Ontslag in proeftijd, door zwangerschap...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nurhan1989, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw
    Hallo dames.

Ik ben sinds een aantal weken werkzaam in een nieuw bedrijf,
    Mijn contract is pas vanaf 01-07-15 ingegaan. Van te voren 2 weken gewerkt daar al. Om in te werken. Heb maar een maand proeftijd.
    Ben nu 14wkn zwanger.. En ben bang dat ze me d'r uit gooien als ze d'r achter komen dat ik zwanger ben. Maandag heb ik geslachtsbepaling echo. Alleen familie en goeie vrienden weten dat ik zwanger ben. En moet tegen iedereen maar zeggen dat ze niets via Facebook ofzo moeten sturen. Weet niet hoelang t nog stil kan blijven.
    Het is mijn eerste zwangerschap, dus allemaal super spannend!!!😍
    En het is natuurlijk moeilijk om t voor me te houden. Verspreek me soms bijna ook.. :(

Hebben jullie tips voor me??? Want zoals ik weet mag ze me om mijn zwangerschap niet ontslaan, maar hoe zit het dan met ontslag krijgen in proeftijd? Mag dat dan wel?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij ontslag in proeftijd hoeven ze geen reden op te geven. Check wel even de nieuwe wet- en regelgeving. Er is nl per 1-7 heel veel veranderd omtrent de contracten, contractduur en evt proeftijd.

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Het mag eigenlijk niet natuurlijk, maar in je proeftijd hoeven ze geen speciale reden op te geven en mogen ze gewoon opzeggen (jij ook trouwens). Als het je lukt zou ik proberen het daar nog geheim te houden tot je duidelijkheid hebt over je contract daarna (en deze ook getekend hebt).

4. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Heb je een vast contract of half jaar contract? Bij half jaar contract is geen proeftijd meer ook al nemen sommige werkgevers dat nog steeds in hun contract op, dat is niet meer rechtsgeldig.

5. blonky1986

blonky1986 Actief lid

20 jan 2011
    155
    0
    0
    Bij half jaar of korter mag geen proeftijd meer. Een dag langer dan 6 maanden mag je wel proeftijd. In proeftijd mag je iemand zonder reden ontslaan. Is dus van belang om te weten hoe lang je contact is

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je kan beter even wachten tot je proeftijd voorbij is met het te vertellen. Ik ben jurist, onder andere op het gebied van arbeidsrecht, maar ik zou niemand adviseren een procedure tegen een werkgever te starten als ze daar willen blijven werken. In de praktijk zie je vaak dat een arbeidsconflict op de loer ligt. Dan sta je in je recht, maar ga je niet meer met plezier naar je werk.

Misschien word je helemaal niet ontslagen en is je werkgever juist heel blij voor je, maar dat weet je helaas niet van tevoren. Nog even volhouden dus en hopen op een leuke reactie van iedereen! Gefeliciteerd trouwens ;)

7. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw
    Heb dus 1 maand proeftijd en vanaf 1 augustus half jaar contract..

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik zou even wachten met vertellen, zeker als je verder nog niks ziet. As voorbeeld; ik heb zelf pas met 16 weken verteld dat ik zwanger was en ik zat/zit gewoon in een vaste baan ;).

9. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw
    Nog 3 weken wachten dus.. Best balen allemaal.. Maandag echo.. Weten we of we n zoon of dochter krijgen.. En dan maar stil moeten houden.. Achja ti's nie anders natuurlijk.. Vanaf 1 augustus kunnen ze me dus niks meer maken wat de zwangerschap betreft..

10. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw

We zijn maar met 2e in het bedrijf.. Dus ze heeft alleen mij.. Heb de helft van haar uren overgenomen. Omdat het anders voor haar teveel werd..
    Wachten tot proeftijd voorbij is. Is dus gewoon het beste?
    Na mijn proeftijd mag ze me dus niet ontslaan met de reden dat ik zwanger ben?

11. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ze mogen je sowieso niet ontslaan vanwege zwangerschap.

Ze kunnen wel na een half jaar je contract niet verlengen, zonder opgaaf van reden. (dat hebben ze bij mij gedaan).

Dus nog heel even volhouden, hopelijk zie je nog niet zoveel?

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je mag sowieso niet ontslagen worden omdat je zwanger bent. In je proeftijd hoef je alleen geen reden op te geven, dus kan je ook moeilijk aantonen dat je arbeidsovereenkomst vanwege je zwangerschap is beëindigd. Als je proeftijd voorbij is heb je soms een evaluatiegesprek en dan kan je het misschien ter sprake brengen?

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat risico loop je helaas altijd met een tijdelijk contract :(

14. Loessje1987

Loessje1987 Bekend lid

16 jan 2015
    820
    168
    43
    Vrouw
    Ik had hetzelfde probleem... sinds 1-6 bij een nieuwe werkgever toen ik al 10 weken zwanger was... wilde het eerst na de proeftijd vertellen maar ik heb het toch in mijn 3e week van de proeftijd verteld, omdat het anders aan mijn geweten ging knagen... ik ben van de eerlijkheid en iets bewust achterhouden voelt niet goed en zullen ze op het werk ook niet waarderen... het is een hele moeilijke beslissing maar ga op je gevoel af! Mijn teamleidster is gelukkig heel tof en was heel blij voor me :D

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland

Nu spreek je jezelf een beetje tegen.... Je contract is per 1-7 ingegaan, vanaf dan tellen de zes maanden normaliter.
    Of heb je nu een zevenmaandscontract??? incl 1 maand proeftijd???

16. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Toen ze je aannamen was je dus al zwanger? Vind het eigenlijk niet netjes dat je het niet verteld hebt, zeker als jullie maar met z'n tweeen zijn. Als werkgever zou ik echt niet blij zijn met deze gang van zaken. Als je open en eerlijk bent en proactief meedenkt hoe jouw verlof ingevuld kan worden, heb je veel meer kans dat je contract verlengd wordt na een half jaar.

17. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw
    Hun werken met een maand proeftijd en dan n 6 maanden contract. Dan spreek ik mezelf dus niet tegen..

18. Nurhan1989

Nurhan1989 Actief lid

4 dec 2012
    262
    1
    18
    Vrouw

Ja toen was ik Indd al zwanger! Maar zoals bij meerdere banen word je niet aangenomen omdat je zwanger bent! Dus vandaar! En tja heb die baan gewoon nodig nu. Net een nieuw huisje

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat is een mooie manier van verkopen van je werkgever. Je contract gaat in vanaf de eerste dag van je proeftijd, maar omdat je met 6 maanden geen proeftijd meer mag inzetten maakt je werkgever er nu een contract voor 7 maanden van, inclusief proeftijd. Op zich niet erg.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Hoe wordt je dan deze maand betaald, heb je nu een 0 urencontract of zo.

Deel Deze Pagina