Hallo, Ik heb een paar vraagjes en hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen. Ik werk in de kinderopvang op basis van een 0-uren contract. Door mijn zwangerschap en chronische ziekte word werken voor mij steeds moeilijker maar ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden. Mocht ik me wel ziek melden hoe gaat dit dan in z'n werk? Moet ik dan zelf een uitkering aanvragen of moet de werkgever dit doen? Mijn werkgever wist helaas ook niet precies hoe dit zit namelijk. Mvg. Desiree
Beste Desiree1983, Je wilt graag weten hoe het zit als je ziek wordt of minder kan werken door je zwangerschap. Het is afhankelijk van het moment waarop je ziek wordt wat je rechten zijn. Wordt je ziek door je zwangerschap? De werkgever meldt je ziek wegens zwangerschap bij UWV en vraagt hiermee en Ziektewet-uitkering voor je aan. UWV beoordeeld de aanvraag en het recht op Ziektewet-uitkering binnen 4 weken. Jij en je werkgever ontvangen de beslissing per post. Ben je wel ziek maar niet door je zwangerschap? Dan vind je de actuele informatie en regels over loondoorbetaling hier. Actuele informatie over het aanvragen van de Ziektewet-uitkering door je werkgever vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels heb ik besloten om toch de ziektewet in de gaan maar helaas nog steeds niet veel duidelijkheid vanuit mijn werkgever (grote organisatie) Ik ben 21 weken zwanger, heb me maandag ziek gemeld ivm zwangerschapsklachten. Vraagt mijn werkgever nu automatisch een ziektewet-uitkering aan of moet ik hierom vragen? en hoe kan ik precies bereken hoeveel ik dan krijg? mvg, Desiree
Beste Desiree1983, De meeste werkgevers zijn wel op de hoogte van het feit dat er recht op een Ziektewet-uitkering kan bestaan bij ziek als gevolg van zwangerschap. Of dit bij jou werkgever ook zo is kun je bij je werkgever navragen. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
sorry voor de vele vragen, maar las op de site van uwv dat als je korter dan 24 weken zwanger bent, je werkgever pas na 6 weken een uitkering voor je hoeft aan te vragen, klopt dit?
Beste Desiree, Wanneer je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, kan de werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen. Je werkgever hoeft daarvoor niet eerst 6 weken te wachten. Actuele informatie over ziek zijn tijdens de eerste 24 weken van zwangerschap vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare