Op het moment ben ik werkzaam in het onderwijs. Ik heb op 1 augustus 2011 een jaarcontract gekregen tot 1 augustus 2012. Nu heb ik gisteren te horen gekregen dat mijn contract niet meer verlengd zal worden. Nu is mijn vraag, behoud ik dan wel gewoon mijn recht op een WW uitkering? Mijn verlof begint officieel op 9 april 2012 (zit alleen nu al wel in de ziektewet) en zal op 29 juli 2012 eindigen. Maak me ernstige zorgen!
Beste Miranke, Om recht op WW te hebben, moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ben je dat vanwege je zwangerschap of bevalling nog niet? Meld je dan op de eerste dag na het verlof ziek via UWV Telefoon (0900 9294). Je krijgt dan eerst een ziektewet-uitkering. Ben je na het verlof wel in staat om te werken, maar heb je nog geen werk gevonden? Dan kun je WW aanvragen. Om een WW te kunnen krijgen, kijken we normaal gesproken of je minstens 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voor het verlof. Omdat je in die periode ook zwangerschapsverlof en ziektewet had, kijken we in jouw geval naar de 36 weken voordat je ziek werd. De weken in de ziektewet tellen gewoon mee als gewerkte weken. De WW kun je maximaal 4 weken voor je werkloos wordt aanvragen. Dat kan via de website van UWV Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare