZ91, 24 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LZ91

LZ91 Lid

18 feb 2014
    8
    0
    1
    NULL
    NULL

Beste allemaal,

De eerste keer dat ik een bericht post dus hoop dat alles goed gaat. Ik werk nu al 3 jaar bij een restaurant op basis van een 0 uren contract .

Ik ben onverwachts zwangerschap geworden en hier natuurlijk hartstikke blij mee nu heb ik het volgende probleem:

Ik ben nu 17 weken en 4 dagen zwanger en heb de eerste maanden weinig kunnen werken door mijn misselijkheid en voelde me futloos. Nu gaat het super en probeer ik zoveel mogelijk te werken maar na 6u lopen gaat mijn lichaam niet zo goed meer mee. Ik hoop toch om 24u per week te kunnen maken en doe daar echt heel hard mijn best voor.
    Nu is dit warme weer natuurlijk prachtig maar voor mij heel zwaar en ik moet nog door tot half juli en ben bang dat ik dit niet ga redden.
    Nu zag ik op dit forum dat sinds 13juni 2013 de wet is veranderd en dat je uitkering niet meer berekend wordt op de afgelopen maanden maar op het afgelopen jaar. Voor mij dus zeer gunstig aangezien ik tot december fulltime heb gewerkt. Maar stel dat ik het nu niet vol hou tot half juli, jullie moeten je voorstellen een super druk restaurant met een terras met zeker 150 zitplaatsen en binnen plaats voor 100 pax. Deze gaan elk weekend vol en de horeca is wat dat betreft heel hard, als ik ipv mij 2 andere jonge meiden ingezet kunnen worden doen zij dat natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ze erg meegaand zijn met mijn zwangerschap maar geven ook aan dat ik van de zomer deze wedstrijd niet ga winnen. Maar stel dat het tot eind mei red, krijg ik dan al een uitkering of moet ik wachten tot half juli en gaat daarmee mijn zwangerschapsuitkering omlaag omdat ik 2 volle maanden niet heb gewerkt.

Ik hoop dat jullie mij een beetje snappen en hoop dat iemand hier iets over weet

Alvast bedankt! :$

2. LZ91

LZ91 Lid

18 feb 2014
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    ......... Niemand die dit herkend?! Of mij kan helpen?!!!!!!

3. Romyvs

Romyvs Actief lid

31 okt 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    Student
    Hoi hoi!

Maak je geen zorgen! Ik werk in de horeca met een 0 uren contract. Momenteel door erge rugpijn zit ik thuis. Je krijgt dan van de UWV een ziektewet uitkering. Je krijgt dan het gemiddelde van het afgelopen jaar gewerkt in maanden betaald. Als jij gemiddeld 24 uur per week werkt, dan zul je dat uitgekeerd krijgen ondanks je 0 uren contract.

Zolang de klachten maar komen door de zwangerschap zelf, anders gelden er weer andere regels.

Succes!

4. Catnip

Catnip Actief lid

28 nov 2013
    399
    0
    0
    Geen ervaring met 0 uren contact maar hopelijk klopt het wat Romyvs zegt, anders weven alvast met UWV contact opnemen zodat je weet wat je rechten zijn?

Succes met je zwangerschap en je werk!

5. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Hey uwv berekent inderdaad een gemiddeld dagloon op basis van wat je in het jaar ervoor hebt gewerkt. Ik heb een flexibel contract maar het uwv gaat uit van wat ik daadwerkelijk gewerkt hebt in het afgelopen jaar. Met uitzondering van de laatste weken voorafgaand aan mn verlof want die kan m'n werk natuurlijk nu nog niet doorgeven. Dus stel dat je nu nog heel veel kan werken dan zou ik dat zeker doen! Zolang je er fysiek toe in staat bent natuurlijk.. Ik denk dat als je door je zwangerschap straks niet meer kunt werken je dit ook bij het uwv kunt aangeven en dan houden ze daar rekening mee.

6. LZ91

LZ91 Lid

18 feb 2014
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    geruststellende berichten! Ben nu 20 weken en het valt me al erg zwaar. Maar we gaan door zo lang we kunnen, het is vooral ook een strijd die je met jezelf voert. Je hoofd wilt alles nog doen maar je lichaam geeft het op. Tot je niet meer kunt en dan krijg je de klap de dagen erna wel. Zoals vandaag lig ik met m'n benen omhoog de hele dag op de bank. =)

7. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg

Dit dus.. ik zit sinds 20 januari al in de ziektewet vanwege zwangerschap

Ik heb zelf 0 uren contract in de productie.

Deel Deze Pagina