fulltime/partime

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lucky, 8 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lucky

lucky Actief lid

22 jun 2006
    494
    0
    0
    Wij willen heel graag een kindje, nou dat is misschien niet zo bijzonder. Voor ons wel natuurlijk. Maar om nu even bij het onderwerp uit te komen. Mijn man en ik werken allebei fulltime en nu wil ik niet zo graag mijn werk opgeven. Volgens mijn man kan het niet anders. Ik heb nogal wat meegemaakt vroeger en wil mijn zekerheden niet opgeven (financieel). Zijn er vrouwen die mij tips kunnen geven, en vooral zijn er ook vrouwen die na de bevalling weer fulltime zijn gaan werken? Reageer vooral want ik wil heel graag meningen horen. Groetjes lucky

2. lucky

lucky Actief lid

22 jun 2006
    494
    0
    0
    Nog even op het onderwerp terug te komen, we praten over het overstappen van fulltime naar partime.Groetjes lucky

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

hoi lucky,

Mijn mening is dat als je voor kinderen kiest het oneerlijk zou zijn als beiden ouders full time gaan werken. ik geloof ook niet dat beiden ouders full time MOETEN werken om rond te komen.

Ik vindt daarentegen niet dat perse de vrouw dan minder moet gaan werken.

Ik heb toevallig twee maanden geleden mijn full time job opgezegd omdat ik iets heel anders wilde gaan doen. ik wist toen nog niet dat ik zwanger was, maar had wel in mijn achterhoofd dat het kon gebeuren. Ik heb zelf nu 11 jaar full time gwerkt en vondt het ook wel een moeilijke keuze om bijna 600 euro per maand in te leveren.

straks als het kindje geboren wordt werk ik wel 5 dagen, maar halve dagen. en mijn vriend werkt 4 dagen. dus beiden leveren we wat in.

het moet natuurlijk wel kunnen met de soort functie die je hebt.

Mijn advies, bekijk of jullie beiden minder kunnen werken.

succes met je keuze.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben ook van mening dat 1 fulltime kan werken en 1 partime. Maar inderdaad kan dat zowel voor de vrouw als de man gelden. Anders ziet je kind het dagverblijf meer dan het jullie ziet.

Zodra ik ben afgestudeerd en een baan kan krijgen fulltime is het de bedoeling dat mijn vriend een flinke stap terugneemt.

Dus ik denk dat jullie het nog even moeten overleggen wie nu een stap terug gaat nemen. Dat is wel zo eerlijk,

succes, :p

5. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik ga ook minder werken als de kleine er is want mijn man heeft een baan en een eigen bedrijf maar ik wilde niet helemaal stoppen, ik ga 18 uur oer week werken en dat doe ik door 4 nachten achter elkaar te werken en dan 10 dagen vrij zijn.
    op mijn werkdagen zorgt mijn man voor de kleine in de morgen hij werk in de middag en avond en in de middag gaat de kleine naar de kinderopvang maar dit hoeft maar 3 middagen in de 14 dagen ik persoonlijk vindt dat als je voor een kleintje kiest je ook voor opvoeding en zorg kiest en als je 5 dagen naar de kinderopvang gaat dan doet de opvang de opvoeding en zorg.

6. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Ik ben ook van mening dat er wel 1 parttime moet werken. Ik heb zelf stage gelopen op de babygroep van een kdv. Babies van 3 maanden oud zijn gewoon 5 dagen per week, 8 uur per dag op de creche, omdat beide ouders fulltime werken.

Ik snap dat er tegenwoordig twee kostwinners moeten zijn. Maar ik vind het ook jammer dat je dan de ontwikkelingen van je kind mist. Als ik een kindje krijg, wil ik ook parttime werken, zodat ik ook een band kan opbouwen met mijn kindje en niet alles mis.

7. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ik ben er nog niet uit.....

8. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Ik vraag me af wat dan een reden is om voor een kind te kiezen? Ik werk ook graag, heb een goede baan, verdien goed, maar moet er niet aan denken dat ik mijn zoontje 5 dagen per week naar de creche zou brengen. Dan ben ik een soort weekend-moeder?

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden natuurlijk. Omdat een klein kind toch meer afhankelijk is van zijn moeder (bijv borstvoeding) hebben wij ervoor gekozen dat mijn vriend ft blijft werken en ik voorlopig 3 dagen in de week ga werken.

Wij hebben afgesproken dat wij na een jaar of anderhalf jaar opnieuw gaan bekijken wat handig is voor ons allemaal. En wellicht dat ik dan wel weer ft ga werken en mijn vriend wat minder, maar dat beslissen we tzt.

