Ontslag nemen en solliciteren tijden zw

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door stelpie, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb twee dingen waar ik wel wat advies over kan gebruiken :), dus ik probeer het hier :).

Allereerst, ik wil na mijn verlof niet meer terugkomen op mijn huidige werk. Ik ga dus ontslag nemen, maar ik wil graag de vakantiedagen opbouwen in de tussentijd, dus ik meld mijn ontslag pas een maand voor het einde van mijn verlof/ vakantie. Nu wil ik gaan solliciteren en sta ik open voor nieuwe mogelijkheden, dit wil ik o.a. kenbaar maken op linkedin d.m.v. mijn titel te veranderen naar iets in de trant van 'op zoek naar een nieuwe uitdaging in de ...' en wil ik mijn samenvatting op linkedin aanpassen om uit te leggen waarom ik deze carriere switch wil maken en wat mijn ambities zijn. Nu zit ik met het probleem dat mijn werkgever op linkedin zit, niet als connectie van mij maar ze zien wel een kopje 'andere werknemers bij...' en daar sta ik natuurlijk bij. Denken jullie dat mijn werkgever mij daarom zou mogen ontslaan tijdens mijn zwangerschap? Ik ben bang van wel, ondanks een opzegverbod tijdens de zwangerschap, en daarom durf ik het niet zo goed. Maar tegelijk wil ik graag actief op zoek naar nieuw werk. Wat te doen?

Daarnaast zie ik momenteel allemaal leuke vacatures voorbijkomen die echt perfect bij mij passen. Maar ik ben nog niet met verlof, het duurt nog minimaal 6 maanden voordat ik beschikbaar ben, heeft het dan nut om te reageren? Heeft iemand ervaring met solliciteren tijdens de laatste maanden van de zwangerschap? Ik wil zo graag actief hier mee aan de slag, ook omdat ik eigenlijk niet zonder werk wil zitten straks en dus het niet op de mijn verlof maanden aan wil laten komen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, je werkgever mag je niet ontslaan vanwege het rondkijken naar een andere baan!!!! Dat is geen geldige reden hoor.

Hoe het verder met Linked-in zit weet ik niet, ik wil me hier binnenkort ook eens gaan aanmelden en wat gaan rondkijken. Niet dat ik meteen weg wil gaan bij mn huidige werkgever, bevalt me prima daar... maar ja je weet nooit wat er gebeurt. Hebben net drie reorganisaties achter de rug :(

Ik zou in eerste instantie misschien alleen de tekst van de samenvatting aanpassen en niet direct de kop/titel. Daar komt bij dat het nog zeker 6 maanden duurt voordat je daadwerkelijk beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Je schrijft dat je wel vakantiedagen wilt opbouwen etc, houd er wel rekening mee dat je nu maar "naar-rato" opbouwt hè. Dus wanneer jij bijv per 1-8 opzegt, dan heb je ook maar 8/12e van je totale vakantieverlof

3. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie :), goed idee, ik ga eerst wel de samenvatting aanpassen. En tja als ze erachter komen dan zij het maar zo.

4. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Gewoon even nieuwsgierig; Waarom ga je ontslag nemen als je nog geen andere baan hebt? Is het niet handiger, ook financieel, om te blijven en een baan te zoeken terwijl je nog werk hebt?

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    wat betreft het solliciteren. Alsje leuke vacature tegenkomt, gewoon proberen. Het gebeurd niet vaak, maar toch wel regelmatig dat iemand ondanks zwangerschap wordt aangenomen.

6. iriz83

iriz83 Actief lid

12 feb 2014
    147
    0
    0
    ICT Adviseur bedrijfsvoering bij overheid en daarn
    Den Haag
    #6 iriz83, 13 feb 2014
    Laatst bewerkt: 13 feb 2014
  7. Igone

Igone Actief lid

26 mrt 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dezelfde vraag als cd28. Waarom niet eerst terug komen op je oude werkplek? De arbeidsmarkt is nog niet optimaal (misschien wel voor jouw specifieke expertise, dat weet ik niet) en als je je baan opzegt, heb je volgens mij ook geen recht op ww. Dan kun je dus helemaal zonder inkomen komen te zitten. Dit alles nog los van hoe het op je huidige werkgever overkomt, als hij het toch ziet. Misschien wil je nog wel een aanbeveling oid aan hem vragen en je weet nooit hoe en waar je elkaar weer tegenkomt.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou wel rustig aan solliciteren, maar niks op LinkedIn zetten.

Als je werkgever écht wil, vindt hij altijd wel "een stok om mee te slaan" qua ontslag (één of andere idiote reden die hij dan opgeeft waardoor je plots niet meer zou voldoen).

Een vaste job zou ik nooit opgeven als je nog geen ander contract hebt. Tenzij je getrouwd bent met een miljonair.

9. Mataraa

Mataraa Fanatiek lid

3 mrt 2011
    1.334
    8
    38
    Noord-Holland
    Ik zou me persoonlijk wel gewoon aanmelden op LinkedIn.
    Waarom niet? Ik heb altijd mijn CV op internet staan voor het geval als er wel een leuke en goede baan voorbij komt... Vraag maar eens om je heen.. de meesten hebben dat hoor!
    En misschien als hij dat leest dat hij zelf wel met een andere optie voor je komt!? Hij mag je er iig niet voor ontslaan.
    Ik had een vast contract, maar heb ontslag genomen zonder ander werk te hebben. Er kwam weer een reorganisatie waardoor ik 3uur extra per in de auto zou zitten qua reistijd.
    Je hebt geen milionair nodig om het op te kunnen vangen. Als je beetje spaarpotje hebt red je je wel. En als er echt nood aan de man is, er is werk zat!
    Maar nogmaals dit is mijn persoonlijk mening :) :) :)

10. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gewoon een LinkedIn profiel aanmaken hoor, da's echt niet alleen voor mensen die werk zoeken!
    Ik heb trouwens wel ontslag genomen tijdens mijn zwangerschap maar pas nadat ik een contract had getekend. Op mijn oude werk wist niemand ervan ondanks dat ik al meer dan een jaar aan het rondkijken was.

Ik word trouwens minstens 1 of 2x per maand door een headhunter gecontacteerd via LinkedIn! Laatst kreeg zelfs mijn baas op zijn mobiele telefoon een headhunter aan de lijn die mij wilde spreken. Ik hoorde het pas achteraf en vond het best vervelend maar ja, ik kan er ook niets aan doen!

Deel Deze Pagina