Succes!

9. ukkypukky

ukkypukky Lid

9 okt 2006
    16
    0
    0
    ik \elf zou het eerste jaartje misschien maar 20 uur werken maar daaarna wil ik gewoon tussen de 28 en de 32 uur maken... Zo erg is opvang niet en iok kan onregelmatige diensten werken en mijn manneke is rijinstructeur en kan zo zijn tijden ook indelen... Echt heerlijk! Verder vind ik het echt onzin om als vrouw zijnde te gaan stoppen. Je leeft op iemands anders zijn geld je bent afhankelijk en je doet geen ervcaring op. Ik denk ook dat het licht aan het cultuur waar je in leef.. als je gewent bent dat vrouwen in je omgeving lager geschoold zijn of juist hoger dan het gemiddelen zegt dat al enorm veel. Ook vind ik dat je bijde kiest voor een kind dus kan je niet als ouder je volledig storten op een carieren... OOK DE MAN NIET! En wij hebben het hier ook over gehad heb ook tegen mijn manneke gezegt dat ik het niet zie zitten dat als hij thuis komt lekker alleen de leuke dingen met de kinderen gaat doen en dat ik de andere taken mag doen.. luiers verschonen boterhammetjes smeren als het kotertje het nog niet kan rotzooi opruimen en zelf bepalen wat ons kotertje voor kleertjes heeft. tja pappie heeft geen tijd dus mammie moet het kopen... Nee ben niet zo'n ouderwetse muts! Wij gaat het samen doen wij kiezen voor een kindje en niet alleen ik. En daarnaast ik begrijp je heel goed wil ook niet afhankelijk zijn en wil geen schuld gevoel dat ik leef van zijn cente... Daarnaast vind ik het zonde van al die moeite die ik op school heb moeten doen en ik vind het heerlijk om ieder jaar met de kinderen op vakantie te gaan maar ook om samen ze aandacht te geven dus dit is dat de iedeale midden weg. Ooh en onze kinderen zullen mij denk ik ook liever zien met een lag.. en als ik dan heel de dag enkel gebabbel hoor en tussen 4 muren moet leven word ik hardstikke sjaggie! Dus niets van de moeder kan het beste thuis blijven.. ONZIN!

10. ukkypukky

ukkypukky Lid

9 okt 2006
    16
    0
    0
    Jansen ben even benieuwd hoe veel je man werkt? is hij een weekendvader?.. Is toch ook gek!

11. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    Ik ga 32 uur werken en mijn vriend neemt 1 dag in de 2 weken ouderschapsverlof op. Het voordeel is dat wij beide flexibele diensten hebben en wij elkaar op maandag bijvoorbeeld gewoon aflossen (dan begin ik om 15.00 uur). Zo werk ik wel 32 uur, maar zie ik mijn kindje nog regelmatig. daarnaast hoeft het maar 1 dag per week naar de kinderopvang, omdat de andere dagen de oma's oppassen. Mocht ik 32 uur toch te zwaar vinden kijk ik dan wel weer.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    ben ik het mee eens. Waarom zou een vader wel alleen goed zijn voor het weekend en een vrouw niet. Misschien is borstvoeding wel essentieel, maar een vader kan zeker evenveel liefde geven. Mijn vader was ook mee thuis vroeger dan mijn moeder. Dat maakte dus helemaal niks uit. Een heerlijke en prima jeugd gehad.

Ik vind het een beetje ouderwets denken,

13. ukkypukky

ukkypukky Lid

9 okt 2006
    16
    0
    0
    Ja precies vind ik ook ouderwets + als de vrouw er wil zijn voor de kinderen is de maan vaak genoodzaakt om volledig te werken dus hij moet wel een hele hoop missen van het kindje... Ik vind het nog steeds raar als ik zeg ik ga 30 uur werken zijn er nog steeds mensen die raar kijken. Het zijn juist vaak de moeders die fulltime huisvrouw zijn maar hun man werkt 40 uur.. wel kommentaar op mij maar niet op hun man... Tja sorry maar erg ouderwets hoor! Ik vind dat je het samen moet doen ik geloof niet dat een moedr veel beter is nee je bent samen een gezinnetje en tja als een vrouw wat minder verdiend jammer maar als er een echt fulltime moet werken moet je niet aan kinderen beginnen want dan is inderdaad een de weekend ouder en dat kan niet! Samen 30 uur maken vind ik de iedeaalste oplossing samen werken samen zorgen!

14. lucky

lucky Actief lid

22 jun 2006
    494
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Ik moet nog wel een kleine fout toegeven. Mijn man vind het niks meer dan normaal dat ik dan minder zou gaan werken. Ik heb het een beetje zo gebracht dat hij de boosdoener in het hele verhaal is, maar dat is hij niet. Als het aan hem ligt ga ik dus minder werken. Groetjes lucky. :oops:

15. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Staat in mijn verhaal, mijn vriend werkt momenteel nog fulltime. En dat heeft niets met ouderwets te maken wat ons betreft maar heeft een praktische reden en uiteindelijk ook een financiele. En dat maakt hem ook niet meteen een weekendvader natuurlijk...

Iedereen moet dit invullen zoals hij/zij zelf wil, niets is goed of fout.

16. ukkypukky

ukkypukky Lid

9 okt 2006
    16
    0
    0
    Nee maar als een vrouw fulltime werkt dat word zij wel als een weekend moeder gezien.. Ik vind dat absoluut niet kloppen. daarnaast vind ik dat je samen kiest voor het kindje. Samen moet je dan zorgen voor het financiele zorg maar ook het lichamelijke het het geestelijke. Een man moet net zo goed luiers verschonen en kleertjes wassen enz! Ook vind ik het niet eerlijk dat als een ouder zegt ik ga fulltime werken dat is 1 niet voldoende kiezen voor je kind en 2 je geeft je partner geen of minder kans zich te ontplooien! En of het goed of fout is... neeee al breng je je kind van 8 uur sochtends tot 6 uur smiddags naar een kinderopvang ook dat is niet fout maar wat ik wel fout vind is dat er vrouwen zijn die zeggen.. je kan niet werken want je hebt een kind en tegen andere vrouwen zeggen van waarom kies je voor een kind als je wil werken terwijl ze zelf een man hebben die fulltime werkt... Dan denk ik waar slaat dat op.. net als met dat ene berichtje weekendmoeder.... tja allemaal heel leuk maar als de vader 40 uur werkt is het dan geen weekend vader? Wat maakt het dan anders? En daarbij het heeeft niets met borstvoeding te maken want velen kotertjes drinken uit de fles!

17. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Nogmaals, iedereen doet dit op zijn eigen manier op. Maar naast veel liefde en genegenheid willen wij ons kind ook financieel wat te bieden hebben.

Mijn(!) mening is dus dat een kind 5 dagen per week naar de opvang brengen is veel, maar voor sommige ouders kan het blijkbaar niet anders.

Verder heb ik niet veel zin om hier eindeloos over door te katten, ieder z'n eigen mening en leven!

18. lucky

lucky Actief lid

22 jun 2006
    494
    0
    0
    Ik vroeg het eigenlijk alleen maar, omdat we willen weten waar wij goed aan zouden doen. Op het moment wil ik gewoon nog niet minder gaan werken maar ik weet ook wel dat het niet te combineren is met een kind. Het is gewoon moeilijk en ik wilde gewoon graag wat advies, wel bedankt voor de reactie's. Groetjes lucky :whistle:

19. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik werk nu volgens mijn contract 40 uur. Helaas kan ik dat wegens mijn zwangerschap niet volhouden en werk ik nu 30 uur per week. Mijn vriend werkt ook fulltime (ruim 38 uur). Na mijn verlof ga ik terug naar 32 uur en mijn vriend naar 24 uur. We hebben voor 2 dagen een KDV geregeld dat ons erg aanstaat. De rest gaan we lekker samen doen. Na een half jaar kijk ik of ik mijn contract laat aanpassen naar 32 uur (neem eerst 1 dag per week verlof) of dat we het anders regelen. Maar meer dan 3 dagen opvang (in welke vorm dan ook) is voor ons onbespreekbaar.

20. ukkypukky

ukkypukky Lid

9 okt 2006
    16
    0
    0
    ja ik denk dat wij iets van 6 dag delen doen.. eigenlijk het zelfde dus.. ongeveer 20 uur per week en als het een jaar of 2.5 is dan wille wij ons kotertje naar een oppasouder doen.. hij/zij kan dan ons kotertje eventueel naar of van de peuterspeelzaal halen kijk en dat kost veeeeeel minder en dan leerd het om weer aan een andere groep te wennen want dat moet een jaar later weer als ze naar de grotte school gaan.. tja en dan hebben we zoiets van ik zorg dat ik woensdag middag vrij ben en de vrijdag middag me vriend bv. Tja en na school eventueel een uurke opvang zo redden we het wel. Ik heb hier het beste gevoel bij wij zijn er echt wel voldoende!

Deel Deze Pagina